4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פגישת בנט ופוטין בסוצ'י באוקטובר
(צילום: EPA)
ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח הערב (רביעי) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. זוהי השיחה השנייה ביניהם מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה. כשעתיים קודם לכן שוחח בנט עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. הערב הצביעה ישראל בעד גינוי רוסיה בעצרת הכללית של האו"ם.
בהודעה שפרסם הקרמלין לאחר השיחה נאמר כי הייתה ביוזמת ישראל. לפי ההודעה אמר פוטין לבנט כי המפתח לסיום המשבר הוא שמירת האינטרסים הביטחוניים של רוסיה. השניים סיכמו להישאר בקשר.

בנט ופוטין שוחחו כמעט במקביל להצבעה בעצרת הכללית של האו"ם על גינוי התוקפנות הרוסית. ההחלטה עברה ברוב עצום של 141 - בהן ישראל. מיד לאחר ההצבעה תועדו שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן וסגניתו נועה פורמן עומדים עם נציגי מדינות אחרות ומוחאים כפיים. בירושלים מעריכים כי הרוסים יכילו את ההצבעה הישראלית שקדמה לה חתימה ישראלית על ההחלטה לתמוך בה. לפי ההערכות בארץ, הרוסים יבליגו על ההצבעה הישראלית מכיוון שהיא "נבלעת" בתוך הצבעתן של יתר המדינות.
אחר הצהריים שוחחו בנט וזלנסקי בטלפון. זלנסקי הודיע על השיחה בטוויטר וכתב: "דיברנו על התוקפנות הרוסית". בהמשך נמסר מטעמו של בנט כי השניים שוחחו בהמשך לשיחתם מיום שישי האחרון "שבה בה סיכמו לשמור על קשר רציף".
4 צפייה בגלריה
דיון חירום בעצרת הכללית של האו"ם
דיון חירום בעצרת הכללית של האו"ם
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
141 מדינות הצביעו בעד גינוי מתקפה רוסית ב אוקראינה
141 מדינות הצביעו בעד גינוי מתקפה רוסית ב אוקראינה
ישראל - כן. התומכות, המתנגדות והנמנעות
את השיחה השנייה בין שני המנהיגים יזם הנשיא זלנסקי. השניים דיברו על המשך הסיוע ההומניטרי של ישראל לאוקראינה. זלנסקי הזכיר בשיחה את התקיפה הרוסית באתר באבי יאר, וציין שמדובר ב"פעולה ברברית". יצוין כי שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" לאוקראינה רון בן ישי שנמצא בקייב דיווח היום כי אתר ההנצחה בבאבי יאר לא נפגע ולא ניזוק.
כמו כן אמר הנשיא האוקראיני שהרוסים הטילו פצצות גם על העיר אומן שבה מבקרים יהודים רבים. זלנסקי שב וביקש מבנט סיוע ביטחוני. לא ברור אם סוגיית התיווך בין המדינות שמעורבות במלחמה עלתה בשיחה.
4 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי
וולודימיר זלנסקי
וולודימיר זלנסקי. דיבר עם בנט על הסיוע ההומניטרי
(צילום: רויטרס)
בשיחתם הקודמת ביום שישי דיברו בנט וזלנסקי על מצב הלחימה באוקראינה, בדגש על אזור קייב. ראש הממשלה הציע אז את עזרתה של ישראל בכל סיוע הומניטרי, ועדכן את הנשיא על הצעדים שכבר ננקטו בהיבט הזה. "ראש הממשלה הדגיש את תקוותו לסיום מהיר של הלחימה, ושלח חיזוק לעם באוקראינה בימים קשים אלה", אמרו בלשכתו של בנט אחרי השיחה הראשונה.
כמה שעות לאחר השיחה הראשונה, סיפר שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורנייצ'וק בריאיון ל-CNN כי זלנסקי ביקש מבנט לסייע במשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה. "הנשיא שלנו מאמין שישראל ההיא המדינה הדמוקרטית היחידה שיש לה יחסים טובים גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה, ואפשר להשתמש בה כדי שתסייע", אמר השגריר.
בנט ופוטין שוחחו בפעם הקודמת בתחילת השבוע. סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה כי לפי הקרמלין, השיחה הייתה ביוזמת ישראל, וכי בנט הציע במהלכה לתווך במגעים בין רוסיה לאוקראינה. ארה"ב עודכנה בשיחה של בנט עם פוטין לפני ואחרי קיומה.