בכיר בממשל האמריקני אישר הלילה (בין שלישי לרביעי) את הדיווחים על כך שארה"ב עיכבה משלוח נשק לישראל, ואמר כי "משלוח הפצצות נעצר כדי לאותת לישראל על ההתנגדות האמריקנית לפעולה ברפיח". לדבריו, המשלוח אמור להכיל, בין היתר, 1,800 פצצות של 900 קילוגרמים ו-1,700 פצצות של 225 קילוגרמים - אך בארה"ב חוששים מהאופן שבו ישראל תבחר להשתמש בחומרי הנפץ הכבדים האלה בסביבה צפופה כמו רפיח, שבה שוהים מאות אלפי עקורים.

2 צפייה בגלריה
עיכוב משלוח הנשק: מסר בנוגע לפעולה ברפיח
עיכוב משלוח הנשק: מסר בנוגע לפעולה ברפיח
עיכוב משלוח הנשק: מסר בנוגע לפעולה ברפיח
(צילום: דנה קופל, AP/Stephanie Scarbrough)
התייחסות הגורם הבכיר מגיעה שעות ספורות לאחר שדובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי נשאל על הנושא, והשיב: "מחויבותינו לביטחון ישראל נותרה איתנה. לא נדבר על משלוחים כאלה או אחרים. שום דבר לא השתנה במחויבות שלנו לביטחון ישראל".
למרות ההתנגדות האמריקנית, אותה הבהירו פעמים רבות בשיחות עם ישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי "הכניסה לרפיח משרתת שני יעדי מלחמה מרכזיים: השבת חטופינו וחיסול חמאס. ישראל לא תאפשר לחמאס להחזיר את שלטון הרשע שלו ברצועה, ישראל לא תאפשר לו לשקם את יכולותיו הצבאיות כדי להמשיך לחתור להשמדתנו". לדבריו, "לחץ צבאי על חמאס הוא תנאי הכרחי להשבת החטופים. הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל".
ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם אתמול היקף המשלוח שעוכב, ולפי הדיווח הוא בשווי 260 מיליון דולר, ומכיל בין היתר כ-6,500 ערכות JDAM ("ברד כבד") שהופכות פצצות אוויר פשוטות ל"פצצות חכמות" ומונחות מטרה. כך לפי גורמים המעורים בעיכוב העסקה, שהוסיפו כי הקונגרס האמריקני התוודע לעסקה המוצעת כבר בחודש ינואר, אך מאז ממשל ביידן לא קידם אותה.
2 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
הריסות ברפיח
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
עוד דווח כי מאז חודש מרץ ממשל ביידן לא קידם את תהליך ההעברה לישראל של אמצעי לחימה נוספים בשווי כמיליארד דולר, בעסקאות הכוללות תחמושת טנקים, כלי רכב צבאיים וטילי מרגמה. לפי גורמים אמריקנים, העסקאות הפוטנציאליות הללו כללו העברה של 700 מיליון דולר בתחמושת של טנקים 120 מ"מ, 500 מיליון דולר בכלי רכב טקטיים ופחות מ-100 מיליון דולר בתחמושת מרגמה של 120 מ"מ.
פרשננו, נדב איל, דיווח בשבוע שעבר כי ארה"ב הודיעה לישראל שפעולה נרחבת ברפיח שלא תתואם איתה תוביל לעיכוב משלוחי נשק, וגם לאפשרות של איסור על שימוש בכלי נשק ותחמושת אמריקניים. מדובר בכלי נשק שניתן לאסור שימוש בהם בהתאם לכללי הרכש מארה"ב. בחודשים האחרונים, נציין, התפרסמו לא מעט דיווחים שבארה"ב שוקלים לעכב משלוחי נשק ולאסור על שימוש בו ברפיח.
בחודש פברואר פורסם כי גם בריטניה שוקלת להשעות את ייצוא הנשק לישראל, אם זו תצא לפעולה ברפיח. רק בהמשך התפרסמו דיווחים על כך שבארה"ב שוקלים צעד דומה, ובמקרה זה מדובר במכה קשה: וושינגטון העבירה יותר מ-100 משלוחי נשק לישראל מתחילת המלחמה, ורק לאחרונה אישר הנשיא ביידן סיוע בהיקף חסר תקדים לצה"ל. בין השאר, מתחילת המלחמה העבירה ארה"ב לישראל פגזים ורכיבים להרכבת פגזים בשווי מאות מיליוני דולרים, מיירטים, כלי נשק מונחים ועוד.