הקריאות להמשיך בשגרת החיים בגליל למרות מטח הרקטות של חיזבאללה – במיוחד באתרי הטיולים – לא נפלו על אוזניים ערלות. המטיילים המשיכו היום (שישי) להגיע בהמוניהם לאטרקציות בצפון, ובמיוחד לאתרי המים. הנחלים היו מלאים בנופשים שגדשו את הגדות, נפנפו במנגלים במרץ, שתו, אכלו ונהנו, וכמובן שטו בהם בסירות קיאק ובאבובים.
אסף גלנט מירוחם נהנה במי החצבני עם הילדים רננה וצור. הם סיפרו כי הם מתארחים בצימר בקריית שמונה, כלל לא ידעו על השיגורים ולא התעדכנו בחדשות במהלך החופשה. "אני חושב ששמענו קצת את הרעשים באוויר, אבל זה הכול. בגדול אנחנו ממשיכים כרגיל, אם יהיה צורך נבדוק ונחשוב מה עושים. בינתיים הכול כרגיל. אנחנו נהנים מאוד, יש פה אווירה משפחתית, והרבה מים טובים של ארץ ישראל", אמרו בחיוך.
7 צפייה בגלריה
מטיילים בזמן האזעקות
מטיילים בזמן האזעקות
שיט קיאקים בנהר הירדן, בזמן האזעקות בגליל העליון
(צילום: אפי שריר )
7 צפייה בגלריה
מטיילים בזמן האזעקות
מטיילים בזמן האזעקות
"היה די מפחיד, אבל עכשיו זה מאחורינו". המטיילים בצפון
(צילום: אפי שריר )
7 צפייה בגלריה
מטיילים בזמן האזעקות
מטיילים בזמן האזעקות
(צילום: אפי שריר )
לריסה פקש מהוד השרון הגיעה אל שפת הנחל ונפגשה שם עם אחותה ומשפחתה שהגיעו מאילת. היא התארחה במלון בנווה אטי"ב, אחד משלושת היישובים באזור הגבולות עם סוריה ולבנון שבהם הופעלה אזעקה. "האמת היא שהיה די מפחיד. האזעקה נשמעה רק אחרי הנפילות, וגם לא ידענו מיד היכן המרחב המוגן. אבל עכשיו הכול מאחורינו. ממשיכים כרגיל, נהנים מהקמפינג והמים. המסר הוא שצריך להמשיך בשגרה. ככה זה, אנחנו חיים במקום מיוחד".
האחיינית ליאן ברסקי, שהגיעה מאילת, אמרה כי שמעה על האירוע כאשר אמה עדכנה את אביה, אך היא אינה מפחדת ונהנית מהנופש. בני משפחה נוספת, משפחת כהן מקיבוץ בית רימון, שוהים כבר כמה ימים בבית הסבים בקריית שמונה. המטח הקודם של יום רביעי – שנורה לפי הערכות על ידי ארגונים פלסטיניים בדרום לבנון ולא על ידי חיזבאללה – תפס אותם מחוץ לבית. "היינו רק ארבעתנו עם סבתא", סיפרה גפן, אחת הנכדות. "היינו בחוץ כי הלכנו לעשות עגילים. זה היה קצת מלחיץ כי אנחנו לא רגילים לזה. לא היה לנו לאן ללכת, ראינו מלא אנשים רצים, אבל בסדר, עוברים את זה".
בזמן השיגורים הבוקר גפן ישנה, והאחות עופרי מספרת כי שקלו להעיר אותה, אבל אביהן אמר שייתנו לה להמשיך לישון. האב, ליאור, סיפר: "אני אגיד את הקלישאה הקבועה – אף אחד לא ינצח אותנו. אף אחד לא יכפה אותנו לעצור את הכול ולהיעלם, בטח לא חיזבאללה ולא פלגים אחרים. אנחנו כאן כדי ליהנות, הכול מלא, מפוצץ. בסוף אנשים באו, נהנים, נמצאים יחד. שהקיץ יעבור בשלום ובביטחון מלא".
7 צפייה בגלריה
מטיילים בזמן האזעקות
מטיילים בזמן האזעקות
דאגה מההסלמה ההולכת ומתעצמת בגבול. אבל הטיולים נמשכים
(צילום: אפי שריר )
על פי הנחיות הצבא ומשרד הביטחון, השגרה האזרחית בגליל ובגולן נמשכת במלואה. אחר הצהריים ערך שר הביטחון בני גנץ שיחה עם ראשי היישובים ופורום קו העימות, בראשות ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ. בהודעת משרד הביטחון לאחר השיחה נאמר, כי השר עדכן את ראשי הרשויות בתמונת המצב, "ושמע מהם אודות השיח הצמוד בימים האחרונים וההיערכות עם צה"ל ופיקוד העורף, לכל תרחיש. שר הביטחון ביקש מראשי הרשויות להישאר בקשר רציף עם צה"ל וגורמי פיקוד העורף".
דוידוביץ אמר ל-ynet כי שר הביטחון הדגיש בפניהם את כוונת ישראל שלא להסלים את המצב, ואת הקריאה להמשך השגרה. "הבענו דאגה מההסלמה ההולכת ומתעצמת בגבול הנפיץ והרגיש ביותר במדינה. לשאלתנו שר הביטחון הדגיש את מחויבותו ומחויבות צה"ל למניעת המשך הירי.
"אנו נמצאים בשיא עונת התיירות. הצימרים, בתי המלון, חופי הרחצה והנחלים מלאים מפה לפה בתיירים מכל רחבי הארץ. גם אלוף הפיקוד האלוף אמיר ברעם וגם שר הביטחון הבטיחו לעשות כל שלאל ידם לשמור על השקט והרגיעה באזור, ועל שמירת שגרת חיים".

במטח הבוקר, מעט לפני השעה 11:00, ירה חיזבאללה 19 רקטות מדרום לבנון לאזור גזרת הר דב הסמוך לגבולות עם לבנון וסוריה. מערכת כיפת ברזל יירטה 10 רקטות, שש נפלו בשטחים פתוחים במרחב מבלי לגרום לנפגעים או לנזק ושלוש לא חצו את הגבול. צה"ל הגיב בירי פגזים לעבר מקורות שיגור הרקטות.
חיזבאללה נטל אחריות על הירי, והסביר כי מדובר בתגובה למתקפה האווירית של חיל האוויר בדרום לבנון בלילה שבין רביעי לחמישי, בתגובה לשיגור שלוש הרקטות ביום רביעי בבוקר לאזור קריית שמונה (אחת מהן התפוצצה בשטח לבנון). לשיגורים ביום רביעי קדמו שלושה אירועי ירי מדרום לבנון במהלך מבצע "שומר החומות" בחודש מאי, ואירוע נוסף לפני שבועיים, אז נורו מלבנון שתי רקטות לאזור הצפון.
בצה"ל הגיבו הבוקר באש ארטילרית לדרום לבנון. דובר צה"ל עדכן בהמשך כי הרקטות ששיגר חיזבאללה לא כוונו לשטחים מיושבים. בצה"ל הסבירו כי הכוננות של מערך כיפת ברזל הועלתה ועל כן השיגור לא הפתיע את הצבא. "בחלק מהמקומות יירטנו את הרקטות כדי לא לקחת סיכון, למרות שהשיגורים כוונו לשטחים פתוחים".
7 צפייה בגלריה
תקיפה צהלית לעבר לבנון
תקיפה צהלית לעבר לבנון
תקיפה צהלית לעבר לבנון
(צילום: אפי שריר)
7 צפייה בגלריה
תקיפה צהלית לעבר לבנון
תקיפה צהלית לעבר לבנון
(צילום: אפי שריר)
7 צפייה בגלריה
תקיפה צהלית לעבר לבנון
תקיפה צהלית לעבר לבנון
(צילום: אביהו שפירא )
ציינו כי למרות שהם לא מוכנים ל"מצב כמו בעזה", אין כוונה לצאת למלחמה בגלל "רקטה שהתפוצצה בשטח פתוח ליד עין קיניה". בישראל, כך נראה, מעוניינים לסגור את האירוע עם תקיפת תגובה של צה"ל, ללא נפגעים בצד הלבנוני ובאופן שלא יגלוש להסלמה.
גם בחיזבאללה הביעו נכונות "לסיים את האירוע", וגורם בארגון הטרור השיעי אמר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי "לארגון אין כוונה להסלים את המצב. הירי היה בתגובה לתקיפה הישראלית, שהארגון לא היה יכול לעבור עליהן בשתיקה".
סגן מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם, התראיין אחר הצהריים לערוץ אל-מיאדין, והזהיר את ישראל מתקיפות נוספות בשטח לבנון: "מה שעשה חיזבאללה הוא תגובה לתוקפנות אותה ראה כל העולם. חיזבאללה התחייב באופן פומבי כי פגיעה בלבנון תזכה לתגובה המתאימה. על ישראל להבין שלבנון אינה זירה פתוחה לסגירת החשבונות שלה ולבחינת יכולותיה. החלטנו בחיזבאללה שזוהי התגובה המתאימה, וישראל יכולה לפרש זאת איך שהיא רוצה".

הערב שוחח גנץ עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, בשיחה שנקבעה מראש. הוא עדכן אותו בירי שהתבצע ביומיים האחרונים לעבר ישראל משטח לבנון, ואמר לו כי על רקע המצב השברירי בלבנון, ישראל מבקשת מהקהילה הבינלאומית כולה וארה"ב בפרט, לפעול מול השלטונות בלבנון בכדי לעצור את הירי הבלתי חוקי משטחה.
מטעמו של גנץ נמסר עוד כי הוא אמר למזכיר ההגנה ש"מערכת הביטחון הישראלית מוכנה לכל תרחיש, ותמשיך לפעול נגד חיזבאללה ושלוחיו בכדי להגן על אזרחי ישראל. לצד זאת, ישראל מוכנה לסייע בידי הקהילה הבינלאומית, על מנת להעביר עזרה הומניטרית ללבנון, כולל משטחה במידת הצורך".