19 הרקטות ששוגרו לעבר ישראל על-ידי חיזבאללה לא כוונו לשטחים מיושבים. כך עדכן בצהריים (שישי) דובר צה"ל והוסיף כי מערכת כיפת ברזל הצליחה ליירט 10 רקטות, שש רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים ושלוש לא חצו בכלל את הגבול.
בצה"ל הסבירו כי הכוננות של מערך כיפת ברזל הועלה ועל כן השיגור לא הפתיע את הצבא. "בחלק מהמקומות יירטנו את הרקטות כדי לא לקחת סיכון, למרות שהשיגורים כוונו לשטחים פתוחים", אמר דו"צ והזכיר כי בתקיפה האחרונה בדרום לבנון הופגזו תשתיות כדי לא לפגוע בתושבים. עם זאת, בצבא ציינו כי למרות שהם לא מוכנים ל"מצב כמו בעזה", אין כוונה לצאת למלחמה בגלל "רקטה שהתפוצצה בשטח פתוח ליד עין קיניה".
3 צפייה בגלריה
תקיפה ברמת הגולן
תקיפה ברמת הגולן
העשן המיתמר אחרי האזעקות
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
תקיפה צהלית לעבר לבנון
תקיפה צהלית לעבר לבנון
תותחי צה"ל מגיבים באש
(צילום: אפי שריר)
על אף פתיחת המקלטים בקריית שמונה, בצבא מבהירים כי מדובר בהחלטה אישית שהתקבלה במסגרת סמכותו של ראש העיר, אך מבחינת צה"ל השגרה באזור נמשכת וניתן להגיע לטייל בצפון.

מתיחות בצפון - כתבות נוספות

"אנו מבינים שחיזבאללה ירה בכוונה לשטחים פתוחים ולא ליישובים כמו קריית שמונה", הסביר דובר צה"ל שהדגיש כי השגרה בצפון נמשכת. "תקפנו שלשום בעוצמה עם מטוסי חיל האוויר ותותחים לכל אורך הגזרה. חיזבאללה לא מצליח להטיל מורתו על הפלגים הפלסטיניים וגם ממשלת לבנון לא מצליחה לפעול בדרום לבנון ברקע המשבר הכלכלי. חיזבאללה ניסה להראות שהגיב". בתוך כך, לפי צה"ל, צבא לבנון דיווח ש"תפס את המשגר" שירה הבוקר.
בצבא לבנון אישרו שלכדו את המשגר ששימש לירי הרקטות, וציינו כי נעצרו ארבעה מעורבים בשיגורן בכפר שוויא. עוד אמרו בצבא לבנון כי "כוחות האויב הישראלי פתחו היום באש פגזים לעבר אדמות לבנון, 10 מהם נחתו בסמוך לכפר א-סדנה ו-30 נחתו בסמוך לכפרים בסטרה וכופר-שובא".
גורם ביטחוני ישראלי אמר במקביל: "צה"ל פועל בימים האחרונים בתקיפות נרחבות בלבנון, לרבות ירי ארטילרי ותקיפות תשתית באמצעות מטוסי קרב, כפי שלא בוצע שנים. מערכת הביטחון מכינה אופציות נוספות לתגובה באמצעים שונים, גלויים וסמויים, בהתאם להתפתחויות. המשך הפעולות יהיה בהתאם לצרכים המבצעיים, ולוחות הזמנים שנוחים לישראל".
3 צפייה בגלריה
תקיפה צה"לית לעבר לבנון
תקיפה צה"לית לעבר לבנון
כוחות האו"ם הזהירו מהסלמה
(צילום: רויטרס )
עם הפסקת ההפגזות הארטילריות לעבר דרום לבנון, בכירי צה"ל התכנסו להערכת מצב עם שר הביטחון כדי לבחון אם להרחיב את התגובה. "אין לנו עניין להסלים או להגיע למלחמה, אבל גם לא נהפוך את הגבול לקו עימות. שלושת הצדדים לא רוצים מלחמה, בטח לא באמצע הקיץ - אך מצד שני לא נרצה להמשיך במשוואה הזאת", אמרו בצה"ל והוסיפו: "נמשיך להפעיל עליונות אווירית בדרום לבנון".
שיגור הרקטות הבוקר על-ידי חיזבאללה הוא הראשון מאז מלחמת לבנון השנייה. "ההתנגדות האיסלאמית בלבנון שיגרה רקטות בקוטר 122 מ"מ לעבר מוצבים של צה"ל באזור חוות שבעא", הודיע ארגון הטרור השיעי בלבנון. "השיגור מגיע כתגובה לתקיפות של חיל האוויר הישראלים בשטחים פתוחים בדרום לבנון ביום חמישי".
ומה חשב רה"מ ב-2017 על הסלמה בצפון?
גורמים בישראל אומרים שמערכת הביטחון לא הופתעה מהמטח. לדבריהם, חיזבאללה בחר תחילה שלא להתערב אחרי התקיפות האוויריות שלשום של צה"ל, אך אתמול שינה עמדתו והחליט לירות מטח לכיוון הר דב, כזירת לחימה "לגיטימית" בשל מיקומה של חוות שבעא שנמצאת במחלוקת. ראש הממשלה נפתלי בנט עודכן במתרחש בצפון, והוא צפוי לכנס התייעצות עם שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ובכירי מערכת הביטחון. יוניפי"ל, כוח האו"ם שמוצב באזור, הפציר בצדדים "לנצור את האש".