הקרע בממשלה ובקבינט המלחמה רק צפוי להתרחב: יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, הודיע הערב (חמישי) כי יגיש בהקדם הצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית - זמן קצר לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו יצא נגד צה"ל, בעקבות האישור כי הועברו אליו ארבע אזהרות מאמ"ן לפני 7 באוקטובר.
גנץ: צריך ועדת חקירה ממלכתית

"קרוב לשמונה חודשים עברו מאז האסון הגדול ביותר מקום המדינה", אמר גנץ והתייחס לסרטון החטיפה ולתגובת נתניהו - לאחר הודעת צה"ל. "כולנו ראינו את הסרטון הקשה מהחטיפה בנחל עוז, כולנו רואים את הוויכוח הפומבי לגבי ההתרעה שניתנה או לא ניתנה לראש הממשלה.
"אין ספק - התקופה והאירועים שקדמו ל-7 באוקטובר, והמשך המערכה מאז, הם טלטלה לאומית שחובה להפיק ממנה את הלקחים", הוסיף יו"ר המחנה הממלכתי. "בעת הזו, כבר לא מספיק שניקח אחריות על מה שהיה - חובה עלינו לקחת אחריות ולפעול, כדי שזה לעולם לא יקרה שוב. הדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות ועדת חקירה ממלכתית שצריכה לקום בהקדם. בכוונתי להגיש בקרוב הצעת החלטה להקימה, כדי שהוועדה תוכל להתארגן לקראת תחילת עבודה בתאריך שיוסכם. זה המעשה הנכון להמשך תפקודה של המדינה, וזה גם יסייע לנו באתגרים המשפטיים הבינלאומיים שניצבים לפתחנו".
ועדת חקירה ממלכתית הינה גוף עצמאי ובלתי תלוי שמוקם לטובת חקירה בעניין מסוים והסקת מסקנות. היא רשאית להמליץ המלצות, בכל עניין בעל חשיבות ציבורית. היא בעלת אופי מעין משפטי ובשל כך יש לה משקל רב.
בוועדת חקירה ממלכתית הממשלה מגדירה את נושא החקירה והמנדט, אך נשיא בית המשפט העליון ממנה את חבריה. ישנן שתי דרכים להקים ועדות חקירה ממלכתיות: הראשונה - על ידי הממשלה. על הממשלה לאשר הצעה להקמת ועדה ואת תחומי פעילותה. השנייה - ⁠הוועדה לביקורת המדינה בכנסת יכולה להחליט על הקמת ועדה בעקבות הגשת דו"ח של מבקר המדינה.
בפועל צריך רוב לכך בממשלה או בוועדה לביקורת המדינה, שם לקואליציה יש רוב. גנץ מתייחס להבאת הצעה לממשלה, שם הסיכוי שהצעה כזו תעבור היא אפסית, וספק אם תשובץ לסדר היום על ידי מזכיר הממשלה.
קשה לצפייה: סרטון חטיפת התצפיתניות

אמש, באישור משפחות התצפיתניות, מטה משפחות החטופים פרסם את סרטון החטיפה שלהן מבסיס נחל עוז, כפי שתועדה ממצלמות הגוף של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. בסרטון, שבו מופיעה גרסה ערוכה, קצרה ומצונזרת של הקטע המלא, נראות חמש התצפיתניות כשהן נאזקות תחילה, מדממות, ואחד המחבלים קורא לעברן: "יא כלבים, נדרוך עליכם", כשברקע צעקות. "צלם אותן, צלם אותן", אמר אחד המחבלים - כשהבנות מסתכלות בבהלה.
לאחר מכן נראים המחבלים מתפללים לצד הבנות האזוקות מאחור. אחד המחבלים נשמעו אומר לאחת התצפיתניות: "את כל כך יפה". בשלב אחר בסרטון נראה אחד המחבלים אומר: "אלה בנות (שאנחנו יכולים להכניס להיריון), אלה הציוניות".

נתניהו נגד מערכת הביטחון: ההתרעות שהועברו והתגובה

כאמור, צה"ל אישר בצהריים, בתשובה רשמית לבקשת חופש מידע שהגישה עמותת "הצלחה", כי ראש הממשלה קיבל ארבעה מכתבי התרעה שונים מאגף המודיעין של צה"ל בחודשים שבין מרץ ליולי 2023. במכתבים עצמם, שעצם קיומם פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כבר בחודש יולי האחרון, הוזהר נתניהו מהיחלשות ההרתעה הישראלית בעקבות הפגיעה האנושה בלכידות החברתית בישראל.
בתגובה, ראש הממשלה חשף לראשונה פרטים מהמסמכים המסווגים שהועברו אליו לפני 7 באוקטובר והזהירו מכוונת "אויבי ישראל" לנצל את משבר המהפכה המשפטית לשינוי המצב האסטרטגי באזור, ויצא במתקפה נגד מערכת הביטחון. נתניהו טען כי במסמכים לא הייתה התרעה על כוונת חמאס לתקוף מעזה, ומסר: "ההערכה הייתה הפוכה לחלוטין".
מלשכת נתניהו נמסר כי "הטענה שראש הממשלה קיבל כביכול מחטיבת המחקר באמ"ן התרעות על התקפה אפשרית מעזה היא הפוכה מן האמת. לא רק שאין באף אחד מהמסמכים התרעה כלשהי על כוונות של חמאס לתקוף את ישראל מעזה, אלא שניתנת בהן הערכה הפוכה לחלוטין".
דובר צה"ל על האזהרות שהעביר אמ"ן לנתניהו לפני 7/10
(צילום: דובר צה"ל )

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, נשאל במסיבת העיתונאים שערך בנוגע לאזהרות וענה: "באשר לאירועים של ה-7 באוקטובר, הדברים ייבדקו בוועדות חיצוניות, מעבר לתחקיר שלנו. הייתה פה בקשה במסגרת חופש המידע, וצה"ל מחויב להשיב. הייתה פנייה בסוף אוקטובר, השבנו לה ואנחנו מויבים בשקיפות לציבור ובמתן מענה על חופש מידע". בתשובה לשאלה אם צה"ל התריע על התקפה של חמאס, ענה הגרי: "זה ייבדק בתחקירים הצבאיים ואני משוכנע שגם בבדיקה חיצונית".