לסם הממריץ קפטגון, שמוברח מסוריה למדינות ברחבי המזרח התיכון, יש חלק לא מבוטל בתהליך הנורמליזציה של דמשק עם שורת מדינות בעולם הערבי. המשטר נשיא סוריה של בשאר אסד מנצל את החשש מתפוצת הקפטגון, וניהל מגעים עם ממשלות שהביעו נכונות להסיר את החרם על סוריה - בתמורה לדיכוי הברחות הקפטגון ממנה לשאר מדינות האזור.
ממשלות במערב מתוסכלות מהיחס האוהד שמקבל לאחרונה אסד ממדינות בעולם הערבי. במערב חוששים שתהליך הפיוס של מדינות ערביות עם סוריה מזיק למאמצים לשים סוף למלחמת האזרחים שמתחוללת במדינה מאז 2011. ארה"ב ובעלות בריתה מאמינות שהנורמליזציה הזאת פוגעת בהפעלת הלחצים על אסד, כדי שהנשיא הסורי יסכים לוויתורים שיובילו לסיום המלחמה בארצו.

4 צפייה בגלריה
אסד מתקבל בערב הסעודית לפני האירוע של הליגה הערבית
אסד מתקבל בערב הסעודית לפני האירוע של הליגה הערבית
אסד בחודש שעבר בסעודיה, לקראת פסגת הליגה הערבית בג'דה
(צילום: AFP PHOTO / Syrian Presidency Facebook page)
אך עבור מדינות ערב, במגעים עם סוריה הפסקת הסחר בקפטגון נמצאת בעדיפות גבוהה. במשך השנים הוברחו מאות מיליוני כדורי קפטגון לירדן, עיראק, סעודיה ומדינות במפרץ. אחד מנתיבי ההברחה המרכזיים הוא דרך מחוז אנבאר במדבריות של עיראק - מחוז שגובל בסוריה, ירדן וסעודיה.
המזרח התיכון הוא השוק הגדול ביותר של הקפטגון. הסם הממריץ אמנם מכונה "הקוקאין של העניים", אך נחשב לאחד הסמים הפופולריים ביותר בקרב צעירים מהמעמד הגבוה בעולם הערבי.
לפי הפרשנים, התקווה של אסד היא שבתמורה ל"מחוות צנועות" במאבק בסחר בקפטגון הוא יקבל כסף לשיקום ארצו, תמיכה ממדינות ערב בהסרת הסנקציות המערביות שהוטלו על משטרו והשתלבות הולכת וגוברת של סוריה בתהליכים אזוריים. אסד אמנם מוכן להיאבק בתופעה - אך לא הראה נכונות למגר אותה לחלוטין מבלי לזכות בהישגים משמעותיים ובהטבות ממדינות ערב.
4 צפייה בגלריה
סוריה הברחה הברחות סמים סם המרץ קפטגון
סוריה הברחה הברחות סמים סם המרץ קפטגון
היוצאנית המובילה בעולם של הסם הממריץ: כדורי קפטגון בסוריה
(צילום: SANA via AP)
הרוב המכריע של כדורי הקפטגון ברחבי העולם מיוצר בסוריה, וחלק קטן מיוצר בלבנון השכנה. מדינות במערב מעריכות שהיקף הסחר בסם הממריץ מגיע למיליארדי דולרים. ארה"ב, בריטניה והאיחוד האירופי מאשימות את אסד, משפחתו ובעלי בריתו - כולל ארגון הטרור חיזבאללה - בכך שהם מאפשרים את הסחר בקפטגון ואף גוזרים ממנו רווחים. הסחר בקפטגון, לפי המערב, מעניק למשטר אסד הכנסה קריטית בשנים שבהן כלכלתה נמצאת במשבר גדול.
בשעה שתעשיית הקפטגון משגשגת, המומחים אומרים שבשנים האחרונות דמשק רואה בקפטגון יותר מאשר מקור הכנסה. "כשמשטר אסד הבין שזה משהו שהוא יכול לנצל למטרות פוליטיות החל ייצור רחב היקף", אמר כראם שעאר, בכיר ב-New Lines Institute שבארה"ב. מיגור הסחר בקפטגון היה דרישה מרכזית של מדינות ערב בשיחות עם סוריה על סיום הבידוד הפוליטי שלה. בחודש שעבר, אחרי 12 שנות השעייה, חזרה סוריה לליגה הערבית. ב-20 במאי הנשיא אסד התקבל בכבוד מלכים בפסגת הליגה הערבית בעיר ג'דה שבסעודיה.
4 צפייה בגלריה
סוריה הברחה הברחות סמים סם המרץ קפטגון
סוריה הברחה הברחות סמים סם המרץ קפטגון
המשטר הסורי הבטיח להיאבק במבריחים בתמורה לנורמליזציה עם מדינות ערב
(צילום: AP )
סימן שמלמד על היחס להברחת הקפטגון, ועל המגעים מאחורי הקלעים, היה ב-8 במאי. באותו יום הופצץ בדרום סוריה ביתו של ברון סמים מוכר באזור. הוא, אשתו וששת ילדיו נהרגו. בתקיפה אווירית נוספת נחרב מקום שלפי ההערכות שימש כמפעל לייצור קפטגון, בפרברי העיר דרעא ליד הגבול הירדני. לפי המומחים, מי שעמדה מאחורי התקיפות היא ירדן – שקיבלה את אישורו של אסד.
התקיפה הייתה יום אחרי שהליגה הערבית הודיעה על חזרתה של סוריה לארגון – הישג חשוב של משטר אסד, שהושג בתיווך של ירדן. "אסד העניק ערבויות שהוא יפסיק את התמיכה של המשטר ברשתות ההברחה ואת ההגנה שלו עליהן", אמר ל-AP גנרל לשעבר במודיעין הירדני, וציין את חיסולו של ברון הסמים כעדות להפסקת ההגנה על המבריחים. ירדן, לפי אותו גנרל, רואה בסחר הקפטגון "איום על ביטחונה ועל שלום הקהילה שלה".
בהצהרות פומביות שר החוץ של ירדן, איימן א-ספדי, מסרב לאשר או להכחיש שארצו עומדת מאחורי אותן תקיפות בדרום סוריה. עם זאת הוא הבהיר שעמאן מוכנה לנקוט פעולות צבאיות כדי להיאבק בהברחת הסמים. בשנים האחרונות הגבירה ירדן את פעילותה בגבול הסורי, ובינואר הרגו הכוחות הירדניים 27 מבריחי סמים בקרב יריות.
4 צפייה בגלריה
סוריה הברחה הברחות סמים סם המרץ קפטגון
סוריה הברחה הברחות סמים סם המרץ קפטגון
סיכול הברחת כדורי קפטגון בסעודיה
(צילום: Saudi Press Agency via AP)
לקראת פסגת הליגה הערבית בסעודיה קיימה ירדן כינוס של דיפלומטים בכירים מסוריה, סעודיה, עיראק ומצרים. הנושא שעמד על הפרק היה שרטוט של מתווה לשיחות שלום, ולחזרתם של מיליוני פליטים סורים לארצם. בסופו של דבר, הנושא שבו הושגה התקדמות משמעותית היה מיגור הברחות הקפטגון: סוריה התחייבה להיאבק בהברחות, וכמה ימים לאחר מכן התקשורת הממלכתית בדמשק דיווחה שהמשטרה סיכלה מבצע של הברחת הסם בעיר חלב, וחשפה מיליון כדורים שהוטמנו בטנדר.
המחוקק הסורי עבוד א-שוואח הכחיש שהממשלה מרוויחה מהסחר בסם הממריץ, והתעקש שהרשויות מנסות למגר את התופעה. הוא ציין שסוריה משמשת נתיב סחר מרכזי, וטען שיש מעברי גבול שלא נמצאים בידי המשטר. לטענתו, רק ארגוני המורדים החמושים מעורבים בסחר הקפטגון. מומחים מאמינים שלארגוני המורדים בסוריה אכן יש מעורבות מסוימות בהברחת הסמים. ממשלות המערב, כאמור, טוענות שמקורביו של אסד לוקחים חלק ישיר בייצור של הקפטגון ובסחר בו. בעקבות הטענות האלה הן הטילו סנקציות על שורת אישים המקורבים לנשיא הסורי.