גרמניה דיווחה אתמול (יום ו') על שיא חדש במספר הנדבקים היומי שלה בנגיף הקורונה – יום שני ברציפות שבו היא מדווחת על שיא שכזה – ובכירים במדינה האירופית מזהירים כעת כי ללא פעולה מיידית לעצירת התפשטות הנגיף בקרב המוני גרמנים שמסרבים להתחסן, ייתכן שלא יהיה מנוס מהטלת סגר נוסף.
לפי רשויות הבריאות הגרמניות, בתוך 24 שעות אובחנו בגרמניה 37,120 נדבקים חדשים, הרבה יותר מהשיא שדווח יממה לפני כן, שעמד על 33,949 נדבקים. אותו שיא שבר את השיא הקודם שנרשם לפני קרוב לשנה, ב-18 בדצמבר 2020, אז דווח על 33,777 נדבקים. בנוסף דיווחו הרשויות כי 154 חולי קורונה מתו, ובכך עלה מספר המתים הכולל בגרמניה ל-96,346.
22 צפייה בגלריה
טיפול ב חולה קורונה ב בית חולים ב אסן גרמניה
טיפול ב חולה קורונה ב בית חולים ב אסן גרמניה
"עניין של ימים עד שיהיה מחסור במיטות". בית חולים בעיר אסן בגרמניה
(צילום: AFP)
22 צפייה בגלריה
מינכן גרמניה מחלקת קורונה בית חולים
מינכן גרמניה מחלקת קורונה בית חולים
בית חולים במינכן. בכירים בגרמניה מזהירים: "נגמור בסגר"
(צילום: AP)
22 צפייה בגלריה
ברלין גרמניה איש צוות רפואי נבדק לקורונה
ברלין גרמניה איש צוות רפואי נבדק לקורונה
בדיקת קרונה לאיש צוות רפואי בברלין. שיא נדבקים שני בתוך יומיים
(צילום: AP)
בסוכנות הידיעות AP ציינו כי ייתכן שהנתונים שנספרו שלשום כוללים גם נתוני הדבקות שהדיווח עליהם התעכב במעט, ולפיכך ייתכן שהוא מעט מוגזם, אך בכל מקרה הוא מעיד על הזינוק המדאיג במדינה בימים האחרונים – כמו בעוד מדינות באירופה, שמוקד התחלואה המרכזי שלה היה עד עתה במזרח היבשת, אך כעת נראים סימנים להתפשטות גוברת של הנגיף גם במרכזה ובמערבה.
שיעורי התחלואה בגרמניה – 169.9 נדבקים על כל 100 אלף איש – עדיין נמוכים בהשוואה למדינות אחרות, אך במערכת הבריאות שם מודאגים מאוד מסימני ההתפשטות של מה שמכונה במדינה גל רביעי, על רקע התקרבות החורף ועל רקע העובדה ששיעור ההדבקה בקרב ילדים מרקיע שחקים.
בעקבות הזינוק בתחלואה הזהירו אתמול כמה ראשי ממשלות במדינות המחוז שמהן מורכבת גרמניה כי בתי החולים במדינה מתמודדים כעת עם עומס גובר של חולים מאושפזים. "אם יידרש לנו יותר מדי זמן עכשיו (לפעול), זה ייגמר בסגר כמו בשנה שעברה", הזהיר מנהיג מדינת המחוז סקסוניה, מיקל קרטשמר. מנהיג מדינת המחוז תורינגיה, בודו ראמלוב, אמר כי מדובר ב"עניין של ימים" עד אשר לא יהיו עוד מספיק מיטות אשפוז נמרץ בבתי החולים. נכון ליום חמישי היו בגרמניה 2,503 מיטות פנויות ביחידות הטיפול הנמרץ, לעומת 3,100 מיטות פנויות בתחילת אוקטובר.
22 צפייה בגלריה
גרמניה יורשים פוטנציאליים של אנגלה מרקל ינס שפאן
גרמניה יורשים פוטנציאליים של אנגלה מרקל ינס שפאן
שר הבריאות הגרמני ינס שפאן. "בוסטרים צריכים להיות הכלל, לא החריג"
(צילום: רויטרס)
22 צפייה בגלריה
חיסון נגד קורונה בגרמניה
חיסון נגד קורונה בגרמניה
מחסנים נגד קורונה בגרמניה. 16 מיליון טרם קיבלו את הזריקה
(צילום: AP)
22 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
(צילום: רויטרס)
כמו במדינות במזרחה של אירופה, גם בגרמניה מייחסים את ההתפרצות הנוכחית להמונים שמסרבים להתחסן, אם כי בגרמניה שיעורי ההתחסנות גבוהים יחסית: עד עתה שני שלישים מכלל אוכלוסייתה קיבלו לפחות מנת חיסון אחת, אך ישנם הבדלים משמעותיים בשיעורי ההתחסנות בין אזורים שונים בתוך גרמניה. לפי הרשויות, 16.2 מיליון גרמנים בני 12 ומעלה טרם התחסנו, כולל 3.2 מיליון בני 60 ויותר.
גם ההיענות לבוסטר בגרמניה אינה גבוהה במיוחד: רק כשני מיליון גרמנים קיבלו עד עתה את מנת הדחף של החיסון – הרבה פחות מהנתון שקיוו לו במערכת הבריאות. בצל הנתונים המדאיגים, שרי הבריאות של ממשלות המחוז השונות התכנסו אתמול ואישרו באופן עקרוני את הרחבת מבצע חיסוני הבוסטר לכלל האוכלוסייה. "בוסטרים אחרי חצי שנה צריכים להיות הכלל, לא החריג", אמר שר הבריאות הפדרלי של גרמניה, ינס שפאן.

אוסטריה נלחמת בלא-מחוסנים

חשש מנתוני התחלואה ותסכול מהיעדר היענות מספקת לחיסונים נשמעים כעת גם באוסטריה השכנה. אמש הודיע הקנצלר החדש שלה, אלכסנדר שלנברג, כי ארצו תאסור כניסה של לא-מחוסנים לבתי קפה, מסעדות, מספרות ואף לבתי מלון ולכל אירוע שבו נוכחים יותר מ-25 בני אדם.
22 צפייה בגלריה
אלכסנדר שלנברג
אלכסנדר שלנברג
קנצלר אוסטריה אלכסנדר שלנברג. "התפתחות מדהימה של המגפה"
(צילום: AP)
22 צפייה בגלריה
אוסטריה מאשרת עישון במקומות ציבוריים
אוסטריה מאשרת עישון במקומות ציבוריים
בבית קפה בווינה. לא התחסנת? אין כניסה - גם עם בדיקת קורונה
(צילום: AFP)
במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס הוא הודיע כי לפני שהאיסור ייכנס לתוקף תהיה תקופת הסתגלות בת חודש, שבה גם מי שקיבל את מנת החיסון הראשונה, ועדיין לא מוגדר כמחוסן, יוכל להיכנס בכל זאת למתחמי הפנאי הללו – אך רק באמצעות תוצאה שלילית של בדיקת קורונה. לאחר תקופת ההסתגלות הזו גם עם בדיקה אסור יהיה למחוסנים במנה ראשונה בלבד להיכנס למקומות אלו. לצד מחוסנים שקיבלו את כל המנות הנדרשות, גם אוסטרים שנדבקו בנגיף והחלימו יורשו להיכנס פנימה.
שיעורי ההדבקה באוסטריה עולים גם הם בהתמדה בימים האחרונים: אתמול דיווחו רשויות הבריאות בה על 9,388 נדבקים חדשים – קרוב מאוד לשיא של 9,586 שנרשם לפני כשנה, אז נכנסה המדינה לסגר השני שלה (מבין שלושה בסך הכול). "ההתפתחות (של המגפה) היא מדהימה, ותפוסת המיטות ביחידות הטיפול הנמרץ עולה במהירות גדולה באופן משמעותי ממה שציפינו", אמר הקנצלר שלנברג, שנכנס לתפקידו רק בחודש שעבר בעקבות חשדות לשחיתות נגד קודמו בתפקיד, סבסטיאן קורץ.
המהלך החדש – אולי אחד מהמחמירים בעולם עד עתה – נועד כמובן לעודד את האוסטרים לגשת ולקבל את הזריקה: עד עתה רק כ-64% מהם קיבלו את כל מנות החיסון הנדרשות. אמנם מדובר בנתון שאינו רחוק מהממוצע של האיחוד האירופי, אך הוא מהנמוכים ביותר במערב אירופה. אוסטרים רבים מביעים הססנות לגבי קבלת חיסוני הקורונה, תופעה שאותה מעודדים פוליטיקאים מ"מפלגת החירות" מהימין הקיצוני – המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט בווינה.
ההכרזה אמש של הממשלה האוסטרית, שמובלת על ידי השמרנים, הגיעה יום אחד בלב אחרי צעד דומה שנקטו השלטונות המקומיים בבירה וינה – שאותם מובילים אנשי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית מהשמאל. בווינה שיעור התחלואה הוא אמנם הנמוך ביותר מבין תשעת המחוזות של אוסטריה, אולם שיעור המיטות התפוסות על ידי חולי קורונה ביחידות הטיפול הנמרץ שם הוא הגבוה ביותר מבין המחוזות השונים, ועומד על 20%.
22 צפייה בגלריה
בית חולים בטיפול חולי קורונה
בית חולים בטיפול חולי קורונה
"זו לא התפוצצות עדיין, אבל עלינו לשמור על דריכות". בית חולים בצרפת, ארכיון
(צילום: רויטרס)
22 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נאום לאומה על משבר הקורונה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נאום לאומה על משבר הקורונה
הנשיא מקרון בנאום קודם שנשא לאומה בהתפרצות בתחילת השנה. יישא נאום חדש ביום שלישי
(צילום: AP)
גם בצרפת נשמעת כעת דאגה בקרב מומחי הבריאות, ואתמול נמסר כי הנשיא עמנואל מקרון צפוי לשאת ביום שלישי נאום מיוחד לאומה בנוגע למצב התחלואה – וגם לתהליך השיקום מהמשבר הכלכלי שהתלווה למגפה. בצרפת מגמת העלייה בתחלואה נמשכת כבר חודש שלם, וכעת עומד ממוצע הנדבקים היומי שם על 6,200, לעומת 4,200 בתחילת אוקטובר. "המגפה תופסת תאוצה באירופה, והיבשת הופכת למוקד המגפה", אמר דובר הממשלה בפריז גבריאל אטאל, שהכריז על הנאום הצפוי של מקרון.
כמו בגרמניה, גם בצרפת שוקלים כעת להרחיב את מבצע חיסוני הבוסטר לכלל האוכלוסייה, והגבלות מסוימות מוטלות מחדש על התושבים: ביום רביעי הודיעה הממשלה כי שוב תחול חובה לעטות מסכות בבתי ספר, ב-39 מחוזות שונים שבהם שיעורי התחלואה גבוהים. ראש הממשלה הצרפתי ז'אן קסטקס הדגיש כי מצבה של המגפה בצרפת עדיין לא חמור מאוד: "זו לא התפוצצות, אבל זה דורש דריכות גבוהה מאוד. עכשיו זה לא הזמן להוריד את ההגנות שלנו".

מוסקבה: המצב אצלנו "מתייצב"

במזרחה של היבשת המצב הוא כאמור חמור בהרבה: ברוסיה דיווחו אתמול רשויות הבריאות על עוד 1,192 חולי קורונה שמתו ביממה, מעט פחות מהשיא שנרשם שם מוקדם יותר השבוע, שעמד על 1,195 מתים ביממה. עוד 40,735 נדבקים חדשים אובחנו ביום חמישי, גם כן מעט פחות משיא הנדבקים היומי שנרשם השבוע ועומד על 40,993.
22 צפייה בגלריה
רוסיה מוסקבה בדיקה קורונה
רוסיה מוסקבה בדיקה קורונה
ההתפרצות ברוסיה לא מרפה. בדיקת קורונה במוסקבה
( צילום:EPA)
22 צפייה בגלריה
קורונה רוסיה מוסקבה
קורונה רוסיה מוסקבה
בכיכר האדומה, השבוע. הסגר החלקי במוסקבה ייגמר ביום שני, אבל עדיין יהיו הגבלות
(צילום: EPA)
22 צפייה בגלריה
חולה קורונה ברוסיה
חולה קורונה ברוסיה
מפנים חולה קורונה בבירה הרוסית. מניין המתים הרשמי נמוך משמעותית מהמספר האמיתי
(צילום: EPA)
ברוסיה נתוני ההתחסנות נמוכים באופן משמעותי, ועומדים לפי הרשויות על פחות מ-40% מתוך 146 מיליון תושבי המדינה. רוסים רבים, ותושבי מדינות נוספות במזרח אירופה, מביעים חשש כבד מהתחסנות, ומומחים מעריכים כי הסיבה לכך קשורה לחוסר אמון בשלטונות שמקורו מימי המשטרים הקומוניסטיים ששלטו בעבר באזורים הללו. רוסים רבים מביעים גם חוסר אמון בחיסונים המקומיים שפיתחה רוסיה, ובראשם ספוטניק V, ומעדיפים במקומם את החיסונים המערביים.
ההתפרצות שמסרבת לגווע ברוסיה הביאה את הנשיא ולדימיר פוטין להכריז על סגר חלקי, שבמסגרתו נדרשים מקומות העבודה להישאר סגורים ברחבי המדינה. הסגר החלקי הזה צפוי להסתיים מחר, אך פוטין אפשר לרשויות במחוזות השונים להאריך אותו, וכמה מהן כבר הודיעו שהוא יוארך בשטחן עד לסוף השבוע הבא.
במוסקבה, שבה ההתפרצות הייתה החמורה מכול, החליטו להאריך את הסגר רק ביום אחד: ראש העיר טען כי המצב שם החל "להתייצב". עם זאת, הגבלות מסוימות ימשיכו לחול על תושבי הבירה הרוסית: מבוגרים ימשיכו להיות בסגר, ועסקים יחויבו להעסיק לפחות 30% מכוח האדם שלהם מהבית. גישה למוסדות כמו תיאטראות ומוזיאונים תוגבל, ורק למי שקיבל את כל מנות החסון הנדרשות, החלים מהנגיף או עבר בדיקת קורונה שתוצאתה שלילית יותר להיכנס אליהם.
רוסיה מדווחת באופן רשמי על 244,447 מקרי מוות מהנגיף, אולם מדובר רק במקרים שקשורים אליו באופן ישיר. לפי שירות הסטטיסטיקה הפדרלי במדינה, מספר המתים במגפה גבוה באופן משמעותי: בדו"ח האחרון שפרסם השירות הזה צוין כי עד סוף ספטמבר נרשמו ברוסיה כ-462,000 מקרי תמותה שקשורים למגפה.

22 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילד מקבל את הזריקה בניו יורק. רוצים לחזור לשחק עם החברים
(צילום: רויטרס)
22 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
אמא מחזיקה את היד לבנה שמקבל חיסון
(צילום: AP)
22 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
(צילום: רויטרס)
בינתיים, בארה"ב ממשיכים לחסן ילדים בני 5 עד 11, בעקבות האישור הסופי שניתן ביום שלישי למהלך מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), לאחר שניתנה לכך המלצה ממנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA). מומחי ה-FDA, נזכיר, קבעו כי החיסון של פייזר בטוח עבור ילדים ויעיל מאוד במניעת הדבקות ותחלואה בקרבם.

ילדי ארה"ב מתחסנים: "רוצה לחבק ולשחק"

ביום רביעי, דקות לאחר שראש ה-CDC ד"ר מישל וולנסקי העניקה את הגושפנקה הסופית לחיסוני הילדים, החלו כמה מרפאות בארה"ב להזריק את המנות הראשונות. אחת הילדות הראשונות שהתחסנו היא מקנזי אולסון בת ה-10, שהפשילה את שרוולה במרפאת ילדים בעיר דקאטור שבג'ורג'יה בזמן שאמה מתבוננת בה מקרוב. "אני רואה את החברים שלי, אבל לא כמו שהייתי רוצה", סיפרה מקנזי אחרי הזריקה. "אני רוצה לחבק אותם ולשחק איתם משחקים שאנחנו לא יכולים בדרך כלל לשחק", הוסיפה – וציינה כי היא מייחלת גם לחזור לשחק מלחמת כריות עם חברותיה.
הממשל הפדרלי הבטיח שיהיו מספיק מנות חיסון עבור כל 28 מיליון הילדים בגילים 5 עד 11 בארה"ב, והן מחולקות במרפאות ילדים ובבתי חולים. בתי ספר, בתי מרקחת ומתחמים נוספים מתכננים גם הם להתחיל בחיסון ילדים בימים הקרובים. רופאי ילדים מצפים כי לפחות בשלב הראשון תירשם היענות גבוהה, אך ברשויות הבריאות מזהירים כי ייתכן מאוד שבהמשך הקצב של המבצע יתחיל לקרטע. סקר מטעם "קרן משפחת קייזר" שפורסם לאחרונה מצא כי כשני שלישים מכלל ההורים האמריקנים מעדיפים לכל הפחות לחכות עם החיסון לילדיהם, וחלקם השיבו בסקר שאין להם כל כוונה לאפשר זאת.
22 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
מחסנים ילדים בווירג'יניה. 28 מיליון בני 5 עד 11 זכאים עכשיו לזריקה בארה"ב
(צילום: AFP)
22 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
מתעדים את הרגע המרגש, בווירג'יניה
(צילום: AFP)
22 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
מזרק קטן יותר, מינון נמוך יותר. מכינים את הזריקה לילדים
(צילום: AFP)
בראיין גיג'יליו, בן 49 מאלכסנדרייה שבווירג'יניה, הביא את בנו בן ה-8 קרטר למתחם חיסונים בבית החולים הלאומי לילדים בוושינגטון הבירה, שם הילדים הראשונים שהתחסנו היו כאלו שסובלים ממחלות רקע. קרטר סובל מסוכרת, ואם יידבק בקורונה הסיכוי שלו לחלות בצורה קשה גבוה משל אחרים.
גיג'יליו אמר כי מבחינתו החיסון הוא בגדר "אישור מעבר שמאפשר לנו להתחיל לחיות מחדש". בנו קרטר אמר כי הוא כבר לא יכול לחכות להפסיק לעטות מסכה, כדי שיוכל לדבריו להריח דברים שכבר התרגל שלא להריח יותר. "אני מוכן לזרוק אותה", הכריז – אם כי ה-CDC ממליץ גם לאמריקנים מחוסנים לעטות מסכה בבתי ספר ובמקומות סגורים.
החיסון לילדים – שניתן במינון נמוך פי שלושה מזה שניתן לבוגרים ובמזרקים קטנים יותר – מחולק כמו אצל מבוגרים בשתי מנות בהפרש של שלושה שבועות, והילדים יוגדרו בארה"ב כמחוסנים שבועיים לאחר המנה השנייה. משמעות הדבר היא שהילדים שמתחסנים שם כעת יוגדרו כמחוסנים עוד לפני חג המולד בסוף השנה. "התזמון לפני חגי החורף הוא מצוין", אמרה ד"ר ג'ניפר שו, ממרכז החיסונים בג'ורג'יה. "הילדים בגילים הללו יוכלו לבלות את החגים עם החברים והמשפחה בצורה בטוחה הרבה יותר מזו שהייתה אפשרית בתחילת המגפה".
פורסם לראשונה: 23:39, 05.11.21