1 צפייה בגלריה
ראיסי, פוטין וארדואן
ראיסי, פוטין וארדואן
ראיסי, פוטין וארדואן
(צילום: AFP, רויטרס)
לקראת כינוסה הפתאומי של פסגת מנהיגי רוסיה, איראן וטורקיה היום (שלישי) בטהרן, הודיע מנהיג הכוחות הכורדים בסוריה, מזלום עבאדי, בלשון חד-משמעית: "ביקשנו התערבות אמריקנית כדי למנוע את המבצע הטורקי המתוכנן". נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מבהיר כבר שבועיים ש"בקרוב יבצע פעולה צבאית נרחבת נגד הכורדים בסוריה". הפעם, לדבריו, ה"מבצע הגדול" יכלול לא רק כוחות יבשה אלא בעיקר מטוסים שיתקפו מהאוויר.
ארדואן חולם על מצב שבו סוריה תהיה חצויה: חלק אחד, דמשק וסביבותיה, יהיה שייך לשלטון בשאר אסד. חלק אחר, בעיקר נמלי הים, לרוסים; והכוחות האיראנים, שמתכננים להגדיל נוכחות, בהסכמה רוסית, ישפרו עמדות לפעולות נגד ישראל. לפי ארדואן, חלקה הצפון-מזרחי של סוריה יעבור לשליטה טורקית אחרי שיסולקו משם כוחות "המפלגה הדמוקרטית" של הכורדים. נשמע חלום באספמיה? בהחלט יכול להיות. אבל מי שלמד להכיר את ארדואן יודע עד כמה הוא נחוש ובלתי צפוי. הוא מגיע לאיראן, יחד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, לדון עם המארח מטהרן במצב בתוך סוריה.
זאת פסגה שאין שמץ של תמימות דעים בין משתתפיה. פוטין, שמטריח עצמו בפעם הראשונה לאיראן של אבראהים ראיסי, נוטש ליום אחד, לא לגמרי, את המלחמה נגד אוקראינה. הוא רוצה לקבל מאות כטב"מים מתוצרת איראן כדי להרחיב את זירות הקרב. הדעות חלוקות אם כבר קיבל, כמו שטוענים האמריקנים, או שהכטב"מים יגיעו ממש בקרוב. איראן, שמצבה הכלכלי רע מאוד, חותרת להשיג בתמורה סיוע כלכלי מרוסיה, וגם טורקיה תשמח להצטרף להסכמים כלכליים.
עוד נושא שיעלה בפגישות הצדדיות בין ארדואן לנשיא איראן ולנשיא הרוסי – כל אחד בנפרד – הוא ההחלטה הטורקית להחזיר לסוריה את מיליון הפליטים הסורים. מי ידאג להם? האם השלטון הסורי מתכנן נקמה באזרחיו הנמלטים? לארדואן לא אכפת.

בפסגת טהרן הדלתות יהיו סגורות, התקשורת תורחק, והמצלמות יופעלו רק לרגעים בודדים. כמובן שידונו גם בביקורו של הנשיא ג'ו ביידן בישראל, בבית-לחם ובעיקר בסעודיה. לא לשכוח: לרוסיה יחסי הבנה עם ישראל, כשכל צד "יודע לקרוא" את הצד השני, ויש הסכמות ברורות אפילו לגבי טווח הפעולה של מטוסי חיל האוויר בסוריה - לא לפגוע בכוחות הרוסים.
סמדר פרי סמדר פרי צילום: יריב כץ
וטורקיה, היריבה המוצהרת של הנשיא אסד, מחזיקה עכשיו הסכם שלום חדש-ישן ונורמליזציה עם ישראל. עוד לא ברור מה יאמר ארדואן, אם יחליט בכלל לומר, לראיסי, על שיגור סוכני הטרור האיראנים לטורקיה במטרה לחטוף ישראלים ולחסל אותם.
מותר לנחש שבפסגת טהרן לא נקבל אף מילה פומבית על ישראל. הם ידברו באולם הסגור, בשש או בארבע עיניים, ולא יסכימו. הודעת הסיכום, אפשר לנחש, כבר נוסחה מראש, ותדבר על הסכמות. במציאות, ארדואן פוטין וראיסי לא מחפשים לעשות גישור בין עמדות מנוגדות. ממילא אספקת הכטב"מים כבר הוסכמה בשיחות חשאיות. כטב"מים "רגילים" וכטב"מי "התאבדות" מתקדמים, שייצאו לחיזבאללה ולרוסיה. דוברי הקרמלין מסתפקים ב"אין תגובה". שר החוץ האיראני מתעקש: "אלה שמועות אמריקניות חסרות בסיס, וכל מה שישראל מפזרת בעניין הזה, הוא קשקוש מוחלט".
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com