שר הפנים משה ארבל פנה הבוקר (ראשון) לראשי הרשויות המקומיות והמועצות האזוריות, על רקע העימותים בערב יום הכיפורים בכיכר דיזנגוף בתל אביב, וקרא להם "לפעול לפי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה משנת 2019, הן במניעת הפרדה שאיננה כדין והן במתן אפשרות לקיום אירועים בהפרדה כדין.
3 צפייה בגלריה
משה ארבל
משה ארבל
"יש לפעול בהתאם להנחיות שיאפשרו קיום אירועי תרבות בהפרדה מגדרית". ארבל
(צילום: שלו שלום)

"אני פונה אליכם באופן חריג במהלך חול המועד סוכות, מאחר שגדול השלום, ואין לך כלי מחזיק ברכה אלא השלום", כתב השר בתחילת המכתב. "מיום ליום, לצערי הרב, אזרחי ישראל נחשפים לפעולות אלימות של גורמים המבקשים להקצין ולהפריד מכאן ומכאן, ולפורר את מה שמאחד ומחבר את החברה הישראלית, על רקע קיום אירועי תרבות ודת בהפרדה".
השר צירף למכתבו את סיכום הדיון בנושא הפרדה מגדרית באירועי תרבות במעורבות רשויות מקומיות, שהופץ באוגוסט 2019 על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, בעקבות העתירה בעניין נגד עיריית עפולה. "בסיכום הדיון מחודדים הנהלים בהם ניתן ואפשר יהיה לקיים אירועי תרבות בהפרדה מגדרית, לטובת האוכלוסיות המבקשות זאת", ציין ארבל.
3 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
כיכר דיזנגוף ביום הכיפורים
(צילום: מוטי קמחי)
"מצופה כי תביאו הנחיות אלו לידיעת היועץ המשפטי של הרשות וכי תפעלו על פיהן", הוסיף. "פעולה בהתאם להנחיות היועמ"ש לממשלה, תאפשר לכל אוכלוסייה לקבל את השירותים העירוניים כדין, והדברים יהיו בבהירות, על מנת להשיב את הסדר הציבורי על כנו ולהפחית את המתיחות והכעס שאפיינו לצערי את התקופה האחרונה".
ארבל התייחס כאמור במכתבו להנחיות משנת 2019, אז היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט פרסם שורת המלצות, שאותן הגדיר כ"קווים מנחים", לכל הנוגע לקיום אירועים בהפרדה מגדרית. מנדלבליט דיבר אז על אירועים במעורבות הרשות המקומית, בניגוד לאירוע בתל אביב בערב יום הכיפורים שבו לא הייתה מעורבת העירייה, ואמר כי "נקודת המוצא של סיכום הדיון היא עיקרון השוויון, העומד בליבת השיטה הדמוקרטית ומעוגן בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו.
3 צפייה בגלריה
הכניסה לפארק העירוני בעפולה
הכניסה לפארק העירוני בעפולה
האירוע בהפרדה מגדרית בעפולה, אליו התייחס ארבל במכתבו
(צילום: נחום סגל)
"מכאן, שהכלל הוא קיום האירוע במעורבות רשות ציבורית ללא נקיטת צעדים מצד הרשות שנועדו לכפות הפרדה מגדרית", כתב אז מנדלבליט. "עם זאת, ייתכנו הקשרים מיוחדים בהם תתאפשר הפרדה מגדרית, לתכליות ציבוריות מסוימות ובלבד שההפרדה מקיימת את אמות המידה החוקתיות". לדבריו, אם רשות מקומית מעוניינת לקיים אירוע בהפרדה מגדרית עבור ציבור שמעוניין בכך, עליה לבחון אם לאור מאפייני התושבים וסוג האירוע המדובר ניתן לקיים הפרדה וולנטרית, ועל כל מקרה יש להעדיף אותה ככל שניתן על פני הפרדה מתוכננת.
השר ארבל פרסם שלשום הודעה חריגה שבה תקף את השופט מגן אלטוביה שדן בעתירת עמותת "ראש יהודי" נגד עיריית תל אביב, בנושא ביטול ההיתרים לאירועי סוכות. השופט אלטוביה כתב בהחלטתו שלא להוציא צו ארעי בסוף השבוע האחרון כי " "גם אם יהיה מי שיטען שהחלטת עיריית תל אביב בלתי סבירה - על אף שאין הדבר כך - מתעורר ספק אם לבית המשפט לעניינים מנהליים סמכות כיום להתערב בהחלטה זו, לאור שינוי הדין בעניין עילת הסבירות".
ביטול עילת הסבירות, נזכיר, אינו נוגע להחלטת רשויות - אלא רק להחלטת שרים, ממשלה וראש ממשלה. לכן, ארבל כאמור תקף אותו על כך, ואמר כי "יום בו שופט בבית משפט מחוזי לא יודע לשונו הפשוטה של חוק יסוד זהו יום כיפורים של המערכת. מערכת המשפט זקוקה נואשות לאמון וככה לא בונים אותו".