ועדת החוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ שמחה רוטמן תתכנס הבוקר (שני) ב-11:00 כדי להתחיל בהצבעות על אלפי הסתייגויות שהגישו חברי כנסת מהאופוזיציה על נוסח ביטול עילת הסבירות. במהלך הדיון חברי האופוזיציה צפויים לפרט מדוע הם מתנגדים להצעת החוק, בעוד הם מתרעמים על האופן המהיר, כלשונם, שבו התנהלו הדיונים.
רוטמן מצידו ינסה לסיים את ההצבעות עד מחר ולאשר את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית בוועדה, אך חברי האופוזיציה ינסו למשוך את הזמן עד ליום רביעי. בשבוע הבא הקואליציה מתכוונת להביא את הצעת החוק להצבעה במליאת הכנסת, כבר ביום ראשון, ולאשרה סופית בתום דיון ארוך עד היום למחרת. בכך תושלם החקיקה שבוע לפני שהכנסת יוצאת לפגרה של חודשיים וחצי.
חברי האופוזיציה בוועדה הודיעו כי הגישו 27,676 הסתייגויות נגד ביטול עילת הסבירות. הם מסרו: "לאחר שבוועדה לא התקיים דיון מהותי כנדרש בתיקון החוק שיפגע בכלכלה, בביטחון ובאזרחי המדינה ויו"ר הוועדה המשיך בהתנהלותו הדורסנית, אנו נחושים להמשיך במאבק נגד ההפיכה המשטרית שמרסקת את הדמוקרטיה הישראלית".
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה, חוק ומשפט
ועדת חוקה, חוק ומשפט
התבקשה לדחות את ההצבעות על צמצום עילת הסבירות. יועמ"שית הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
הבוקר נשאל רוטמן בריאיון ל-ynet Live לגבי ריכוך שהבטיחו נציגי הקואליציה, ותהה "מי זה". לדבריו, הנוסח שעלה בדיונים בוועדת החוקה הוא זה המרוכך. "הנוסח שהוצע בזמנו על ידי השר לוין כן דיבר על ביטול של עילת הסבירות. בהצעה של השר לוין הוא בא ואמר שאין הצדקה לשימוש בעילת הסבירות. בית המשפט הסתדר במשך שנים רבות בלי עילת הסבירות - בין על נבחרי ציבור ובין על לא על נבחרי ציבור. הנוסח שמונח לוועדה היום לא עוסק בביטול עילת הסבירות אלא עוסק בצמצום עילת הסבירות בהתאם למתווה שסולברג הציע ובהתאם למתווה שגדעון סער הציע. לא המתווה שיריב לוין הציע מלכתחילה".
המשנה ליועמ"שית אומר שזה לא מתווה סולברג ואין קשר. "איזו החלטה סולברג חושב שצריכה להיות עליה ביקורת שיפוטית בנושא הסבירות ובהצעה אין? אני מחפש את התשובה הזו. כשאני שואל או מנסה לשאול את היועץ המשפטי על בסיס מה הוא אומר את האמירות שלו, אגב הוא מתבטא בצורה פוליטית לחלוטין - כולל ריכוך שהוא מושג פוליטי ולא משפטי, הוא לא עונה. אם אני חוזר על השאלה אני חוטף צעקות מהאופוזיציה על כך שאני תוקף. הפער בין מה שהציע השר לוין בהתחלה לבין מה שמונח על שולחן הוועדה הוא פער מאוד גדול".
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט - הכנה לקריאה שנייה ושלישית של ביטול עילת הסבירות
ועדת החוקה, חוק ומשפט - הכנה לקריאה שנייה ושלישית של ביטול עילת הסבירות
רוטמן בוועדת החוקה
(צילום: עמית שאבי)
לדברי רוטמן, "שימו לב מה קורה פה. במקום לבוא ולהגיד הנה הקואליציה באופן עצמאי אפילו בלי הסכמה של הצד השני שמשחק דובי לא-לא ולא מוכן להגיע לשום הסכמה לוקחת הצעה שהופיעה במצע של גדעון סער (טענות שהכחישו בתקווה חדשה - ש"כ וי"ש), מקדמת אותה, וצועקים עליה שהיא קיצונית, אז אפשר אולי להבין שיש חוסר יושר מאוד עמוק בשיח הזה".
שאלת את השופט סולברג? "אני לא מתייחס לאנשים שאני משוחח איתם, ומעבר לזה אני לא חושב ששופטים צריכים או אמורים להיות מעורבים בהליכי חקיקה. שמו הוזכר מסיבה מאוד פשוטה, כי זה הדברים שכתובים במאמרו שכל אחד מאיתנו יכול לקרוא אותם".
רוטמן אמר עוד: "אני חושב שאת הפסיקות בית המשפט לא ישנה באופן דרמטי מאחר שהרוב המוחלט של הפסיקות לא מגיעות אליו בסופו של דבר. אני חושב שבדינמיקה שבין נבחרי ציבור לדרג לא נבחר, כשנכון להיום כל פקיד זוטר מרשה לעצו לקבוע מדיניות וכשנבחר ציבור אומר לו שיש לו מדיניות אחרת – הוא משתמש בג'וקר הזה של עילת הסבירות ואומר לו 'אני מחליט ולא אתה'".
איזה עוד חקיקה אתם מתכננים? "כשהייתה בהתחלה הצעה כוללת שאפשר היה להיכנס עליה למשא ומתן ולהגיע להסכמות כוללות, צעקו עלינו 'אתם מביאים הכול ביחד, בואו נדון דבר-דבר, אתם עושים בליץ'. עכשיו מקדמים דבר-דבר ואומרים 'עושים סלמי'. יש תוכנית מקיפה, כוללת, מאוזנת, אחראית לתיקון של מערכת המשפט שהוצגה על-ידינו במערכת הבחירות. אני חושב שאפשר גם לקדם את רובה המוחלט בהסכמה.
"כל מה שצריך בשביל הדבר הזה יקרה זה שנפסיק את הלגיטימציה הזאת לסרבנות הפוליטית. יש פה קבוצה שעושה סרבנות פוליטית. חלקה עושה אותה בתוך הכנסת, חלקה עושה אותה באיומי סרבנות פוליטית מחוץ לכנסת במכתבים של כל מיני בעלי תפקידים בצבא לשעבר. הסרבנות הפוליטית הזאת היא לא דמוקרטית, היא פינוק שמדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה".
זה מזכיר ח"כים שהתנגדו לחוק תקנות יו"ש כשהיו באופוזיציה ואת הפרסום ב"כאן" שלפיו יו"ר ההסתדרות אמר לבעלי "פוקס" ששר האוצר סמוטריץ' איים עליו לא למחות. "למה לדבר על סמוטריץ' כשר אוצר? אולי החוק אוסר לעשות שביתה פוליטית? אתם נותנים צ'ק פתוח לאנשים שפועלים בניגוד לחוק. כאשר מתבצעת שביתה פוליטית שהיא מנוגדת לחוק, מאוד ברור מנוגדת לפסיקה, אין על זה מחלוקת, ומי שמשתתף בשביתה בין היתר זו אותה פרקליטות שאמורה להגיש את הבקשות לצו מניעה. אנחנו נמצאים במצב שאיש הישר בעיניו יעשה. אנשים מסוימים החליטו שהם יושבים על השיבר והם ישלטו במדינה ולא משנה מה הציבור יגיד".

פטור מביקורת שיפוטית

לפי הנוסח שבו תדון הוועדה, הממשלה, השרים וראש הממשלה יהיו פטורים מביקורת שיפוטית באמצעות עילת הסבירות על החלטות, לרבות מינויים, וגם על הימנעות מהפעלת סמכות. לאורך הדיונים הנוסח לא עבר ריכוך, להיפך - הוא עבר הקשחה על ידי תוספת ההגדרה להחלטה של השרים והממשלה, שתהיה פטורה מביקורת שיפוטית באמצעות עילת הסבירות, וגם הבהרה שמדובר בנוסף בפטור מביקורת גם בעת אי-ביצוע פעולה מסוימת, שמתוקף תפקיד השר או ראש הממשלה.
אמש חברי הוועדה מהאופוזיציה - קארין אלהרר, גלעד קריב, יואב סגלוביץ, יוליה מלינובסקי, מתן כהנא ועופר כסיף, פנו ליועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, וביקשו שתתערב ותורה לרוטמן לדחות את מועד הגשת ההסתייגויות שנקבע לשעה 7:00 בבוקר. לטענת הח"כים, במקרה של תיקון חוק יסוד והצעת חוק כבדת משקל כזו, נדרש יותר זמן כדי לבצע עבודה פרלמנטרית מקצועית בניסוח ההסתייגויות.
כמה שעות לאחר מכן הודיע רוטמן לחברי הוועדה כי החליט להוסיף עוד שעה וחצי, והגשת ההסתייגויות תתאפשר עד 8:30. חברי הוועדה התרעמו: "זו בדיחה", כתבה מלינובסקי. כסיף עקץ: "90 דקות שלמות?! וואו, משחק כדורגל שלם! מדהים. אלהרר כתבה: "אל תבוא כל כך לקראת חברי הכנסת שמחה, זה כבר מרגיש לא נעים שאתה כל כך מתאמץ". לבסוף, כתב רוטמן כי "תמיד שמח לעזור. בשבילכם, עד סוף העולם".

אם הקואליציה באמת תעביר בקריאה שנייה ושלישית במליאה את חקיקת ביטול עילת הסבירות, תהיה זו הצעת החוק הראשונה במסגרת המהפכה המשפטית שתושלם, מתוך שורה ארוכה של "תיקונים במערכת המשפט" שמבקש לבצע שר המשפטים יריב לוין. המטרה הבאה של הקואליציה, אחרי שהכנסת תחזור מהפגרה, היא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים - ככל הנראה על פי מתווה שמחזק את כוחה של הכנסת אל מול השופטים, אך לא מעניק רוב לא לקואליציה ולא לאופוזיציה. השלב שלאחר מכן הוא חוק היועמ"שים, על פי מתווה נשיא המדינה יצחק הרצוג.
לנוסח הצעת החוק של ביטול עילת הסבירות נשמעה אתמול התנגדות נחרצת מצד גורמים מקצועיים רבים, ביניהם הפרופ' יובל אלבשן, שעמד מאחורי אחד ממתווי הפשרה למהפכה, המשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון ועוד. בדיון שנערך אתמול אמר לימון שהשינויים שבוצעו בנוסח לא נותנים מענה לקשיים שהועלו בדיונים, ולקרוא לנוסח הנוכחי "מתווה סולברג" זה חוטא למציאות.
"ההחלטות שלגביהן עילת הסבירות היא משמעותית ביותר הן לרוב בהחלטות פרטניות שהדרג הנבחר מבקש לאמץ, תוך התעלמות משיקולים מקצועיים ומתן עדיפות מכרעת לשיקולים פוליטיים. במצב שכזה, בהיעדר עילת סבירות, לא יהיה כל חסם מפני פיטוריו של שומר סף שלא פעל בהתאם לדרג הפוליטי הממונה עליו", הסביר.
לימון הוסיף כי "על כן, הפגיעה של ביטול עילת הסבירות היא רב מערכתית, מפני שהיא תחליש את המערכת החיסונית של המערכת הממשלתית, ותייתר את היכולת של מערכת המשפט למנוע החלטות בלתי סבירות".
בהמשך ציין לימון כי "גם השופט סולברג כתב במאמר: 'אני לא סבור שהשעה כשרה לביטול עילת הסבירות לחלוטין, אבל המגמה צריכה להתהפך. לא שימוש גורף כברירת מחדל, אבל הצמצום והמיקוד ההכרחיים' - כלומר, בדברים שאנחנו מדברים עליהם יש לטפל באמצעות דיון. חוק יסוד השפיטה הוא לא המקום. לכן, לקרוא לזה מתווה סולברג זה ממש מטעה, אולי זה מתווה קהלת, אבל זה לא מתווה סולברג".

מחאות מימין ומשמאל, וההיערכות במערכת הביטחון

"יום השיבוש" הקרוב, שייערך מחר במסגרת המחאה נגד המהפכה המשפטית, יחל בשעות הבוקר ויכלול כמו בפעמים הקודמות מחאות, שיירות ושיבושי תנועה בכל רחבי הארץ. לראשונה במסגרת המחאה מאורגנות מראש גם הפגנות ברציפי תחנות רכבת ברחבי המדינה. אחד מבכירי מטה המאבק רמז בשיחה עם ynet לשיבוש שצפוי בתנועת הרכבות: "אפשר להתנייד דרך כלים אחרים כשאין רכבות?". בינתיים, נתב"ג לא מוזכר במוקדי המחאה שפרסמו המארגנים, אך הם ציינו כי הודיעו "רק על פעולות שניתן לפרסם" - כלומר, ייתכנו גם הפתעות.
רועי נוימן, ממובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית, צייץ אמש בחשבון הטוויטר שלו ציוץ ארוך ובו כתב: "רגע של כנות, אני מפחד פחד מוות ממה שהולך להיות פה אם זה עובר. פחד יכול לעשות שני דברים: הוא יכול לשתק, לשתק לחלוטין. אבל הוא גם יכול להניע לפעולה. הוא חייב להניע לפעולה, מה שלא נצליח למנוע עכשיו, יפתח דלת לאסונות שאנחנו יודעים בדיוק מה הם - וזה מחירים שאסור לנו לקחת כסיכון. אנחנו חייבים למנוע את החקיקה".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט והרצי הלוי
יואב גלנט והרצי הלוי
כינסו "דיון חירום". גלנט והלוי
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

בעקבות החשש מפגיעה בכשירות צה"ל, בשל המחאה, כינס אתמול שר הביטחון יואב גלנט דיון שהוגדר כ"דיון חירום" יחד עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ובכירים במטה הכללי. ל-ynet נודע כי בסיום הדיון אמרו גלנט והלוי כי הם שוקלים להעלות את הסוגיה בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו בימים הקרובים, ולהציג בפניו את תמונת המצב.
ברקע הדיון, בצה"ל עדיין לא מעלים חשש ממשי או מיידי מפגיעה בכשירות של מערכים בצבא - אבל מקיימים הערכות מצב שוטפות כי תמונת המצב עשויה להשתנות כל יום. במערכת הביטחון אומרים כי המכתב שעליו חתומים כ-200 לוחמי סיירת מטכ"ל במילואים הוא עליית מדרגה משמעותית - מאחר שמדובר על מכתב חתום של אנשים שמזדהים בשמותיהם. המכתב, שבו איימו להפסיק את שירותם ההתנדבותי אם תימשך חקיקת ביטול עילת הסבירות, הונח אתמול בבוקר על שולחנו של מפקד היחידה.
מלבד אנשי מילואים, גם 2,500 פסיכולוגים החלו במחאה נגד המהפכה המשפטית, וחתמו על מכתב בדרישה להשבית את שירותי בריאות הנפש. הם מסרו: "אנחנו קוראים להסתדרות הפסיכולוגים לקדם השבתה מוחלטת של מערך שירותי בריאות הנפש, אם תקודם החקיקה בכנסת לביטול עילת הסבירות, או אם יקודמו כל אחד מחוקי ההפיכה המשטרית האחרים. איננו יכולים לעמוד מנגד, כשהמשטר מקדם חקיקה שהופכת את ישראל למדינת עולם שלישי".
במקביל ל"יום ההתנגדות" שצפוי להתקיים מחר, פעילי ימין קוראים לצאת באותו היום ל"מסע בלימה כלל ארצי", שמטרתו לדבריהם היא להגיע לקיבוצים שבהם מתגוררים "אבירי הדמוקרטיה", כדי למנוע מהם "לשבש" את המדינה. החסימות שמתכננים פעילי הימין צפויות להתקיים בשעות 10:00-6:00, וכן בשעות 18:00-16:00 בקיבוצים ברחבי הארץ.
בינתיים, הבוקר נאם בבורסה נשיא המדינה יצחק הרצוג. הוא אמר כי הוא חרד ללכידות הישראלית, והוסיף כי "יש צורך לשנות כיוון, להחליף מילה". נאומו של הרצוג עבר ללא הפרעות, למעט שלט שהונף ובו נכתב: "אין דמוקרטיה בלי esg".


בתוך כך, התנועה הקיבוצית הגיבה על דבריו של פעיל הליכוד איציק זרקא, שחסם שלשום כניסות לקיבוצים והשתלח במפגינים, כשאמר "אשכנזים, טפו עליכם, תישרפו בגיהינום! לא סתם 6 מיליון הלכו. אני גאה, עוד 6 מיליון שיישרפו, הלוואי". בתנועה מסרו בתגובה כי "אנחנו קוראים לממשלת ישראל ולמפלגת השלטון לרסן את אנשיה היוצאים למעשי נקמה בקיבוצים. לא ניכנע לאלימות ולהסתה נגדנו".
אמש הפגינו עשרות בני אדם בכפר סבא, מול ביתו של מפקד מחוז תל אביב הפורש, ניצב עמי אשד. המפגינים הביעו בו תמיכה, אחרי שטען שעבר הדחה פוליטית, והוא בתגובה יצא אליהם. אשד אמר כי "רציתי למלא את החובה המוסרית שלי כלפי אזרחי מדינת ישראל ולשמור עליכם, לא משנה מי אתם ומה הדעות שלכם. תזכרו שכולנו שייכים לעם הזה שנקרא עם ישראל, ואסור לעולם שנפנה יד מאיימת איש לרעיהו".