5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בכנס UJA
נפתלי בנט בכנס UJA
בנט בכנס בניו יורק
נפתלי בנט נראה אמש קורן תחת אור הזרקורים של האולם המפואר בבית הכנסת עמנואל בשדרה החמישית בניו יורק. ראש הממשלה לשעבר לא טרח לתקן את המנחה שקרא לו לאורך הערב מספר פעמים "אדוני ראש הממשלה", והבטיח לקול תשואת הקהל כי הוא עוד ישוב לבלפור: "בישראל אפשר למחזר. תמיד אפשר לחזור, תראו את ביבי. אז כן, I’ll be back ('עוד אשוב', ד.א)".
בנט דיבר אמש (שני) באירוע של הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA) ומרכז סטריקר, והפציר בעשרות הנוכחים בקהל, על רקע המהפכה המשפטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין: "אל תוותרו על ישראל, יש זמנים קשים ויש זמנים פחות קשים, אבל תעמדו למעננו. ישראל היא משפחה וכמו שבן משפחה עובר משבר - אתה לא מוותר עליו. להיפך, אתה עוזר לו". בנוסף לאותו אירוע, נפגש בנט גם עם מזכיר המדינה לשעבר, ד"ר הנרי קיסינג'ר. הוא כינה אותה "פגישה מצוינת", ואמר: "גם כשיש מחלוקת בתוכנו, או בינינו לבין ידידינו בארה״ב, האהבה לישראל חזקה יותר".
למרות הדאגה שהביעו הנוכחים באירוע של הפדרציה היהודית לגבי המצב הפוליטי בארץ וההפגנות ההמוניות, בנט ניסה לשדר עסקים כרגיל: "הממשלה הנוכחית יציבה מאוד. אין להם את הקונפליקט האידיאולוגי שהיה לנו בממשלה. אז אנשים אומרים דברים מטומטמים - אבל הרבה מזה לא יקרה. אני מבטיח לכם שאף אחד לא יגע בקהילה הלהט"בית בישראל. יש הרבה מילים שעפות לאוויר, אבל יש ליבה של אחריות שתהדוף את ההצעות הקיצוניות. אנחנו עוברים עכשיו בישראל משבר אמצע החיים. כן, יש לנו ויכוח פנימי, אנשים לא חשבו שהם יקבלו את מה שהצביעו לו, ובגלל זה ההתנגדות ברחוב. זה לא קל, אבל אנחנו נתגבר כי רוב הציבור הישראלי רוצה מדינה דמוקרטית ומדינה יהודית".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט פגישה עם ד״ר הנרי קיסינג’ר ב ניו יורק ארה"ב
נפתלי בנט פגישה עם ד״ר הנרי קיסינג’ר ב ניו יורק ארה"ב
בנט וקיסינג'ר בניו יורק
5 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד הממשלה ברחוב קפלן בתל אביב
ההפגנה נגד הממשלה ברחוב קפלן בתל אביב
"למרות שזה לא נראה באופק, אני מריח פשרה". ההפגנה ברחוב קפלן בת"א נגד המהפכה המשפטית
(צילום: אמיר גולדשטיין)
הוא חזר על הביקורת שהשמיע בעבר על תוכנית נתניהו-לוין: "אנחנו צריכים רפורמה, אבל היא צריכה להיות הרבה יותר פרגמטית מהנוכחית. עם חלק מהדברים אני מסכים, אבל עם חלק הלכו רחוק מדי. זה נכון שאין לנו חוקה ודעתי, שמייצגת את רוב המיינסטרים הישראלי, היא שבית המשפט העליון לקח לאורך השנים כוח שלא היה לו. לאט לאט, בהדרגה, העליון התחיל להיכנס לתחומים שלא בסמכותו, הרבה מעבר להתעסקויות בזכויות אזרח. אני לא חושב שיש לו זכות להגיד לממשלה מה הגיוני ומה לא. אל תגידו לנו, לממשלה, מה הגיוני. אם לא הגיוני אז יעיפו אותנו מהכיסא". לדבריו, המאבק על הרפורמה יגמר בפשרה - "למרות שזה לא נראה עכשיו באופק, אני מריח פשרה מגיעה".
בנט שטח בפני הנוכחים את המדיניות שלו כלפי איראן בתקופת כהונתו, אותה כינה "מדיניות התמנון": "שנים נלחמנו בקצות האצבעות של התמנון, והראש שלו באיראן ישב מוגן ובטוח. אני חשבתי שמדובר בטעות גדולה, וכשנכנסתי לתפקיד האסטרטגיה החדשה שלי הייתה לפגוע קודם כל בראש ולא להשקיע אנרגיה בשלוחות שלו בגבולות ישראל. בלבנון יש להם את חיזבאללה, בסוריה יש להם מיליציות, בעזה יש להם את הג'יהאד האיסלאמי. האיראנים מממנים אותם, ומאמנים אותם, ודוחפים אותם להילחם בישראל, אבל אם נגיב אנחנו נלחמים רק בקצות האצבעות במקום לפגוע ישר בראש. האסטרטגיה שלי הייתה לנתב את האנרגיה והמשאבים שלנו כדי להחליש את הראש, וזה מה שקרה".
5 צפייה בגלריה
החשודים האיראנים
החשודים האיראנים
"המסר חודר. אל תשחקו איתנו". חשודים איראנים שתועדו במצלמות אבטחה באיסטנבול
"לפי פרסומים זרים, בפברואר אשתקד, אחרי ששני רחפנים נשלחו מאיראן ויורטו, ישראל הגיבה 36 שעות לאחר מכן, כשבסיס צבאי נהרס לגמרי על אדמה איראנית. גם כשאיראן ניסתה להתנקש בישראלים בטורקיה וקפריסין - במקרה מי שפיקד על המבצעים האלה באיראן נרצח. לא יודע למה..." רמז ראש הממשלה לשעבר, "אז המסר חודר. אל תשחקו איתנו. אנחנו לא נשחק איתכם משחקים על הגבולות שלנו, אם אתם מתעסקים איתנו בעזה ובגליל, אנחנו נפגוש אתכם בטהרן".
עוד הוסיף כי זה רק עניין של זמן עד שהמשטר האיראני יקרוס: "הוא משטר רקוב ומושחת, ואנחנו לא יודעים מתי הוא יקרוס - יכול להיות מחר ויכול להיות גם עוד 30 שנים - אבל בסופו של דבר זה יקרה, וישראל צריכה להאיץ את התהליך הזה. בגלל זה התנגדתי כך להסכם הגרעין".
בנט שיתף בנעשה מאחורי הקלעים של המשא ומתן הקצר שעזר להוביל בין רוסיה לאוקראינה אשתקד: "פגשתי את פוטין עוד לפני המלחמה והתחברנו מיד, שנינו חובבי היסטוריה. כשהמלחמה פרצה היינו בדילמה אמיתית - יש המון יהודים ברוסיה וישראל גם לא יכולה לאפשר לעצמה שיתחילו לתקוף אותה ברמה היומית בגבול הסורי, היכן שרוסיה שולטת. זלנסקי ביקש ממני לדבר עם פוטין, ואמרתי שאנסה. דיברתי איתו ורקחנו עסקה. פוטין היה מוכן לוותר על שינוי הממשל באוקראינה והתפרקות מנשק, וזלנסקי היה מוכן לוותר על ההצטרפות לנאט"ו".
5 צפייה בגלריה
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
"לשני המנהיגים שיקולים פוליטים פנימיים שהקשו עליהם". פוטין, בנט וזלנסקי
(צילום: יואב דודקוביץ', AP, רויטרס)
"חשבתי שפוטין הגיוני מאוד - הוא רצה הפסקת אש, וגם זלנסקי, אבל לשניהם יש שיקולים פוליטים פנימיים שמאוד הקשו עליהם למרות ששניהם נורא רצו בזה", אמר בנט. הוא גם רמז שבמערב הערימו קשיים על המגעים: "העולם התחלק לשניים - הצד היותר אגרסיבי, בהובלת האמריקאים, שרצה להעניש את פוטין, והצד השני, האירופאי, שאמר 'העיקר הפסקת אש'. המסר המוביל של העולם היה שאנחנו לא מוכנים לשאת ולתת עם פוטין, הוא אגרסיבי והוא צריך לשלם את המחיר. המנהיגות האמריקאית ידעה שיש לכל זה השפעה גם על מקומות אחרים כמו סין וטייוואן. אני חשבתי אז שמדובר בטעות, אבל רק ההיסטוריה תוכיח".
עוד התייחס ל"הסכמי אברהם" וכינה אותם "הדרך שלנו לשלוט על המצב במזרח התיכון. אנחנו חייבים את הגב של ארצות הברית. לאורך השנים נוצרה תדמית במזרח התיכון שהמדיניות של ארצות הברית שברירית ומשתנה מנשיא לנשיא - אחד פולש לעיראק, השני אומר 'בוא נצא'. ברור שאמריקה צריכה לעשות מה שטוב לאמריקאים אבל ארה"ב צריכה יציבות באזור, וישראל היא הפתרון לכך. אנחנו נכס אדיר בשבילם שנלחם בטרור כל יום, אנחנו צריכים את הגב שלה".