שרת החינוך יפעת שאשא ביטון קראה הבוקר (רביעי) באולפן ynet למשרד הבריאות להוציא לפועל את מתווה הכיתה הירוקה בבתי הספר בהקדם האפשרי, וטענה כי התחלואה מנוטרת טוב יותר כשמערכת החינוך פעילה. לדבריה, "משרד הבריאות קצת התמהמה - ואנחנו דוחפים שזה יקרה כמה שיותר מהר, ובצורה כמה שיותר רחבה". בעוד שבקרב מומחים ובממשלה אין קונצנזוס לגבי ההשלכות האפשריות של פתיחת הלימודים על התחלואה, שאשא ביטון קבעה: "בתי הספר הם לא הבעיה - אלא הפתרון".
מעט לאחר דבריה של שרת החינוך, הגביר ראש הממשלה נפתלי בנט את הלחץ על משרד הבריאות, והודיע כי הנחה למצוא פתרון למניעת בידוד המוני לילדים בערים ירוקות כבר מהשבוע הבא.
5 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
"בידודים הם לא רק סטטיסטיקה באקסל". שאשא ביטון
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
כ-94 אלף תלמידים בבידוד, וגם רה"מ מעוניין בהפחתת המספר. כיתה בתל אביב
(צילום: רויטרס )
"אם זה היה תלוי בנו, מודל הכיתה הירוקה היה קורה ממש עכשיו בחזרה מהחגים", אמרה שאשא ביטון. "הכיתה הירוקה הייתה צריכה להתחיל לפעול. לא המצאנו את הגלגל, זה קורה במדינות אחרות. אנשים שוכחים שבידודים הם לא עוד סטטיסטיקה באקסל, אלא ילדים שמתרסקים מבחינה רגשית. אני כבר לא מדברת על משפחות שמפסידות עבודה, אני מדברת על מורים שמספרים על ילדים שנכנסים להתקפי זעם וחרדות. את זה צריך לעצור".
לפי מתווה הכיתה הירוקה, תלמיד שאובחן כחולה קורונה ייכנס לבידוד - וחבריו לכיתה יעברו בדיקות יומיות. מי מהם שיקבל תוצאה שלילית, יגיע לבית הספר כרגיל, וכך יימנעו הבידודים ההמוניים שמערכת החינוך סובלת מהם. את הערכות לשבוע הבדיקות יקבל כל הורה בכיתה מבית הספר ברגע שיתגלה כי יש תלמיד חולה. לדברי שאשא ביטון, "רצף לימודי עבור הילדים הוא חובה מוסרית-לאומית, לכן מודל הכיתה הירוקה הוא חובה".
בהמשך אמרה שרת החינוך שמבצע בדיקות האנטיגן לחזרה ללימודים אחרי החגים נחל הצלחה, וכשנשאלה אם יהיה מבצע נוסף בעתיד השיבה: "ככל שנידרש כן, אבל ברגע שמודל הכיתה הירוק יפעל, נוכל לטפל בצורה יותר נקודתית. משרד הבריאות רוצה למצות את הפיילוט, ואני מקווה שהוא יקבל החלטה ב-15 באוקטובר".
5 צפייה בגלריה
גדעון סער בישיבת סיעה של תקווה חדשה
גדעון סער בישיבת סיעה של תקווה חדשה
סקרים לא מחמיאים? "מציעה לכולם לחכות". סער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם ראש הממשלה בעניין. יכול להיות שתחליטו להקדים את זה עוד לפני סיום הפיילוט? "אנחנו מאוד לוחצים בנושא הזה, וגם ראש הממשלה מאוד לוחץ. דיברנו על זה בישיבת הקבינט האחרונה. בכל יום שזה יוקדם, כולם ירוויחו. אני מקווה שלכל הפחות זה יתחיל בזמן".
עד לפני חודש היו מאות אלפי ילדים בבידודים. את לא חוששת שנגיע לזה שוב? "כשפתחנו את הלימודים ב-1 בספטמבר חשבו שהתחלואה תעלה. יצאנו לחגים עם זה שהתחלואה יורדת, וכמו שאמרתי - מערכת החינוך היא פתרון ולא בעיה. בחברה הערבית זיהינו תחלואה והצלחנו לנטר אותה בזכות זה שהתלמידים חזרו לבתי הספר ובדקנו בהיקפים שלא בדקו קודם. בתי הספר הם הפתרון, אסור לגעת בהם".
אתמול אובחנו 1,349 תלמידים כחולי קורונה, ושיעור החיוביים בקרבם היה 3.3% - גבוה מהנתון הכללי, שעמד על 2.32%. נכון להבוקר, כ-94 אלף תלמידים לא יכולים להגיע לבתי הספר - 75,650 מהם בבידוד והיתר חולי קורונה פעילים. ראש הממשלה נפתלי בנט הנחה להתקדם להפסקת הבידודים בערים הירוקות כבר מהשבוע הבא, ואמר כי אין צורך לחכות עד ל-15 ב אוקטובר לשם כך.

"לא כל מי שלא מתחסן הוא מתנגד חיסונים"

על מספרם הנמוך של תקנים לפסיכולוגים ויועצות חינוכיות לילדים אמרה שרת החינוך: "יש השנה תקצוב ל-100 תקנים נוספים של פסיכולוגים, וקיבלנו 100 מיליון שקל לייעוץ בבתי הספר, תקצוב של שעות נוספות לייעוץ פעילויות חינוכיות שיאפשרו הפוגה. צריך לומר שיש מצוקה אמיתית בכמות הפסיכולוגים - גם אם יש תקנים אי אפשר לאייש אותם".
אז יש תקנים ריקים שמחכים לפסיכולוגים. "כן יש תקנים, אבל יש פסיכולוגים שלא מוכנים לבוא בגלל השכר. מצאנו פתרון דרך מיקור חוץ, לא נזניח את התחום הזה".
5 צפייה בגלריה
חיסון בקופת חולים כללית בירושלים
חיסון בקופת חולים כללית בירושלים
"אם את מביעה את החשש, תשיגי יותר מיצירת לחץ". חיסון בקופת חולים כללית בירושלים
(צילום: רויטרס)
באשר לחזרה אפשרית למתווה קפסולות אמרה שאשא ביטון: "אין לכך סיבה אפידמיולוגיות, והקטנת הכיתות התאפשרה כי השארנו יותר מחצי מהילדים בבית. אנחנו לא במדיניות של סגר, אנחנו במציאות שבה הכול פתוח, והילדים - גם אם לא יהיו באותה כיתה - ייפגשו בבוקר ובצהריים. בסוף לא מצמצמים ככה מגעים. אני רוצה לשמור על שגרה עבור הילדים. מבחינה חינוכית זה נכון שבכיתה קטנה נשיג יותר, אבל צריך לחלץ את עצמנו מהשיח על גודל הכיתה כי צריך לשנות קודם את שיטות ההוראה. כשמדברים על תהליכים חינוכיים, צריך לצאת לתהליכי עומק, ואת זה לא עושים בחודשיים-שלושה".
שאשא ביטון נשאלה אם תתמוך בחיסון ילדים ברגע שיאושר, ואמרה: "מי שמחליט זה ה-FDA ומשרד הבריאות. אני עומדת מאחורי העמדה שהייתה לי לגבי חיסונים בבתי הספר, היא הייתה עמדה מקצועית-חינוכית. אני מכבדת את ההחלטה שהתקבלה בממשלה. מי שקורא להורים לחסן את ילדיהם זה משרד הבריאות, והם אלה שמחליטים. אנחנו נסייע למשרד הבריאות. הילדים שלי מחוסנים, יש לי ילדה בת 15 שמחוסנת, אז התשובה שלי ברורה. נחכה להחלטות ה-FDA".
לדברי שאשא ביטון, "הדרך היחידה לנצח מגפות זה חיסונים, אבל מה שהיה חסר כאן במדינה זה לאפשר את השיח. לגיטימי לא להסכים איתי (לגבי חיסונים בבתי הספר, א"ל), אבל לא לגיטימי שלא התאפשר דיון. ככל שהייתה יותר שקיפות ודיונים היו פתוחים, אנשים יכלו להביע את החשש שלהם. הרי לא כל מי שלא מתחסן אלה מתנגדי חיסונים. אני באה ממקום של חינוך, אם את מביעה את החשש, את תשיגי הרבה יותר מאשר ממקום שבו את יוצרת לחץ".
יש שוויון בין אנשי המדע לבין אנשים שמעלים שאלות? "כבודם של אנשי המדע במקומם. אנחנו באירוע שבו רב הנסתר על הגלוי, לא יודעים הכול. אנשים שחוששים זה בסדר, תשמעו אותם ותשקיעו בהסברה".
ומה עם אלה שטוענים שלא צריך להתחסן וחושבים שמכניסים להם צ'יפים? "השיח הקיצוני לא-לגיטימי, אבל צריך לומר שהוא בשוליים. יש אנשים שנמצאים כאן שבתוך-תוכם חוששים, דברו איתם. זו הדרך שבה נוכל לנצח".
5 צפייה בגלריה
"אפשר לשחרר קצת את ההגבלות בחוץ". התו הירוק, מסעדה וחדר כושר
"אפשר לשחרר קצת את ההגבלות בחוץ". התו הירוק, מסעדה וחדר כושר
"אפשר לשחרר קצת את ההגבלות בחוץ". התו הירוק, מסעדה וחדר כושר
(צילום: אורי דוידוביץ', AFP, gettyimages)
את חושבת שנעשה לך עוול כשקראו לך מתנגדת חיסונים? "אני חושבת שזה מתבטא במה שאמרתי קודם - השיח לא אם כן או לא חיסונים, אני בעד. אני מחוסנת ומשפחתי מחוסנת. פעם אחר פעם אמרתי שבאמצעות החיסונים נוכל לנצח את המגפה, אבל השיח שקיימתי היה אם במערכת החינוך זה נכון לחסן בתוך שעות הלימודים".
"באולפנים ישבו חודש וחצי והתווכח אם נתחסן ב-1 בספטמבר", תקפה. "חודש וחצי. אמרתי, 'תנצלו את הזמן להכין את הילדים למערכת החינוך, ותשאירו את דברי הבריאות למשרד הבריאות'. אם אתה מסתכל על היקפי החיסונים בתוך בתי ספר, אנחנו מדברים על כ-13-12 אלף מתוך כל המאות אלפים".
תחסנו ילדים קטנים בבתי הספר כשיתאפשר? "ייפתח דיון בממשלה, יכול להיות שהממשלה תחליט אחרת. שימו לב, אתם עוסקים במה יהיה אם וכאשר, בזמן שמה שמעסיק אותי הוא איך מצמצמים את הפערים. ילדים בכיתה י"א-י"ב רוצים לדבר שהם יעברו את הבגרות, אז צמצמנו את מספר הבגרויות ונצמצם פערים גם בקרוא וכתוב. חשוב שנסתגל לשגרה החדשה ולזה אני מכוונת. נקודה נוספת היא מעונות היום ששובתים - אני בעבודה אינטנסיבית כדי להעביר אותם סוף סוף למשרד החינוך, זה יהיה צעד משמעותי".
את מדברת על המעונות המפוקחים. "לא - גם המפוקחים וגם לא המפוקחים. כולם יעברו למשרד החינוך וזה צעד היסטורי. יש הורים שנמצאים עכשיו עם הילדים בבית ומטפלות שלא מקבלות שכר ראוי. יש הזדמנות לשבת עם האוצר ולהגיע להסכמה בנושא".

"כל מה שבחוץ צריך לשחרר מהתו הירוק"

שאשא ביטון התייחסה בסיום גם לסקרים הלא מחמיאים למפלגתה, ואמרה כי "אנחנו עובדים בצורה אינטנסיבית עבור האזרחים. אני ממליצה לכולם לחכות, רק התחלנו את הדרך". היא הוסיפה כי מפלגתה, תקווה חדשה, מתכוונת לקדם את החוקים שהבטיחה לבוחריה - הגבלת כהונת ראש ממשלה ולא לאפשר לאדם שיש נגדו כתב אישום לכהן כראש ממשלה.
על פגישת אנשי מרצ עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמרה: "זו פגישה מיותרת, אבל אנחנו יודעים שבממשלה יש מנעד רב של דעות. לא נעסוק בנושא הזה עכשיו, כי החלטנו לעסוק בקונצנזוס וזה לשרת את הציבור. כל שר עושה את הכול כדי שלציבור יהיה טוב יותר, אם זה בחינוך ובתחבורה ואם בדברים אחרים".
שאשא ביטון התייחסה גם לדיון על הקלות אפשריות בתו הירוק, ואמרה כי "אפשר קצת לשחרר את ההגבלות, כמו לממשל בבריכות ואטרקציות בחוץ. כל מה שבחוץ צריך לשחרר. לא ברור למה מגבילים מסעדות בחוץ".