לראשונה מאז שנפוצו דיווחים על הרעלות של תלמידות ברחבי איראן, המנהיג העליון עלי חמינאי התייחס היום (ב') לפרשה שמסעירה את הרפובליקה האיסלאמית ואמר כי אם יוכח שמדובר בהרעלה מכוונת, אזי מדובר ב"פשע בלתי נסלח". "אלו שמאחורי הפשע הזה צריכים לקבל עונש מוות, לא תהיה להם שום חנינה", הוא אמר בדברים שצוטטו על ידי סוכנות הידיעות הממלכתית "אירנ"א".
5 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
חמינאי, ותמונת תלמידה שהופצה בטוויטר עם מסכת אב"כ ושלט מחאה: "אישה, חיים, חירות - עד הנשימה האחרונה"
(צילום: EPA, מתוך טוויטר )

לפי הדיווחים באיראן, מאז החל גל ההרעלות המסתורי בנובמבר נפגעו בו יותר מ-1,000 ילדות, בלפחות 50 בתי ספר שונים. תחילה דווח על הרעלות בעיר קום, אך מאז התפשטו הדיווחים על הרעלות ל-25 ערים ב-31 ממחוזות המדינה. עד כה לא דווח על הרוגים, ולפי האיראנים רובן המוחלט של הילדות כבר שוחררו מבתי החולים. הן התלוננו על כאבי ראש, תחושה עזה של דפיקות לב, תשישות ואף חוסר יכולת לנוע. חלקן דיווחו כי לפני שהחלו לחוות את התסמינים הן הריחו ריחות של פרי הדר כלשהו, של כלור או של חומר ניקוי.
בתחילת הפרשה דחה משטר האייתוללות את הטענות למתקפה מכוונת, ובמדינה העלו את האפשרות כי מדובר בהרעלת פחמן דו-חמצני, בגלל החימום בכיתות בעיצומו של החורף. בסוף החודש שעבר איראן חזרה בה והודיעה כי החשד הוא שאכן מדובר בהרעלה, שבוצעה לכאורה באמצעות החדרה של חומרים כלשהם למוסדות החינוך. עד כה סירבו השלטונות לחשוף פרטים מהחקירה, ולא ציינו מה לפי החשד החומר שגרם להרעלות או מי עומד מאחוריהן, אולם כמה פוליטיקאים העלו את ההשערה שהתוקפים הם שמרנים קיצוניים שמתנגדים לזכותן של נשים לרכוש השכלה ורוצים לסגור את בתי הספר לבנות.
5 צפייה בגלריה
ילדה מאושפזת ב בית חולים באיראן בצל דיווחים על הרעלה הרעלות ב בתי ספר ל בנות
ילדה מאושפזת ב בית חולים באיראן בצל דיווחים על הרעלה הרעלות ב בתי ספר ל בנות
ילדה מאושפזת בבית חולים באיראן, בצל דיווחים על גל הרעלות מסתורי
( צילום: רויטרס )
5 צפייה בגלריה
אמבולנס מחוץ לבית ספר לבנות בעיר ארדביל איראן
אמבולנס מחוץ לבית ספר לבנות בעיר ארדביל איראן
אמבולנס מחוץ לבית ספר לבנות בעיר ארדביל, בתיעוד שהופץ ברשתות
(צילום: רויטרס)
שר הפנים האיראני אחמד והידי אמר בסוף השבוע ש"דגימות חשודות" נאספו על ידי החוקרים, אך לא פירט מעבר לכך. בצל דיווחים על הורים מתוסכלים שהוציאו את ילדיהם מבתי הספר ויצאו להפגין, קרא והידי לציבור לשמור על קור רוח והאשים את אויביה של איראן, מבלי לנקוט בשמותיהם, בניסיון לזרוע בהלה בקרב תושביה. גם נשיא איראן איברהים ראיסי האשים בסוף השבוע את אויביה של איראן בהרעלה, אך גם הוא לא נקב בשמות. "מדובר בפרויקט ביטחוני שנועד לגרום לכאוס במדינה, ושבאמצעותו מנסה האויב להשריש פחד וחוסר ביטחון בקרב ההורים והתלמידות", טען ראיסי, אם כי את הטענה הזו כבר לא השמיע היום המנהיג העליון חמינאי.
אף שבאיראן שלטון איסלאמי קיצוני, נדיר למדי שמדווח בה על ניסיונות למנוע מנשים חינוך והשכלה, כמו שעושה למשל הטליבאן באפגניסטן השכנה. יצוין כי ב-2014 פרצו הפגנות בעקבות סדרה של מתקפות חומצה נגד נשים, אבל אז דווח כי הייתה זו נקמה על כך שלא שמרו על כללי הצניעות הנוקשים של המשטר. הכללים הללו עמדו גם במוקד מחאת הענק שפרצה באיראן בספטמבר אשתקד (מעט לפני תחילת גל ההרעלות שנחשף כעת), בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני שנעצרה על ידי משטרת המוסר של טהרן, בגלל שעטתה לכאורה את החיג'אב שלה באופן מרושל.
ההפגנות, שזכו לכינוי "מחאת החיג'אב", הפכו לאחד האתגרים הקשים ביותר שניצבו בפני משטר האייתוללות מאז עלייתו לשלטון במהפכה האיסלאמית ב-1979. המוני נשים, בהן גם תלמידות צעירות, יצאו אז לרחובות בדרישה להפסיק את הפגיעה בזכויותיהן ובחירות שלהן. המחאה דוכאה ברובה הגדול על ידי השלטונות, בין היתר בעזרת הוצאתם להורג של כמה מהפגינים כדי להטיל מורא על השאר, וכעת טוענים חלק ממתנגדי המשטר כי שעומד מאחורי ההרעלות הוא דווקא המשטר עצמו – כנקמה לכאורה על השתתפותן של התלמידות בהפגנות.
5 צפייה בגלריה
חגיגות יום השנה ה-44 לתנועה האיסלמית בכיכר אזאדי, טהרן, איראן
חגיגות יום השנה ה-44 לתנועה האיסלמית בכיכר אזאדי, טהרן, איראן
הנשיא ראיסי. האשים את "אויבי איראן", אך לא נקב בשמות
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
תלמידות תיכון ב איראן מפנות אצבע משולשת לתמונותיהם של המנהיג העליון עלי חמניאי וקודמו רוחאללה חומייני בכיתה בבית ספר תמונה שהופצה ברשתות החברתיות ופורסמה גם בגרדיאן הבריטי
תלמידות תיכון ב איראן מפנות אצבע משולשת לתמונותיהם של המנהיג העליון עלי חמניאי וקודמו רוחאללה חומייני בכיתה בבית ספר תמונה שהופצה ברשתות החברתיות ופורסמה גם בגרדיאן הבריטי
תלמידות תיכון מפנות אצבע משולשת לתמונותיהם של המנהיג העליון עלי חמניאי וקודמו רוחאללה חומייני, בתמונה שהופצה בשיאה של "מחאת החיג'אב"
"עכשיו הילדות של איראן משלמות את המחיר על המאבק נגד חובת החיג'אב והן הורעלו על ידי משטר האייתוללות", טענה בציוץ בטוויטר פעילת האופוזיציה הגולה מסיח עלינג'אד. היא ופעילים נוספים הפיצו שלל תמונות וסרטונים בטוויטר, שבהם נטען כי נראות תלמידות מפונות מבתי הספר שלהן או מאושפזות במוסדות רפואיים אחרי שנפגעו בהרעלות. היא גם הפיצה תמונה, שלא ברור אם צולמה מתוך איראן, ובה נראית ילדה חובשת מסכת אב"כ ומניפה שלט שעליו סיסמת המחאה, בצירוף התייחסות לגל ההרעלות: "אישה, חיים, חירות – עד הנשימה האחרונה".
אתמול, על רקע דיווחים על עוד עשרות תלמידות שהורעלו ואושפזו, הופצו ברשתות החברתיות סרטונים של ילדים שמתלוננים על כאבים ברגליים ובבטן ועל סחרחורות. התקשורת הממלכתית באיראן התייחסה לרוב מקרים הללו כ"תגובות היסטריות". בארגון הבריאות העולמי דיווחו בעבר על תופעה דומה באפגניסטן, כאשר בין 2009 ל-2012 מאות תלמידות ברחבי המדינה התלוננו על ריחות מוזרים והרעלות. בארגון הבריאות דיווחו בתום חקירה שערכו כי לא מצאו שום ראיה לביסוס החשד שמדובר במתקפה מכוונת, והעריכו שהייתה זו תופעה "מאסיבית" של מחלה פסיכוגנית, כלומר כזו שמקורה נפשי או פסיכולוגי.