2 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
קארין אלהרר
(צילום: שלו שלום)
ח"כ קארין אלהרר, שנבחרה בשבוע שעבר כנציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, אמרה הבוקר (יום ראשון) ל-ynet radio כי היא אמנם שמחה על בחירתה, אך חוששת מהאפשרות של אי-כינוס הוועדה על ידי שר המשפטים לוין. "אזרחי ישראל לא זכו בנציגת אופוזיציה, הם זכו בפחות קרע בעם, אך עדיין אין ועדה, ובלעדיה אין בחירת שופטים", אמרה.
על הח"כים מהקואליציה ש"מרדו" בהוראתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו והצביעו עבורה בהצבעה החשאית אמרה אלהרר כי "הם הבינו את גודל הקרע שיהיה בעם. אני רוצה לקוות שאותם אנשים שהצביעו 'בעד' מאחורי הפרגוד יגלו את אותו אומץ ציבורי גם ללא הפרגוד, כי באמת העניין הוא שאפשר להביא שינויים למערכת המשפט. צריך לעשות אותם בהסכמה רחבה, ובוודאי לא צריך לעשות אותם באופן כזה שיפגעו במדינת ישראל מדינית, כלכלית, חברתית וביטחונית".
ברקע השהיית שיחות ההידברות על המהפכה המשפטית בבית הנשיא, ח"כ אלהרר הדגישה כי "לא נבחרתי לוועדת קישוט. אמרנו לכל אורך הדרך שהבחירות לוועדה למינוי שופטים יהוו אבן בוחן. אמרנו שאנחנו רוצים לראות את הרצינות ואת העובדה שנתניהו והקואליציה שלו לא עושים שוב שטיקים וטריקים. הייתה התחייבות לבית הנשיא שיהיה נציג לאופוזיציה ונציג לקואליציה. ישבנו בשיחות והייתה הבנה, הייתה התחייבות שיהיה נציג שלנו לצד אחד של הקואליציה. אנחנו בהחלט יכולים לראות מה יקרה, ואז נראה אם באמת יש רצון טוב להמשיך בשיחות".
2 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
ביסמוט
(צילום: יואב דודקביץ')
אלהרר הוסיפה: "כשהגענו לבית הנשיא אמרנו בצורה הכי מפורשת שלא יהיו הסכמות על דברים קונקרטיים אלא אם כן תהיה הסכמה על כל הנושאים. היו דיונים על עילת הסבירות ועל חוק היועמ"שים, אך כמי שיושבת בשיחות האלה אני יכולה לומר שלא הגענו עדיין להסכמות".
בהמשך התייחסה אלהרר לבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, שייערכו ביום שלישי הקרוב. "אני מאוד מקווה שהמחנה הליברלי ינצח שם", אמרה. ח"כ אלהרר קראה "לכל עורכי הדין שיש להם רישיון בתוקף להצביע לעמית בכר", אך במקביל ציינה כי אם אפי נוה ייבחר לראשות הלשכה, היא לא תקרא להוצאת נציגיה מהוועדה לבחירת שופטים.
ח"כ אלהרר הרחיבה: "כעורכת דין אני חושבת שיש חשיבות לכך שעורכי הדין יהיו בוועדה לבחירת שופטים כי הם אלה שפוגשים ביום יום את השופטים. יש להם הערכה מאוד מוחשית לגבי היכולת שלהם, לגבי המזג השיפוטי שלהם, לגבי התפקוד שלהם באופן כללי. זה קול מאוד חשוב כשבאים לבחור שופטים מקצועיים".
בטרם הכרזתו של נתניהו כי "נתחיל השבוע בצעדים מעשיים לתיקון למערכת המשפט", לאחר שהאשים את ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בכישלון השיחות בבית הנשיא, ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד) תקף ב-ynet radio כי האופוזיציה "עשו לנו אחיזת עיניים". "במחנה הממלכתי, אותם נאורים שהוצגו כאחראים באופוזיציה פיצצו את השיחות בבית הנשיא בעקבות בחירתה של קארין אלהרר כנציגת האופוזיציה".
ביסמוט טען כי "גם האופוזיציה חותמת על עילת הסבירות וחוק היועמ"שים, גם הם היו מעבירים את זה מזמן אם הם היו זוכים באמון הציבור. אם גנץ היה אומר 'בוא נחזור לבית הנשיא' הייתה עונה לו, 'בשביל מה'? זה המסר שצריך להביא". הוא תקף את דבריה של ח"כ אלהרר כ"שיח של איומים": "השיח הזה מתאים יותר למשפחות פשע ופחות לחברת כנסת בישראל, לנציגה חדשה בוועדה למינוי שופטים. זה דפוס עברייני שאם רק נכנע אליו אז זה רק יתגבר. צריך לשים לזה סוף. גם ראשי המחאה כבר עברו כל גבול, הם חצו את הקווים ואת הלגיטימיות כבר מזמן".

בניגוד לדבריו של ח"כ ביסמוט, ח"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי) הדגיש בריאיון לאולפן ynet כי "לא פוצצנו את השיחות בבית הנשיא. ההגדרה הטובה ביותר זו השהיה. אנחנו פשוט רוצים לחזור לנקודת המוצא שבה היינו ביום רביעי בבוקר, עם הבנות ברורות עם בית הנשיא, שמתנים את הדיון בכל סוגיות היחסים בין הרשויות במדינת ישראל בכך שיהיה סטטוס קוו בנושא מינוי השופטים. הכנסת ביצעה את מה שצריך, חלק מחברי הקואליציה בחרו נכון, בניגוד לעמדה המבוהלת של ראש הממשלה, ואנו ממתינים לחזור לנסות לאחות את הפצעים ולשפר את הדמוקרטיה הישראלית".
בנוגע להרכב הוועדה לבחירת שופטים אמר ח"כ שוסטר כי "מערכת האיזונים הקיימת כיום מחייבת צורך בהסכמה בין כל הנציגים, כולל של המערכת השופטת, שתבוא לידי ביטוי. בדברים החשובים צריך נציגות מכל אחת מהרשויות". הוא הוסיףם כי "בהחלט יכולים להיות מצבים במדינה דמוקרטית שבה יחסי הכוחות בתקופה מסוימת הם לטובת בעלי השקפות מכיוון כזה או מכיוון, אחר אבל זה לא מזעזע את אמות הסיפים של מערכת המשפט. גם ייבחרו נציגים שתומכים במהפכה המשפטית, זה על פי חוקי המשחק. אם נחשוב שצריך לשנות את חוקי המשחק, נעשה את מה שמנסים לעשות היום בבית הנשיא ונשנה בהסכמה רחבה, במתינות, ולא בחטף".