2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה פגישתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביקור ב ישראל
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה פגישתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביקור ב ישראל
לפיד וביידן. ישראל פועלת בשני נתיבים מקבילים
(צילום: רויטרס )
הנתיב הכפול של ישראל, אל מול מה שנראה ככוונה אמריקנית לחתימה על הסכם גרעין מחודש עם איראן: שר הביטחון בני גנץ יטוס מחר (חמישי) לארצות הברית ויבקר בפלורידה בבסיס מפקדת סנטקום - פיקוד מרכז של ארצות הברית - ולמחרת ייפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן. האמריקנים אמורים להשיב היום לתגובה האיראנית על "הטיוטה הסופית" שהציגו להם האירופים, מה שאומר שהפגישות של גנץ יעסקו בעיקר ביום שאחרי - אך לצד זאת נמשך "קמפיין הגעוואלד" הישראלי.
על רקע החשש מחזרה אמריקנית להסכם, ראש הממשלה יאיר לפיד יערוך היום בצהריים תדרוך לכתבים הזרים. בירושלים יש טענות נגד האמריקנים על כך שלמעשה בוושינגטון "השלו והרדימו" את ישראל, ואמרו כל העת שההסכם עוד רחוק.

למעשה, ישראל עובדת בשני מסלולים מקבילים ומנוגדים. מצד אחד משדרת געוואלד ועורכת קרב בלימה בתקווה שהסיכוי הקטן יתממש ולא ייחתם הסכם גרעין מחודש עם האיראנים. מצד שני, במקרה שכן יהיה הסכם, בירושלים דנים עם האמריקנים בשאלה כיצד ניתן למנוע מטהרן להפר את ההסכם ולהפוך לגרעינית. בפגישותיו יעסוק שר הביטחון גם בשאלה איך יובטח שהכסף הרב שישתחרר לאיראנים לא יזלוג למיליציות שלהם וישמש לקמפיין טרור.
היום איראן מעבירה כחצי מיליארד דולר לחיזבאללה, ואם בקרוב יתפנו לה עשרות מיליארדים נוספים - היא תוכל להכפיל את התמיכה בחיזבאללה, כמו גם בג'יהאד האיסלאמי ובמורדים החות'ים בתימן. בשל כך ישראל תצטרך להתארגן באזור וצפויים להתנהל קרבות מודיעין. לכן ישראל מבקשת סיוע ותיאום - וזו גם הסיבה שגנץ יגיע לפיקוד המרכז האמריקני, שם יקיים סדרת פגישות שבהן יקבל סקירה על ההיבטים האופרטיביים בשיתופי הפעולה בין ישראל לארצות הברית. הוא גם ייפגש עם מפקד סנטקום, הגנרל מייקל קורילה.

למרות שביקורו של גנץ בארה"ב תוכנן מבעוד מועד, פגישתו עם סאליבן נוספה על רקע הדיווחים על התקרבות בין וושינגטון לטהרן. הלילה נפגש סאליבן עם מקבילו, היועץ לביטחון לאומי איל חולתא. לפי ההודעה האמריקנית, סאליבן הדגיש את המחויבות האיתנה של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לשימור וחיזוק יכולות ישראל להרתיע את אויביה ולהגן על עצמה בכוחות עצמה נגד כל איום או שילוב של איומים - כולל איראן ובעלות בריתה. הוא חזר על המחויבות האמריקנית להבטיח כי איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני.
בריאיון לרשת האמריקנית PBS הודה ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, כי הניתוק האיראני של 27 מצלמות המעקב באתרי הגרעין עלול להוביל לכך שלסבא"א לא יהיה מידע על מה שאירע באותה תקופה - גם אם הן יותקנו מחדש. "הניתוק גרם לאובדן מידע. אם וכאשר ההסכם יוחזר, ונחבר מחדש את המצלמות, נצטרך לשלב עם הקולגות שלנו באיראן ולראות איך סוגרים את הפערים", אמר גרוסי.
אמש ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט הזהיר מכך שהאיראנים ייצרו "אצטדיונים של צנטריפוגות" - אם אחד הסעיפים בהסכם המתהווה לא ישונה. לתפיסת בנט חייבים להתעקש על שינוי הסעיף הנוגע לזכות שלהם לפתח, לייצר ולהתקין סרכזות. האיסור על פיתוח, ייצור והתקנת סרכזות יפוג בתחילת 2025 ובנט אמר כי "האיראנים יוכלו לייצר בעקבות זאת אצטדיונים של צנטריפוגות ואז בכל נקודת זמן שירצו לפרוץ בתוך ימים ל-20 פצצות גרעין".

"יש עוד סיכוי לעצור את ההסכם הזה וצריך להפוך עולמות", אמר בנט. "באפריל היינו יותר קרובים לחתימה ובפעולות נמרצות הצלחנו למנוע את זה. במשך שנה שלמה מנענו הסכם. אפשר לחזור על ההישג הזה גם עכשיו". הוא התריע בפני האמריקנים שחתימה על ההסכם "תזרים הון עתק לחיזבאללה, לג'יהאד האיסלאמי, לחות'ים ולכל האויבים הכי גדולים של ישראל ושל בעלות הברית של ארצות הברית".
אתמול גורם בכיר בארצות הברית אמר שאיראן הסירה חלק מדרישותיה העיקריות במו"מ לחזרה להסכם הגרעין, כולל הדרישה להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור. "הם חזרו בשבוע שעבר ובעיקרון הסירו את המכשולים להסכם", אמר הגורם. "אני חושב שהם סוף-סוף 'חצו את הרוביקון' והתקדמו, אולי, להסכם שהנשיא ג'ו ביידן יסכים לקבל. אם אנחנו קרובים יותר להסכם היום, זה בגלל שאיראן התקדמה. הם ויתרו על דרישות שהשמיעו מההתחלה".
2 צפייה בגלריה
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי איראן מנתקת מצלמות מעקב אתרי גרעין
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי איראן מנתקת מצלמות מעקב אתרי גרעין
גרוסי ומצלמות המעקב
( צילום: AFP)
בתום סבב השיחות האחרון בווינה הגיש האיחוד האירופי לאיראן את "ההצעה הסופית" להצלת הסכם הגרעין - שנמצא על סף קריסה מאז שארה"ב פרשה ממנו ב-2018, שלוש שנים אחרי שנחתם, והחזירה את הסנקציות נגד טהרן. בשבוע שעבר הגישה איראן את תשובתה להצעה האירופית.
פרטי ההצעה האירופית והתשובה האיראנית אמנם לא פורסמו, אך טהרן רמזה שהיא לא קיבלה באופן מוחלט את כל פרטי ההצעה, ולדבריה תשובתה כללה "עמדות ושיקולים נוספים". למרות זאת, בסוף השבוע דווח על התקדמות משמעותית בדרך לחידוש ההסכם. הגורם האמריקני ששוחח אתמול עם רויטרס הדגיש כי למרות ההתקדמות והסרת הדרישות האיראניות עדיין קיימים פערים בין וושינגטון לטהרן, וייתכן שלצדדים "ייקח קצת יותר זמן" כדי להגיע להסכם סופי.