נשיא המדינה יצחק הרצוג הודיע אתמול (רביעי) כי הוא יוקיר בשם מדינת ישראל את גבורת שלושת החטופים אלון שמריז, סאמר טלאלקה ויותם חיים, ש"נפלו באופן טרגי בקרב ברצועת עזה", כלשון ההודעה. איריס, אמו של יותם חיים, קיבלה את הבשורה בהתרגשות וסיפרה כי אות הגבורה מהווה עבורה סגירת מעגל בסיפור של בנה. אבי שמריז, אביו של אלון שמריז, מקווה להכרה גם מצה"ל: "זה משהו שחייב להיפתר".
2 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
"צריך להדגיש את סיפור הגבורה שלהם". יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה
לאיריס חיים נודע על ההחלטה קצת לפני שההודעה פורסמה באופן רשמי. "כשהרצוג ואשתו מיכל היו אצלנו אחרי השבעה, דיברנו כבר אז על הגבורה של השלישייה הזו ועל הצורך שלנו לקבל איזושהי הכרה פורמלית מהמדינה, כי יותם לא היה חייל אבל מת בקרב כחייל גיבור. זה יותר מחייל, כי זה להיות ללא נשק וללא אמצעי לחימה, והוא היה בשבי בשג'אעיה חמישה ימים בלי כלום. זה כמו משה רבינו שעוד שניה הגיע לארץ המובטחת ובסוף לא", היא אמרה.
על קבלת הבשורה סיפרה: "זו התרגשות מאוד גדולה. אני מעדיפה שלא יקראו לו גיבור ושיהיה בחיים, אבל בתוך הסיפור צריך להדגיש את סיפור הגבורה שלהם ושלנו כעם ישראל, ויותם הוא חלק מעם ישראל. כשאנחנו רואים איך כולם גיבורים פה, הנרטיב של הגבורה הוא מאוד חשוב פה, להבין שכל מי שפועל במדינת ישראל מתוך כוונות טובות הוא גיבור. מאוד קשה לשרוד כאן את המלחמה, ויחד עם זה אנחנו ממשיכים בחיים ולא מפסיקים".
לדבריה, אות הגבורה נותן לה כוח להמשיך בחיים: "אני מוצאת את הנחמה בכך שאני מספרת את סיפור הגבורה של יותם, שלאורך השנים ידעתי מי זה הילד שלי, שהיה גיבור גם בחייו. הוא היה עם הפרעות נפשיות, כמו דיכאון, והיה צריך להתמודד עם המשימה הזו של החיים. הבנתי שהוא גיבור גם קודם, ועכשיו כל עם ישראל יודע את זה. להכיר בבן שלי כגיבור בצורה ממלכתית זה מאוד מרגש. זה נותן כוח להבין שהמדינה רואה ביותם חלק ממנה, כי הוא לא היה חייל בגלל שלא הצליח להתגייס, וכשמעניקים לו אות גבורה זה סוגר לי מעגל בסיפור שלו".
אבי שמריז, אביו של אלון שמריז, התייחס אתמול להחלטת הנשיא להוקיר את גבורתם של החטופים, ואמר כי "הנשיא אמר שהוא מכיר בגבורה של אלון. הוא עמד במילה שלו לכל אורך הדרך ואנחנו מוקירים את זה. אלון שלנו היה גיבור ואני מברך על ההכרה של נשיא המדינה שכיבד אותנו והבטיח שיכיר בגבורת הנופלים. כולי תקווה שעתה גם צה"ל יכיר במאבק שלנו להכרה באלון. זה משהו שחייב להיפתר, אלון שלנו הוביל את שני החטופים הנוספים עם הידע המקצועי שלו מימי הצבא כלוחם - ונפל כגיבור".

2 צפייה בגלריה
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטי הזעקה לעזרה שהכינו החטופים
(צילום: דובר צה"ל)
משפחתו של אלון שמריז, נזכיר, ביקשה להכיר בו כחלל צה"ל, ואף עתרה לבג"ץ בחודש פברואר נגד החלטת הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש אכ"א אלוף יניב עשור לדחות את הבקשה. המדינה השיבה לבג"ץ כי ההחלטה עומדת בעינה, והזכירה שוועדה תבחן את הנושא. בהקלטה מצמררת שפורסמה בתחילת החודש, נשמע שמריז זועק לעזרה בזמן חילופי אש בין כוח צה"ל למחבלים שהחזיקו בו ובחטופים יותם חיים וסאמר טלאלקה.
השלושה נהרגו בשוגג מאש צה"ל, לאחר שהצליחו להימלט משוביהם בחודש דצמבר האחרון. "שלושת החטופים נמלטו מידי חוטפיהם מארגון הטרור חמאס, ובנחישות וערבות הדדית יוצאת דופן יצאו למסע הצלה וחילוץ עצמי הרואי נגד כל הסיכויים", כתב הנשיא בהודעתו. "המסע, שכלל השארת סימנים מזהים, קריאה להצלה ומעבר בין מבנים בלב שטח האויב, נגמר באופן טרגי עם מותם בשדה הקרב על ידי כוחות צה"ל".
לדברי הרצוג, הוא החליט על הצעד "לאור נסיבותיו יוצאות הדופן של האירוע". באירוע שיתקיים בהמשך בבית הנשיא, יוקיר הרצוג בשם המדינה את "הנחישות, עוז הרוח והגבורה המיוחדת אותם הפגינו", ויעניק למשפחותיהם תעודת הוקרה ייחודית.
פורסם לראשונה: 23:56, 20.03.24