זעם בישראל על המדינות שסירבו לגנות את חמאס - למרות שאזרחיהן נחטפו: גורמים מדיניים בכירים הביעו כעס על "הצביעות" של מדינות החברות באו"ם, ביניהן צרפת וספרד, שסירבו לתמוך אמש (שישי) בגינוי של חמאס ובקריאה לשחרור מיידי של החטופים. מנגד, הן תמכו בהצעה שקראה להפסקת אש מיידית, ובכך גרמו ל"סחף" בעמדת מדינות אירופה שנמנעו בהצבעה.
4 צפייה בגלריה
העצרת הכללית של ה או"ם
העצרת הכללית של ה או"ם
"רמת הלגיטימציה של ישראל בירידה". העצרת הכללית של האו"ם
(צילום: EPA/SARAH YENESEL)
בעקבות זאת, במשרד החוץ שוקלים לזמן שגרירים אירופים לשיחות מחאה. גורמים מדיניים אמרו כי "רמת הלגיטימציה הבינלאומית של ישראל בירידה. אם בתחילה המלחמה עמדנו על בין 70 ל-80 אחוזי תמיכה, כעת ירדנו לבין 60 ל-70 אחוזים".
לדברי הגורמים, "העולם שוכח לצערנו את הזוועות, ונכנסים יותר ויותר שיקולים אחרים של מדינות, ובעיקר שיקולי פנים והחשש מהפגנות של מוסלמים. בסך הכול יש לישראל גיבוי רחב בעולם אבל הוא מתחיל לרדת. סיפור החטופים עוד עוזר, אבל נכנסים שיקולי פנים. ככל שהמלחמה תימשך ונעבור לפעולה הקרקעית – התמיכה בישראל תהיה בירידה, בעיקר באירופה".
בימים האחרונים התגברו ההפגנות האנטי-ישראליות בעולם. בארה"ב, מאות מפגינים פרו-פלסטינים, רובם יהודים אנטי-ציונים מארגון "קול יהודי לשלום", גרמו לשיתוק תחנת הרכבת גרנד סנטרל בניו יורק, כשהמונים התיישבו על הרצפה וסירבו להתפנות. מאות מהם נעצרו. במקביל, בשורת מדינות וביניהן לבנון, ירדן וטורקיה אלפים הפגינו בעד הפלסטינים.
4 צפייה בגלריה
מאות מפגינים פרו פלסטינים מפגינים בתחנת "גראנד סנטרל" בניו יורק
מאות מפגינים פרו פלסטינים מפגינים בתחנת "גראנד סנטרל" בניו יורק
מאות בהפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק, תחנת הגרנד סנטרל הושבתה
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינית בג'קרטה  אינדונזיה
הפגנה פרו פלסטינית בג'קרטה  אינדונזיה
הפגנה פרו-פלסטינית באינדונזיה
(צילום: EPA/MAST IRHAM)
הגורמים הוסיפו: "התמיכה עדיין רחבה אבל זאת עבודה שצריך לתחזק כל הזמן, וזה לא פשוט. השעון המדיני החשוב ביותר זה ארה"ב והיא איתנו. אבל זאת מערכה אחרת, לא כמו הסבבים הקודמים".
העצרת הכללית של האו"ם קראה אתמול להפסקת אש הומניטרית מיידית בין ישראל לחמאס, ודרשה להזרים סיוע לרצועת עזה הנצורה. ההחלטה, שנוסחה על ידי נציגי מדינות ערביות ובראשן ירדן, אינה מחייבת - אך נושאת משקל מדיני. 120 מדינות הצביעו בעד ההחלטה, 45 נמנעו ו-14 הצביעו נגד. אלו המדינות שהתנגדו להצעה מלבד ישראל: ארה"ב, אוסטריה, קרואטיה, צ'כיה, פיג'י, גואטמלה, הונגריה, איי מרשל, מיקרונזיה, נאורו, פפואה גינאה החדשה, פרגוואי וטונגה. באופן מפתיע, דווקא עיראק לא תמכה בהצעה, אלא נמנעה, אך לאחר מכן ביקשה לתקן את הצבעתה, בטענה שהייתה תקלה במערכת ההצבעה האלקטרונית. גם אוקראינה נמנעה, החלטה שגרמה לאכזבה בישראל.
בישראל התאכזבו במיוחד משמונה מדינות אירופיות שתמכו בהחלטה הערבית: צרפת, ספרד, אירלנד, פורטוגל, בלגיה, לוקסמבורג, מלטה וסלובניה. מנגד, אלו 14 המדינות האירופיות שנמנעו: גרמניה, איטליה, שבדיה, הולנד, פולין, יוון, קפריסין, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, לטביה וליטא. בישראל טוענים כי מרגע שצרפת וספרד תמכו הן גרמו ל"סחף" בעמדת שאר המדינות האירופיות שבחרו להימנע. כעת שוקלים במשרד החוץ לזמן את שגריריהם של כמה מדינות אירופיות שתמכו בהצעה.
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן באו"ם
גלעד ארדן באו"ם
השגריר ארדן: "האו"ם איבד את הלגיטימיות. לא נעצור"
(צילום: EPA/JUSTIN LANE)
שגריר ישראל בפורטוגל, למשל, גינה את תמיכתה בהצעה: "אני מצטער, אבל כשאתה מצביע כמו איראן, סוריה, רוסיה וצפון קוריאה, ולא כמו ארה"ב, בריטניה, יפן וגרמניה, משהו לא מסתדר. הזכות להתגונן מפני ארגון טרור לא מוזכרת בהחלטה".
במקביל להצעה הערבית, קנדה הביאה להצבעה החלטה להכניס תיקון להצעה, שכוללת גינוי של חמאס וקריאה לשחרור מיידי של בני הערובה. משרד החוץ הישראלי עשה מאמץ גדול לייצר רוב לתיקון, וכמעט הצליח: 88 מדינות הצביעו בעד, 55 נגד ו-23 נמנעו. מאחר ולפי כללי האו"ם נדרש רוב של שני שליש לפחות – ההצעה נפלה על שלושה קולות. האבסורד מבחינת ישראל הוא שמדינות שאזרחיהם נחטפו, כגון תאילנד (54 חטופים) ונפאל (חמישה חטופים) - נמנעו. רוסיה (שישה חטופים), סין (חטוף אחד), סרי לנקה (חטוף אחד) וטנזניה (שני חטופים) - הצביעו נגד התיקון.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן התייחס להחלטה ואמר כי "ישראל לא תעצור את הלחימה עד להשמדת תשתיות החמאס והחזרת החטופים". לדבריו, "היום הזה יירשם בהיסטוריה לדיראון עולם כיום שבו האו"ם, שהוקם לאחר השואה, איבד לחלוטין את הלגיטימיות ואת הרלוונטיות שלו. היום הובהר שרוב מדינות העולם לא רוצות למנוע זוועות וטבח, אלא מעודדות זוועות ורצח ומסייעות לארגון טרור לשרוד".
ארדן הוסיף: "איך אתם לא מתביישים לתמוך בהצעה שאפילו לא מזכירה את המילה חמאס?! כאילו שהמלחמה הזו התחילה מעצמה. למה אתם מגינים על מחבלים, שעורפים ראשים וחוטפים תינוקות?!".
שר החוץ אלי כהן אמר בתגובה: "דוחים על הסף את הקריאה הבזויה של האו"ם להפסקת אש. ישראל מתכוונת לפעול לחיסול החמאס בדיוק כפי שהעולם פעל מול הנאצים ומול דאעש".