השערה גרמה לסערה, אבל השופט במשפט רצח תאיר ראדה מבהיר כי הערך שלה כראיה הוא מוגבל: בדיון ראשון במשפטו החוזר של רומן זדורוב, אחרי חשיפת שערה נוספת על גופתה של תאיר שדגימתה תואמת ל-DNA המיטוכונדריאלי של אדיר חבני (א"ח), אמר ראש הרכב השופטים, השופט אשר קולה, כי אין מדובר בראיה "שוברת שוויון".
"אנחנו מאוד אופטימיים אבל מנסים לשמור על איזון", אמרה לפני הדיון אולגה זדורוב, רעייתו של הנאשם ברצח הנערה בת ה-13 בקצרין. בכך התייחסה לאותה דגימה שתואמת לחבני, בן זוגה לשעבר של אולה קרבצ'נקו (א"ק), שטוען כי היא לבשה את בגדיו.
4 צפייה בגלריה
רומן ואולגה זדורוב בבית המשפט
רומן ואולגה זדורוב בבית המשפט
רומן ואולגה זדורוב בבית המשפט
(צילום: אביהו שפירא )
"זה עוד משהו שמרחיק את רומן מהמעשה שהוא לא ביצע", הוסיפה אולגה זדורוב על רצח תאיר בדצמבר 2006. "אני מקווה שהפרקליטות תדע להגיד 'טעינו', ולחזור בה. האם המשמעות היא שא"ק היא הרוצחת? זה משהו שבמדינה מתוקנת המשטרה צריכה לחקור".
עו"ד ירום הלוי, סנגורו של זדורוב, אמר כי יבקש לבצע בדיקה יסודית של תשע הבדיקות במאגר שאליהן נמצאה התאמה בעת בדיקת השערה הראשונה, והציע שההגנה תממן את הבדיקות הנוספות. עד כה הבדיקות שנערכו היו חלקיות, ולא כללו את כל 16.5 אלף הבסיסים של ה-DNA. כעת מבקש עו"ד הלוי לערוך לדגימות אלה את הבדיקה המלאה, כדי לשלול עוד יותר אפשרות להתאמה לאנשים נוספים.
4 צפייה בגלריה
עו"ד ירום הלוי
עו"ד ירום הלוי
זדורוב ועורך דינו ירום הלוי
(צילום: אפי שריר)
ראש הרכב השופטים במשפט המתנהל בבית המשפט המחוזי בנצרת, השופט קולה, אמר: "עריכת הבדיקות לא תעכב את המשך הגשת הסיכומים. אם תתקבל ראיית זהב, תמיד ניתן יהיה להגיש אותה". השופט קולה הוסיף כי "כולנו יודעים מה ערכה של הראיה הזו", ואחר כך אמר ישירות כי ערכה מוגבל: "זה לא שובר שוויון, יש לזה ערך כזה או אחר". לצד זאת ציין כי אם יימצאו עוד שערות תואמות, ברור שהערך יעלה.
התובע, עו"ד ויאאם קבלאווי: "גם בהינתן הריצוף המלא, עדיין נשאלת שאלת השכיחות ולכן אנחנו לא חושבים שיש בראיה החדשה כדי לשנות".
השופט קולה: "תיאורטית, אם מתוך 30 השערות הנוספות יתגלו 17 שקשורות לרומן זדורוב, אתה גם תגיד שזה לא משנה?"
התובע קבלאווי: "בצורה מוגבלת".
4 צפייה בגלריה
אדיר חבני
אדיר חבני
אדיר חבני
השופט קולה החליט בסופו של דבר כי בניגוד לעמדת המדינה, שביקשה לדחות את הגשת הסיכומים עד לאחר הבדיקה המלאה, אלו יוגשו לפי לוח הזמנים המתוכנן.
בתום הדיון הסביר עו"ד הלוי את חשיבות הבדיקה הנוספת לעניין השכיחות: "נניח את המצב הרע שאני יכול לדמיין, שרק אחת מתשע הדגימות הנוספות מתאימה לאדיר, במקום סבירות של 9/1900 נהיה ב-1/1900. זה 3,600 איש בכל המדינה. וזה יירד אם יימצאו שערות נוספות".
בהמשך זעם על הפרקליטות: "אני רוצה שיבוא בן אדם אחד ויגיד שאדיר ניבא את זה לפני 10 שנים, וא"ק היא לא הרוצחת. זה קשקוש מקושקש. הם ממשיכים בטענות המופרכות שלהם". הוא הסביר על המשוכות בדרך לבדיקות ה-DNA הנוספות: "צריך למצוא את הדגימות שמאוחסנות ברמב"ם, צריך לוודא שעדיין יש בהן מספיק חומר להוציא לבדיקות והמכון לרפואה משפטית צריך לקבל ערכות בדיקה מסוימות".
4 צפייה בגלריה
אולה קרבצ'נקו
אולה קרבצ'נקו
אולה קרבצ'נקו
(צילום: אלעד גרשגורן)
הלוי חזר על טענתו כי קרבצ'נקו היא הרוצחת: "אדיר בא למשטרה ב-2012, ובעדות הראשונה שלו כבר הוא סיפר 'ראיתי את הבגדים שלי מגואלים בדם, בתוך התיק שהיא הראתה לי עם הסכין של הרצח. היא גם אמרה לי שהיא השתמשה בסריג שלי – סוודר – גם במכנסיים שלי, וגם ראיתי אותו בתוך התיק'. הוא לא יודע שבחלוף שש שנים תעשה בדיקת DNA מתוחכמת, מיטוכונדריאלית, ותימצא לכאורה שערה אחת ב-2018 ואחר כך ב-2022 ששתיהן מתאימות לו – אחת ברזולוציה נמוכה ואחת ברזולוציה מקסימלית מאוד גדולה".
לטענתו, "זו טעות איומה להגיד לי '1 חלקי 3,000', '1 חלקי 5,000', זה לסמא את הציבור, לעוור אותו ולנסות לעוור גם אותי באותה הזדמנות. זה לא אקראי שזה נמצא. את זה אדיר ידע לנבא. זה משנה את כל הסטטיסטיקות. הלכו ומצאו את השערה בלי שאדיר אמר את זה, בלי שזה הבגדים שלו שהוא ידע להגיד. זה טורף את כל הקלפים. וזה טרף את כל הקלפים ב-2018 והיום זה פי עשרות אלפים טורף את הקלפים, שזאת אולה. זאת הגברת א"ק. ורק בחסות הפרקליטות היא ממשיכה לבעוט ולשקר ולעשות מניפולציות, בחסות פרקליטות מדינת ישראל. יש פה שחיתות ואני אגיד אותה".

לאחר הדיון אמרו בפרקליטות, בתגובה ראשונה לאחר פרסום ממצאי השערה: "בהינתן התשתית הראייתית הקיימת, ובשים לב לאופי של ראיית ה-DNA המיטוכונדריאלי, על פניו ערכה הראייתי של הראיה החדשה הוא מוגבל. יחד עם זאת, פרקליטות המדינה לומדת את חוות הדעת, ובין היתר בוחנת את האפשרות להתייעץ עם מומחים נוספים בעניין זה, כדי לעמוד על המשמעויות האפשריות של חוות הדעת ואת השלכותיהן.
"כאשר יובהרו עד תום משמעויות חוות הדעת של המכון, ולאחר חקירת המומחים בעניינה של ראייה זו, הפרקליטות תשקול את משמעות הראייה ושילובה במארג הראייתי הקיים בתיק, ותציג לבית המשפט את עמדתה ביחס אליה", הוסיפו בפרקליטות. "הגעה לחקר האמת היא הדבר היחיד שעומד לנגד עיניה הפרקליטות בכל תיק, ובתיק זה בפרט". הם ציינו כי הודיעו היום לבית המשפט כי אינם מתנגדים שההגנה תשוב ותעיד מומחים מטעמה בעניין זה, ובלבד שיגישו חוות דעת מטעמם.
לאחר חשיפת הראיה החדשה שלשום, דרשה אילנה רדה, אמה של הנערה המנוחה, לעצור את חבני ואת קרבצ'נקו. אתמול אמרה ראדה לאולפן ynet כי היא "לא מקלה ראש בראיה החדשה". לקראת הדיון היום בבית המשפט הוסיפה ראדה: "אומרים שהשערה שנמצאה לא קבילה - ניתן לשופטים להחליט".