צריך בהחלט להתפעל מהיכולת המודיעינית שהביא השב"כ, ומצה"ל – כך לפי הפרסומים – שביצע את החיסול הנקי של תאמר אל-כילאני בשכם, פעיל בכיר בגוב האריות, עד כמה שניתן להגדיר בכיר בארגון הזה. אבל כבר מיד צריך לעצור ולהכניס את החיסול הזה לפרופורציה הנכונה: לא מדובר בחיסול של מוחמד דף, וגם לא בחיסול של מחבל גוב האריות שהרג את לוחם סיירת גבעתי, סמ"ר עידו ברוך ז"ל.
3 צפייה בגלריה
תאמר אל-כילאני גוב ה אריות אופנוע התפוצץ התפוצצות מטען חבלה פלסטיני הרוג ערבי ערבים
תאמר אל-כילאני גוב ה אריות אופנוע התפוצץ התפוצצות מטען חבלה פלסטיני הרוג ערבי ערבים
זירת החיסול בשכם
(צילום: AFP )
3 צפייה בגלריה
חצי חצאים עידו ברוך לוחם סיירת גבעתי נהרג הרוג נרצח פיגוע ירי יריות מחבל שבי שומרון וזירת הירי פיגוע
חצי חצאים עידו ברוך לוחם סיירת גבעתי נהרג הרוג נרצח פיגוע ירי יריות מחבל שבי שומרון וזירת הירי פיגוע
סמ"ר עידו ברוך, וזירת הפיגוע בו נהרג סמוך לשבי שומרון
(צילום: דובר צה"ל)
בסופו של יום מדובר בחיסול של פעיל אחד, בארגון קטן מאוד, לא מתוחכם, בלי אמצעים מתקדמים, בלי יכולת מבצעית גבוהה שעושה המון רעש תחילה בטיקטוק ועכשיו בטלגרם. כמוהו ובכירים ממנו חיסלו יחידות מיוחדות, ולא רק בקרבות מטווחים קרובים.
הערה נוספת שחשובה לפרופורציות היא ההחלטה של מי שביצע את החיסול לשמור על עמימות, כאילו מדובר במבצע בסוריה או באיראן, לא פחות. החלטה כזו לא מלמדת על רמת הרתעה גבוהה - להפך. היא גם מאדירה מאוד את הארגון הקטן הזה, שישראל הגדולה – כך לפי טענתו – לא לוקחת אחריות ומשתמשת בטכניקות של חיסול בכירי המחבלים מאז ומעולם. הערה אחרונה: היעד הכי חשוב של מערכת הביטחון בארגון גוב האריות כעת הוא המחבל שהרג את סמ"ר עידו ברוך ז"ל, לוחם סיירת גבעתי. הוא עדיין לא נעצר ולא חוסל והחשבון לא נסגר.
הביצוע מלמד כאמור על יכולת חדירות מודיעינית שתגרום לארגון גוב האריות לאבד את תחושת הביטחון, מתוך כוונה ליצור תחושת נרדפות שתקשה עליו להוציא עוד פיגועים. קטנוע שלידו עבר תאמר אל-כילאני, אחד מפעילי חוליית הטרור, התפוצץ לפנות בוקר בעיר העתיקה בשכם.
3 צפייה בגלריה
הלווית המחבל תאמר אל-כילאני בשכם
הלווית המחבל תאמר אל-כילאני בשכם
הלוויית המחבל תאמר אל-כילאני בשכם
(צילום: EPA)
לטענת הפלסטינים, הפיצוץ אירע אחרי שמטען חבלה הוטמן באופנוע והופעל על ידי פלסטיני שמשתף פעולה עם ישראל. אל-כילאני, בן 33, היה כלוא ביטחוני בעבר, ובחודשים האחרונים היה אחראי על סדרת פיגועים וניסיונות פיגוע. בין היתר הוא היה המכווין העיקרי של המחבל שנתפס עם נשק ביפו בתחילת החודש שעבר, והתכוון לבצע פיגוע המוני בתל אביב, והיה גם מעורב בשורה של פיגועי ירי באזור שכם.
שיטת החיסול היא עליית מדרגה בעולם הסיכול הממוקד, ויש לה יתרונות גם בצמצום סיכון חיי לוחמים. בארגון מאיימים בפעולות נקמה, וצה"ל ערוך באזור שכם, אבל החשש הוא שחברי גוב האריות ייצרו תאים דומים בערים שונות בגדה באמצעות הרשתות החברתיות. בינתיים, על אף החיסול, המשימה במיגור הארגון עוד לא קרובה לסיום.