6 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז , עמית שאבי )
משרד התחבורה הודיע הבוקר (חמישי) כי החל ממחר תופסק מכירת כרטיסי מנוי "חופשי שבועי" ו"חופשי חודשי גמיש" לנסיעה בתחבורה הציבורית. זאת כחלק מההיערכות ליישום רפורמת "דרך שווה" של משרד התחבורה.
"מנוי 'חופשי שבועי' מבוטל במסגרת הרפורמה בשל חוסר אטרקטיביות ומספר נמוך במיוחד של נוסעות ונוסעים הרוכשים את המנוי", נמסר ממשרד התחבורה. "מדובר בכ-10 אלף נוסעות ונוסעים בחודש, מתוך כ-60 מיליון נסיעות המבוצעות מדי חודש ברחבי הארץ. עם הטמעת הרפורמה והוזלת תעריפי המנוי החודשיים, מנוי חופשי שבועי מתייתר לחלוטין".

עוד נמסר: "כמו כן, תופסק מכירתם של מנוי 'חופשי חודשי גמיש' במטרה לצמצם פערים במנויים החופשיים, עם יישום הרפורמה בעוד כחודש ב-1 באוגוסט. החל מתאריך זה, מנוי 'חופשי חודשי', ארצי או אזורי, יחושב כמנוי גמיש ויהיה תקף ל-30 יום מיום רכישת המנוי".
לפני כחודשיים שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן חתמו על רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית "דרך שווה", שתיכנס לתוקף כאמור ב-1 באוגוסט. בהתאם לרפורמה, מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית יעודכנו ויהיו אחידים בכל הארץ, כך שיישאר מספר מצומצם של תעריפים אחידים - ארבעה לאוטובוסים וחמישה לרכבת.
הרפורמה תוביל לצמצום של יותר מ-80 תעריפי התחבורה הציבורית השונים הקיימים כיום לכמה תעריפים בודדים בלבד. במסגרת המודל החדש ניתן יהיה לקנות בכל יישוב בארץ כרטיס לנסיעה בודדת, מנוי "חופשי יומי" או מנוי "חופשי חודשי" בתעריף אחיד לפי מרחק נסיעה ומיקום גאוגרפי. כרטיס נסיעה עירוני יעלה 5.50 שקלים ויאפשר נסיעה של 90 דקות עם מעברים בלתי מוגבלים למרחק של עד 15 קילומטרים, גם בין יישובים שונים הסמוכים זה לזה. המחיר יהיה זהה עבור נסיעות באוטובוסים, ברכבת הקלה וכן במטרונית, הכרמלית והרכבלית בחיפה.
במסגרת הרפורמה, כרטיס חופשי-חודשי ארצי חדש, שלא היה קיים עד כה, יעלה 225 שקלים. בנגב, בגליל ובכל היישובים שמחוץ למטרופולינים של ירושלים, גוש דן וחיפה יהיה כרטיס חופשי-אזורי במחיר 99 שקלים, עבור כל הנסיעות ברדיוס של 40 קילומטרים. במסגרת השינוי, המחירים יסובסדו ב-70%, והתכנון הוא להגדיל את הסבסוד עוד יותר בשנים הבאות.
6 צפייה בגלריה
אוטובוס חשמלי חדש של חברת דן
אוטובוס חשמלי חדש של חברת דן
מטרת הרפורמה: צמצום תעריפי התחבורה הציבורית
(צילום: עידו ארז)
כמו כן, הרפורמה מרחיבה משמעותית את ההנחות הניתנות בתחבורה הציבורית. לראשונה, נוסעים מגיל 75 ומעלה ייהנו מנסיעה חינם בתחבורה הציבורית. ילדים ובני נוער עד גיל 18 ומבוגרים בני 60 ומעלה יקבלו הנחה של 50% וההנחה לזכאי הביטוח הלאומי תגדל מ-33% ל-50%.
ברכבת ישראל ייקבעו חמישה תעריפים מבוססי מרחק לנסיעה בודדת ושלושה מנויי חופשי-חודשי משולבים בכרטיס "חופשי ארצי" החדש. כל הכרטיסים שיימכרו לפני כניסת הרפורמה יכובדו, ולא יהיה צורך להחליפם בחדשים.
6 צפייה בגלריה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
התנגד לרפורמה החדשה. יו"ר ועדת הכלכלה
( צילום:נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
והיו גם כאלה שהעבירו ביקורת על הרפורמה. יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) טען בחודשים האחרונים כי הרפורמה תפגע באזרחים במצב סוציו אקונומי נמוך, המתגוררים באותן ערים שבהן שילמו עד כה 2.4 שקלים לנסיעה, ודרש להשוות את מחירי הנסיעה הבין עירוניים באוטובוס וברכבת. ביטון דרש להקפיא את הרפורמה, ואיים כמה פעמים שאם זה לא יקרה - הוא לא יצביע עם הקואליציה.
ביטון כינס דיון חירום לאחר הצגת התוכנית באפריל, והביע את מורת רוחו על כך שאנשי משרד התחבורה, והעומדת בראשו – שרת התחבורה מרב מיכאלי, לא הציגו את עיקרי התוכנית לחברי הוועדה טרם פרסומה. הוא אף כעס על כך שהתוכנית הייתה פתוחה להערות הציבור במשך חמישה ימים בלבד לפני חופשת הפסח. מנגד, גורמים במשרד התחבורה הבהירו כי לפני הצגת התוכנית נערך במשרד מחקר בנושא במשך חמישה חודשים.