כחודש לאחר שרפורמת "דרך שווה" בתחבורה הציבורית הוצגה לציבור, ושבוע לאחר שאושרה על ידי שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן, התנהל הבוקר (שני) דיון ראשון בפרטיה בוועדת הכלכלה. יו״ר הוועדה, ח״כ מיכאל ביטון מכחול לבן, מתח ביקורת על הרפורמה וטען כי היא פוגעת בחלק מהנוסעים: "זו רפורמה שמשפיעה על מיליוני ישראלים והיא נעשתה בחטף בזמן פגרה, בלי שניתן לאזרחים זמן להתנגד אליה. לא נאפשר אותה״.
במסגרת הרפורמה, שצפויה להתחיל ב-1 באוגוסט, מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית יעודכנו ויהיו אחידים בכל הארץ, כך שיישאר מספר מצומצם של תעריפים - ארבעה לאוטובוסים וחמישה לרכבת. כמו כן, תתווסף אפשרות לרכישת כרטיס חופשי-חודשי ארצי בעלות של 225 שקלים.
7 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן
השרים מיכאלי וליברמן בהצגת הרפורמה. מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית יעודכנו ויהיו אחידים בכל הארץ
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
מתוך מצגת משרד התחבורה
מתוך מצגת משרד התחבורה
מתוך מצגת משרד התחבורה
7 צפייה בגלריה
מתוך מצגת משרד התחבורה
מתוך מצגת משרד התחבורה
מתוך מצגת משרד התחבורה
7 צפייה בגלריה
מתוך מצגת משרד התחבורה
מתוך מצגת משרד התחבורה
מתוך מצגת משרד התחבורה
בנגב, בגליל ובכל היישובים שמחוץ למטרופולינים של ירושלים, גוש דן וחיפה, יהיה כרטיס חופשי-חודשי אזורי במחיר 99 שקלים, עבור כל הנסיעות ברדיוס של 40 קילומטרים. הרפורמה מסדירה גם נסיעות חינם לבני 75 ומעלה. ההנחות למבוגרים מעל גיל 60, ילדים בני ונוער וסטודנטים יישארו כפי שהן, ואף תתווסף הנחה של 50% בקניית כרטיס חופש-חודשי לילדים ונוער.
הגזירה העיקרית היא ביטול ההנחה הקבועה על טעינת ערך צבור ברב-קו, מה שיביא לאחידות בין התעריפים בכרטיס ובאפליקציות התשלום, שזכו עד כה לשיעורי שימוש של אחוזים בודדים מקרב הנוסעים. גזירה נוספת חלה על ערי הפריפריה - בעיקר החרדיות - בהן אופקים, נתיבות, טבריה, מודיעין עילית וביתר עילית, שתושביהן נהנו עד כה מתעריף של שני שקלים לנסיעה באוטובוס וכעת ישלמו 5.5 שקלים.
בדיון, בו השתתפו חברי כנסת, נציגי פורומים שונים של תחבורה ציבורית, ונציגי הסטודנטים, אמר ח"כ ביטון כי "ההוצאה גדלה עבור נוסעים שנלקח מהם הערך הצבור, לא נעשה פה מחקר מעמיק". נועה ליטמנוביץ' מאגף הכלכלה במשרד התחבורה השיבה לו: "עד כה המחירים נפגעו ללא היגיון ומחשבה, וכעת הכול נעשה בהיגיון".
7 צפייה בגלריה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
מיכאל ביטון בוועדת הכלכלה. העלה דרישות בפני נציגי משרד התחבורה
( צילום:נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
ביטון העלה מספר דרישות בפני נציגי משרד התחבורה, עליהן הן יידרשו להשיב בדיון נוסף שיתקיים בשבוע הבא. בין הדרישות - הורדת הגיל לנסיעה בחינם מ-75 ל-67, בחינת פתרון עבור מלווים של קשישים שעדיין יצטרכו לשלם על הנסיעה, ובחינת הגדלה של ההנחה לסטודנטים מ-30% ל-50%.
יו״ר התאחדות הסטודנטים, שלומי יחיאל הבהיר: ״לא היינו חלק מהרפורמה הזו. למעלה מחמישים אחוז מהסטודנטים נוסעים בתחבורה ציבורית, אז אם לא מדברים איתנו יש פה תקלה. אנחנו רוצים שהסבסוד יוגדל ל-50%״.
7 צפייה בגלריה
עמדות אבטחה בביתר עילית
עמדות אבטחה בביתר עילית
"הפריפריה לא הייתה לנגד עיניכם, אלא תל אביב". שלט הכוונה לביתר עילית
(צילום: יואב דודקביץ)
ח״כ אורי מקלב מיהדות התורה אמר האשים בדיון את נציגי משרד התחבורה: ״הפריפריה לא הייתה לנגד עיניכם, אלא תל אביב. אתם לא יודעים מה הצרכים של נוסע הפריפריה. אני רואה שיש עלייה בתעריפים בשתי ערים חרדיות שנמצאות במעמד סוציו-אקונומי 1 ולא מוזכרות ברפורמה".
ראש העיר החרדית ביתר עלית, מאיר רובינשטיין, שחבר גם הוא ביהדות התורה, סיפר בוועדה על כך שעירו תיכנס לחגורת מחירים אחת עם ערים במעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר, אך ערים שכנות לא. ״יש ערים שנמצאות 200 מטר בקו אווירי ממני, אך הן בחגורת ערים אחרת וזולה יותר מבחינת המחירים״, אמר רובינשטיין.
7 צפייה בגלריה
מירב מיכאלי ישיבת סיעה מפלגת  העבודה
מירב מיכאלי ישיבת סיעה מפלגת  העבודה
"כל מה שפוגע בפריפריה בא ממנה". מרב מיכאלי בישיבת סיעה של מפלגת העבודה
(צילום: יואב דודקביץ')
ח״כ אופיר כץ מהליכוד תקף אישית את שרת התחבורה, ואמר: ״לא התפלאתי שזה בא מבית היוצר של השרה הזו, שכל מה שפוגע בפריפריה בא ממנה. תושבי הפריפריה ישלמו כפול מהיום בחלק מהמקרים״.
נציגי משרד התחבורה התייחסו להערות, ואמרו בדיון כי "הבעיה של תעריפי התחבורה הציבורית היא שהם שנקבעו בלי קריטריונים. זו עבודה שנעשית במשרד כבר כמה שנים. גם על פי התחשיבים שאנחנו עשינו, התוצאה מאד רלוונטית לדפוסי השימוש כיום. אנחנו מרחיבים את התעריף של הנסיעה בעיר למרחב גדול יותר וזה מוצר יותר משתלם לתושבי הדרום והצפון״.