אמיר רז, השוטר לשעבר הנאשם ברצח אשתו דיאנה דדבייב, ביטל שוב יום עדויות. היום (ראשון) אמור היה רז להיחקר בחקירה נגדית, אך התעכב בכניסה לדיון בבית המשפט המחוזי בלוד. בזמן שכולם המתינו באולם, התברר כי התעכב משום שטען שהוא סובל מקלקול קיבה ואינו מרגיש טוב.
השופטים שלחו את חובש שירות בתי הסהר לבדוק את רז. כעבור כמה דקות דיווח החובש לשופטים כי כנראה רז אכן אינו מרגיש טוב והוא סובל מלחץ דם גבוה. השופטים נאלצו לדחות את הדיון לשבוע הבא, למרות הזעם של משפחת דדבייב, שחיכתה ליום הזה.
4 צפייה בגלריה
הרוצח אמיר רז
הרוצח אמיר רז
"אי אפשר לתת לרוצח לחיות את חייו כאילו כלום לא קרה". רז בבית המשפט, החודש
(צילום: מוטי קמחי)
לפני כחודשיים וחצי אמור היה רז להעיד לראשונה במשפט, אך ביום הדיון הודיע כי החליט שלא לעשות זאת. לאחר כמה שבועות הודיע כי התחרט וברצונו להעיד בכל זאת. בגלל הרגישות המשפטית והצורך לאפשר לנאשם להעיד להגנתו, השופטים נעתרו לבקשתו וקבעו מועד חדש לעדותו.
בתחילת החודש העיד רז בעדות ראשית ועורר את כעס המשפחה כאשר השמיץ את הנרצחת. בעדותו טען רז כי סבל מ"אלימות פיזית ונפשית" מצד דיאנה, שבה ירה למוות בביתם ביישוב נעלה. עוד טען כי "אינו זוכר" את הרצח. היום הוא היה אמור להיחקר נגדית על ידי נציגת הפרקליטות עו"ד נטלי חגי על טענותיו נגד הנרצחת ועל "אובדן הזיכרון" שלו לגבי הרצח.
מריאנה דיין, אחותה של דיאנה, אמרה לאחר ביטול הדיון היום כי "זו בושה לכל מערכת המשפט, בושה לכל מדינת ישראל, אם יתנו לו לא להעיד, לעמוד פה ולהגיד את האמת, איך הוא רצח אותה. זה יהיה הדבר הכי מזעזע שהוא יכול לעשות אחרי הרצח. לא מספיק רצח האופי הזה שהוא עשה לה, אז עכשיו לשבת פה ולהגיד שהוא לא יכול להעיד כי הוא משלשל במכנסיים, זה הדבר הכי מזעזע שאפשר לעשות למשפחה שרצחו לה את הדבר הכי חשוב שיש לה".
4 צפייה בגלריה
דיאנה רז
דיאנה רז
"הדבר הכי מזעזע שאפשר לעשות למשפחה". דיאנה דדבייב
האחות הוסיפה כי "כל פעם אנחנו מגיעים ומקבלים תשובות של 'הוא לא מרגיש טוב', 'כואב לו'. זה לא מעניין. הבן אדם רצח. אי אפשר לתת לגיטימציה לרוצח לחיות את חייו כאילו כלום לא קרה וכל פיפס הכי קטן – להיות נתונים לחסדיו. אני רוצה שכל מי שיושב בבית יעצום את העיניים וידמיין איך קושרים אותו (רז קשר את ארבעת ילדיו לכיסאות ואז רצח את דיאנה – י"י) ורוצחים את אמא שלו מול העיניים שלו, ומכריחים, ואונסים אותו וכופים עליו לראות את הרצח של אמא שלו בכזאת אכזריות. זה מה שאני רוצה שכולם ידמיינו, שיבינו את רמת האכזריות שהייתה פה".
נלה דדבייב, אמה של דיאנה, אמרה: "אנחנו עושים שמיניות באוויר למצוא לילדים (של דיאנה) סידור ובאים לפה וזה לא בסדר. הוא לא הרגיש טוב. מישהו שואל אם אנחנו מרגישים טוב? זה לא בסדר. כל פעם משהו אחר, כל פעם נדחה דיון".
הרצח התרחש בפברואר בשנה שעברה בבית הזוג ביישוב נעלה. מכתב האישום עלה כי ביום הרצח בשעות הבוקר פרץ ויכוח מילולי בין השניים, בעקבות חשד של דדבייב כי רז בוגד בה. בזמן הוויכוח שפכה דדבייב על רז כוס קפה פושר. בשלב זה, עלה רז לחדר הוציא מהכספת בחדר הארונות את אקדחו.
4 צפייה בגלריה
נלי דדבייב
נלי דדבייב
האם, נלי דדבייב. "כל פעם משהו אחר, כל פעם נדחה דיון"
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
מריאנה אחותה של דיאנה דדבייב
מריאנה אחותה של דיאנה דדבייב
האחות, מריאנה דיין. "'הוא לא מרגיש טוב', 'כואב לו'. זה לא מעניין"
(צילום: מוטי קמחי)
לאחר מכן הוציא רז חבל, קרא לילדיהם והושיב את שלושת הגדולים על כסאות בסלון כדי לקשור אותם, בעוד שהתינוק ישב בכיסא אוכל צמוד אליהם. אחר כך נטל רז סכין מטבח. כשדדבייב הבחינה בילדים על הכיסאות היא צעקה לעבר רז, והוא החל להכות אותה לעיניהם, ולאחר מכן לחנוק אותה.
בזמן המאבק צעקה דדבייב לילדה בת השבע לקרוא לשכנה לעזרה. הילדה הצליחה להשתחרר מהקשירה וניסתה להגיע למדרגות, אך רז אחז בה והפיל אותה וגרם לה לחבלות. הוא מנע מאשתו לברוח, ודקר אותה שתי דקירות בירך עם סכין המטבח. דדבייב המשיכה להיאבק, ניסתה לחטוף את הסכין, ובשלב זה רז הוציא את האקדח מתוך הנרתיק ולעיני ילדיהם, תוך שדדבייב מתחננת על חייה, ירה כדור בירכה ובראשה. לפי האישום, אחרי הירי צעק רז לעבר הילדים "יש! עכשיו אין אמא".
הפרקליטות מבקשת להרשיע את רז ברצח בנסיבות מחמירות ובתקיפה והתעללות בקטין. לטענת הפרקליטות, רז גרם בכוונה למות אשתו לאחר שגיבש בריב שהחל בבוקר החלטה להמית אותה, תוך שהוא מתעלל נפשית בה ובילדיהם.
רז ופרקליטיו, עורכי הדין משה אלון ודיאנה שמוסקי, מודים כי ירה למוות באשתו ולכן הוא יורשע, בכל מקרה, בעבירת רצח. הם מנסים לשכנע את בית המשפט, כי הרצח לא היה "בנסיבות מחמירות" אלא על רקע מצב נפשי מיוחד שבו היה נתון על רקע "מערכת יחסים אלימה ומשפילה". לטענת רז, לאחר ששפכה עליו כוס קפה, לא חמה, הוא איבד שליטה על עצמו וגרם למותה. רז גם טוען כי לא היה מודע למעשיו ולא זוכר מה בדיוק עשה. זאת למרות שבחקירה במשטרה מיד לאחר הרצח, העיד לפרטי פרטים איך רצח את דיאנה.