בתקציב המדינה שאושר הבוקר (רביעי) לא הוקצו כספים להמשך העלייה מאתיופיה, אך למרות זאת בחודש יולי הקרוב תצא לראשונה משלחת של 25 מנכ"לי משרדי הממשלה למחנות ההמתנה. את המשלחת יזמו משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית ומטרתה לבחון מקרוב את תהליך העלייה של אלו הממתינים.
3 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים ל180 עולים חדשים מאתיופיה במסגרת מבצע צור ישראל
טקס קבלת פנים ל180 עולים חדשים מאתיופיה במסגרת מבצע צור ישראל
לא ברור מה יניב ביקור המנכ"לים. עולים שהגיעו בתחילת יוני 2022
(צילום: מוטי קמחי )
במטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה התייחסו ליוזמה, ומסרו: "אנחנו זועמים על המשלחת ורואים בה שחיתות. במקום שהממשלה תממן נסיעות של עולים מאתיופיה לישראל, היא ממנת נסיעות יוקרה של המנכ"לים שלה לאתיופיה. במקום למצוא פתרון לסוגיה בתקציב הקרוב, הם נוסעים לבקר את הקהילות היהודיות באתיופיה כאילו מדובר בספארי אנושי. אנחנו דורשים מהם לשבת עכשיו ולפתור את הסוגיה במקום לבזבז זמן על נסיעות".
לא ברור מה יניב הביקור, אך ייתכן שמדובר בהתחלת יישום החלטת הממשלה מספר 713 מנובמבר 2021, שכללה את מבצע העלייה "צור ישראל" מאתיופיה וגם את הדרישה למציאת פתרון ליתר הממתינים, שבמשך עשרות שנים חיים בגונדר ובאדיס אבבה בחוסר ודאות, לגבי השאלה אם יוכלו לעלות לישראל ומתי.
בהחלטת הממשלה נקבע כי יש להקים צוות בין משרדי למשרדי הפנים והעלייה והקליטה, לבחון את זכאותם של יתר הממתינים, לתת תשובות סופיות לזכאים ולאלה שאינם זכאים להגיע לישראל, להביא את הזכאים, להתכנס לקראת סגירת מתחמי הממתינים באתיופיה ולבחון את עמידת בתנאים של המבקשים לעלות מאתיופיה לפי חוק השבות. הצוות הבין משרדי לא הוקם בשל אי היציבות פוליטית של הממשלות האחרונות, אך ייתכן שמדובר בצעד הראשון אל עבר פתרון הסוגיה.
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
שרת העלייה והקליטה הקודמת, פנינה תמנו-שטה. הובילה את מבצע "צור ישראל"
(צילום: הדר יואביאן )
יוזמת המשלחת נרקמה מתוך הבנה כי תהליך הקליטה של יוצאי אתיופיה בישראל בארבעת העשורים האחרונים, ובפרט של העולים שהגיעו במבצעים האחרונים, מצריך תפיסת קליטה אחרת. כך למשל, בתקופה האחרונה, יצא לדרך בפעם הראשונה פיילוט לקליטה ישירה של עולים, שלא במרכזי קליטה. יוזמה זו יצאה לפועל בשיתוף פעולה יוצא דופן של משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית, בתמיכה של פדרציית ניו יורק. למרות שבשלב זה אין תקציב להמשך העלייה, במידה ותתקבל החלטת ממשלה לקיים מבצע עלייה נוסף הוא יתוקצב ממקור שהממשלה תספק.
במסגרת הביקור, שייערך כארבעה ימים, חברי המשלחת יבקרו במתחמי ההמתנה באדיס אבבה ובגונדר ובאתרי מורשת של קהילת יהודי אתיופיה. זו הפעם הראשונה שמשלחת של בכירי ממשל יוצאת בצורה מאורגנת עם תוכנית סדורה כדי להבין ולהתרשם מהקשיים עימם מתמודדים בני הקהילה האתיופית, דווקא מנקודת ארץ מוצאם. המטרה היא להגביר את המעורבות של משרדי הממשלה במאמצי הקליטה ולשפר את השתלבות העולים.
המנכ"לים ישובו ארצה עם אחת הטיסות האחרונות של מבצע "צור ישראל", שיצא לדרך בדצמבר 2020 ובו עלו בסך הכל כ-5,000 עולים, בהובלת שרת העלייה והקליטה דאז פנינה תמנו שטה. בתקציב הנוכחי, שר העלייה והקליטה אופיר סופר לא הקצה תקציב להמשך העלייה וזאת לדבריו, מאחר והוא עדיין בוחן את הנושא. מטעמו נמסר כי הוא "מקיים התייעצויות רבות בכדי לגבש את המשך מדיניות העלייה מהמחנות לישראל".
3 צפייה בגלריה
עולים מאתיופיה מחכים לאישורי העלייה
עולים מאתיופיה מחכים לאישורי העלייה
עולות ממתינות באתיופיה. "אי תקצוב העלייה יעלה בחיי אדם ויעמיק את הסבל"
מנכ"ל משרד העלייה והקליטה עו"ד אביחי כהנא אמר: "בהתאם למדיניות השר, המשרד פועל לבחינה ממשלתית כוללת לבחינה וקידום האתגרים הנוגעים להמשך העלייה". מנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה אהרונוביץ הוסיפה: "החשיפה של מנכ"לי ובכירי משרדי הממשלה לתהליכי העלייה והקליטה של העולים היא חשובה להבנת האתגרים הניצבים בפני המגיעים ארצה ולמאמצים של הסוכנות היהודית בראשות היו"ר דורון אלמוג לבניית מודלים חדשניים שיהיו מותאמים לצרכי העולים עם הגעתם לישראל".
פעילי המאבק להעלאת יהודי אתיופיה הודיעו שיפגינו ביום ראשון מול ישיבת הממשלה בדרישה להמשיך את העלייה כמחאה על כך שלא תוקצבה. סורפל עלמו, מנהל מטה המאבק, אמר: "נשמיע את הזעקה של המשפחות בישראל שממתינות ליקיריהם שבאתיופיה. אי-תקצוב העלייה, יהיה תקדים מסוכן. הוא בוודאות יעלה בחיי אדם של הממתינים ויעמיק את הסבל הרב של יוצאי אתיופיה בישראל שלהם משפחה באתיופיה".
ח"כ לשעבר ד"ר אברהם נגוסה (הליכוד): "קוראים לממשלה ליישם את החלטה 716 שהתקבלה פה אחד על ידי ממשלה בהרכב די דומה לזה הנוכחי. אסור להפקיר את היהודים שבאתיופיה שעזבו את כפריהם וויתרו על כל רכושם בתקווה לעלות לישראל. אסור להתעלם מסבלם הרב של האחים, האחיות, ההורים והילדים שממתינים בישראל".