שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה (כחול לבן) הדפה הבוקר (יום ה') את הביקורת שהושמעה בתוך הממשלה כלפי יו"ר מפלגתה, שר הביטחון בני גנץ. "אותם מתדרכים פחדנים נגד בני גנץ זה אנשים שלצערי מקנאים בו בזירה הפוליטית כי הם באמת רואים שהוא מתפקד בצורה יוצאת מן הכלל", אמרה השרה תמנו שטה בריאיון באולפן ynet.
2 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
בנט, לפיד וגנץ. "הביקור אצל אבו מאזן היה בתיאום מלא"
(צילום: רויטרס)
שר הביטחון גנץ נפגש בתחילת השבוע במוקטעה ברמאללה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. גורם בסביבת ראש הממשלה נפתלי בנט מיהר להדגיש כי הפגישה אושרה על ידו מראש, אולם הוסיף כי "אין שום תהליך מדיני מול הפלסטינים וגם לא יהיה". לצד זאת דווח כי בכיר בממשלה תקף את גנץ ואף אמר בין היתר כי שר הביטחון "מתנהל כממשלה בתוך הממשלה".
השרה תמנו שטה בחרה שלא להתייחס לגופו של מטיח הביקורת, אלא לתוכן עצמו: "למרות שהיו מתקפות כאלה ואחרות נגד יו"ר המפלגה שלי בני גנץ, בסופו של דבר - הדבר הבסיסי הראשון שצריך לומר זה שהביקור אצל אבו מאזן היה בתיאום מלא עם ראש ממשלת ישראל בנט".
- אז למה ראש הממשלה בנט תדרך נגדו? "אני לא יודעת אם הוא תדרך, אני מאוד מקווה שלא. אנחנו צריכים לומר את האמת לציבור - הכול היה מתואם ושר הביטחון לא עשה את זה על דעת עצמו. אני חושבת שהציבור הישראלי למד להכיר את בני גנץ ואת האחריות שהוא מגלה. בוודאי שהם לא חושבים שהוא עשה ביקור כזה תוך חתרנות".
2 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה בריאיון באולפן
פנינה תמנו שטה בריאיון באולפן
"הציבור הישראלי למד להכיר את בני גנץ ואת האחריות שהוא מגלה". השרה תמנו שטה
(צילום: קובי קואנקס)
- אתם רוצים להחזיר את המשא ומתן המדיני? אתם רוצים שישראל תבנה עכשיו אמון מדיני עם הפלסטינים? "זה לא העניין. שר הביטחון אמון על ביטחון ישראל, התיאום עם הרשות הפלסטינית על הביטחון שלנו הוא משמעותי וחשוב, וזה גם נכון לחזק את הגורמים המתונים. היכולת שלנו להיאבק בטרור יכולה להיעשות רק כאשר יש את התיאום הביטחוני. את זה צריך לומר ביושר לחברה הישראלית.
"כך שאני לא כל כך מצליחה להבין, גם ההלוואה שאנחנו ניתן לרשות הפלסטינית בתקופה כזו, אגב גם הקורונה, ברור לכולם שזה לא איזה מנגנון חדש. זו לא הטבה חדשה, זו הלוואה מכספי הקיזוז, מהכספים שאנחנו יודעים שבסוף מגיעים לרשות הפלסטינית, אין פה המצאה חדשה. יש פה שר ביטחון אחראי שעושה מהלכים רציניים ונכונים".
- השאלה היא אם הוא לא עושה אותם מאחורי הגב של ראש הממשלה. "לא. כעיתונאי בכיר בתחום הפוליטי אתה יודע שזה לא נעשה בלי תיאום של ראש הממשלה. אם יש תדרוכים כאלה ואחרים, זה בעיניי חוסר אחריות וחבל, כי הממשלה הזאת מתפקדת בצורה יוצאת מן הכלל. גם אני הייתי עיתונאית, אז בוודאי שאני יודעת לקרוא בין השורות. אני עדיין לא מצביעה על אדם כזה או אחר, אבל אותם מתדרכים פחדנים נגד בני גנץ זה אנשים שמקנאים בו. רק לפני שבועיים ראינו שהוא זוכה ל-60 אחוז באמון הציבורי על התפקוד שלו ומשאיר מאחוריו רבים וטובים אחרים".
- האם זה יאיר לפיד? "אני אומרת שמוטב שכל השותפים סביב שולחן הממשלה שרוצים שהממשלה הזו תאריך ימים, לצאת מהמקום של הממשלה הקודמת של תדרוכים והתנגחויות. זה לא מוסיף לנו כבוד, בני גנץ אף פעם לא אומר 'אין לי זמן', למשל לקבינט הקורונה, והוא עובד מאוד קשה ומוביל מהלכים נהדרים".
- לדעתי את מתכוונת ללפיד שלא בדיוק פוקד את ישיבות קבינט הקורונה. "לא, אני אומרת שהיו אחרים שאמרו את זה. אתה תמשיך להוציא ממני שמות, אבל אני מאוד נחמדה לפני ראש הממשלה, אני לא תוקפת".
על תקציב המדינה שיובא במהלך היום להצבעה קריאה ראשונה בכנסת, אמרה השרה תמנו שטה: "זו בשורה אדירה וזה קורה ממש בסמוך לראש השנה שיש לנו תקציב מדינה אחרי כמעט שלוש שנים. שלוש שנים לא היה תקציב, זה טירוף. יש עוד זמן להגיע להסכמות בכל הרפורמות, מה שחשוב זה שבסופו של דבר יש פה ממשלה רגועה שעובדת יפה. אחרי שנים אינטנסיביות של הרבה מאוד דם רע, זה לא קורה".