שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לאזור, ברט מקגורק, עדכן היום (ה') בשיחות שערך בביקורו בישראל כי ארה"ב מאמינה שישנה התקדמות בשיחות לקידום עסקת חטופים. ארה"ב ביקשה כעת מישראל לשלוח משלחת לפסגה שתיערך מחר בפריז - והערב אישר קבינט המלחמה את הבקשה.
בראשות המשלחת הישראלית יעמדו ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר. יחד עמם ייצא לפריז אלוף במיל' ניצן אלון, שעומד בראש המאמץ המודיעיני בצה"ל בתחום השבויים והנעדרים. ההחלטה התקבלה אמנם בקבינט המצומצם, אך תובא לאשרור בקבינט המדיני-ביטחוני המורחב שמתכנס הערב גם כן.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
ביידן ונתניהו. ארה"ב לוחצת לעסקה עד תחילת הרמדאן, בעוד כשבועיים
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90, רויטרס)
גורמים אמריקנים אמרו כי יש חשיבות רבה להשתתפות של המשלחת הישראלית בפריז, וכי הם מאמינים שניתן יהיה לסכם שם פרטים משמעותיים - שיובילו למשא ומתן "אמיתי ורציני" לגיבוש מתווה לעסקה. על פי גורמים בישראל, אכן ישנו "בסיס להתקדמות" ואינדיקציות חיוביות לשינוי בעמדת חמאס. לדבריהם, ישנה הבנה שהפסגה מחר בפריז יכולה להוביל לשינוי מהותי לקראת עסקת חטופים. יש אמנם רוח חיובית בשיחות, אבל הגורמים מדגישים כי אין עדיין מתווה לשחרור החטופים.
ההערכה היא כאמור שהפסגה בפריז תהיה משמעותית להתנעת משא ומתן רציני. מקגורק נפגש בארץ עם שורת בכירים, לצד בני משפחות חטופים, ובפגישות שערך עלה בפירוש שיש אינדיקציות חיוביות - ושהמתווכות אופטימיות. המתווכות, כך התברר בדיונים, מעבירות אינדיקציות לשינוי מסוים בעמדת חמאס, באופן שכאמור יכול להוביל לפתיחה אמיתית של מו"מ: ארגון הטרור התגמש בסוגיית הפסקת הלחימה, וגם בסוגיית מספר האסירים שישוחררו וסוג האסירים שישוחררו.
לצד חברי המשלחת הישראלית, בפסגה ישתתפו ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני. הפסגה בפריז תיערך במתכונת זהה לפסגה שנערכה בחודש שעבר, גם כן בפריז, אז גובש המתווה המקורי לעסקה - שחמאס סירב למעשה לקבלו. מוקדם יותר השבוע דווח כי המטרה בפסגה הזו היא למעשה לחזור לנקודה שבה המשא ומתן התפצל והגיע למבוי סתום.
4 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
מימין לשמאל: ראש השב"כ בר, ראש המוסד ברנע, ראש ה-CIA ברנס, ר"מ קטאר אל-ת'אני וראש המודיעין המצרי עבאס
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
מקגורק הגיע היום לישראל אחרי שיחות שערך בקהיר, ובוושינגטון מקווים שיצליח להניע מחדש את המגעים לעסקה - כשלפי דיווח אמש ברשת CNN ארה"ב דוחפת לעסקה עד תחילת הרמדאן, שצפוי להתחיל ב-10 במרץ, כלומר בעוד כשבועיים בלבד. השבועיים הללו תוארו על ידי אחד המקורות שצוטטו בדיווח כ"מכריעים". ישראל, נזכיר, הזהירה שאם לא תושג עד הרמדאן עסקה - היא תצא למבצע נגד חמאס ברפיח, מבצע שהחשש בארה"ב הוא שיוביל לא רק ל"אסון" הומניטרי, בשל כמות הפליטים העצומה בעיר, אלא גם לקריסת המגעים לעסקה. יצוין כי גם סוגיית המבצע המתוכנן ברפיח עלתה היום בשיחות שניהל מקגורק עם בכירים ישראלים.
למגעים התייחס בצהריים שר הביטחון יואב גלנט, שנפגש עם השליח האמריקני מקגורק ואמר: "נרחיב את המנדט לגורמי המו"מ על החטופים, ובמקביל נקדם את הרחבת הפעולה הקרקעית בעזה". גלנט לא הסביר מה בדיוק הכוונה ב"הרחבת המנדט", אך הדגיש שהמטרה בהרחבה האפשרית של הלחץ הצבאי של חמאס היא שיציג "תנאים אפשריים להשבת חטופים" - כלומר יתפשר בדרישותיו, שעד כה כללו את סיום המלחמה ונסיגה מוחלטת של צה"ל מעזה.
גם ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח היום על התפשרות מסוימת מצד חמאס בדרישותיו מול המתווכות: לפי גורמים מצרים ששוחחו עם העיתון האמריקני, ארגון הטרור הסכים "להפחית" את כמות האסירים שהוא דורש לשחרר במסגרת עסקה - ל-3,000 אסירים.
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט אירח את שליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק
שר הביטחון יואב גלנט אירח את שליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק
גלנט עם השליח האמריקני מקגורק, היום בלשכתו בקריה
( צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
יצוין כי בעבר דווח שחמאס דרש לשחרר 1,500 אסירים, ולפיכך לא לגמרי ברור מדוע הגורמים המצרים מתארים זאת כהפחתה. כך או כך, לפי אותם גורמים בעבר חמאס דרש גם שחרור אסירים עם מאסרי עולם ואת שחרור כל הנשים והקטינים שמוחזקים בבתי הכלא הביטחוניים בישראל - וכעת נראה שזנח את הדרישות הללו. עם זאת, כך לפי הדיווח, הוא עדיין מתעקש על שחרור מחבלים עם עונשי מאסר "ארוכים".
ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים עוד כי מכשול מרכזי בשיחות הוא סוגיית משך הפסקת האש במסגרת העסקה. חמאס דורש ששיחות על הפסקת אש קבועה, כלומר על סיום המלחמה, יחלו מיד עם כניסתה לתוקף של הפוגה זמנית בת שישה שבועות. הגורמים המצרים ציינו כי חמאס ביקש גם "תוכנית" שבמסגרתה שחרור נוסף של חטופים במהלך הפסקת האש יותנה בהתקדמות בשיחות על סיום המלחמה. סיום המלחמה, נזכיר, הוגדר על ידי ראש הממשלה נתניהו כ"קו אדום" שאותו לא יסכים לקבל.
הגורמים המצרים הוסיפו כי בהצעה הנוכחית שלו, חמאס מתעקש ששחרור חיילים גברים חטופים לא ייעשה עד אשר יושג הסכם להפסקת אש מוחלטת וצה"ל ייסוג באופן מוחלט מהרצועה.
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר. דיווח שהנהגת חמאס בעזה העבירה "מסרי התפשרות" להנהגה בחו"ל
(צילום: John Minchillo, AP)
מוקדם יותר דווח גם בתקשורת הערבית על "התקדמות" בשיחות מול חמאס. מקורות מצריים אמרו לעיתון הסעודי "א-שרק" כי "המשא ומתן עם משלחת חמאס רשם התקדמות חיובית". המקורות הבהירו כי "קהיר תעביר לצד הישראלי את תוצאות המשא ומתן עם חמאס". תהליך המו"מ בין מצרים לחמאס צפוי, כך לפי הדיווח להסתיים היום.
הדיווחים על התקדמות לכאורה במגעים מגיעים אחרי שאתמול פורסם על מסרי "התפשרות" שהועברו מהנהגת חמאס ברצועת עזה להנהגת חמאס בחו"ל, אחרי תקופת נתק ממושכת ביניהן. אופטימיות מסוימת הביע אתמול השר וחבר קבינט ניהול המלחמה בני גנץ, שאמר כי ישנם "סימנים ראשוניים שמעידים על אפשרות להתקדם במו"מ". עם זאת, הוא הדגיש כי "ללא מתווה - נפעל גם ברמדאן ברפיח".
פורסם לראשונה: 18:52, 22.02.24