הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנס אמש (חמישי) דן לא רק בתוכנית ל"יום שאחרי" של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אלא גם בהכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקש להעלות להצבעה חוזרת את ההחלטה להכניס סיוע - אך לא זכה להסכמות. נתניהו עצמו הורה למפכ"ל המשטרה - מול בן גביר - לאכוף ולמנוע את המשך החסימות במעבר כרם שלום, אחרי עימותים קשים שהובילו גם לפציעות בקרב מוחים.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה הנחה לאכוף את החלטות הממשלה. שבתאי, נתניהו ובן גביר
ראש הממשלה הנחה לאכוף את החלטות הממשלה. שבתאי, נתניהו ובן גביר
ראש הממשלה הנחה לאכוף את החלטות הממשלה. שבתאי, נתניהו ובן גביר
(צילום: דוברות המשטרה, AP, רפי קוץ)
את נושא הסיוע ההומניטרי והחסימות בכרם שלום העלה הרמטכ"ל הרצי הלוי. "אי אפשר להשאיר את הצבא לבד. אנחנו מבצעים את החלטת ראש הממשלה להכניס סיוע הומניטרי. היום חיילים התעמתו עם מפגינים אבל אי אפשר שזה יימשך כך וזה לא תפקיד של צה"ל. תביאו שוטרים", הוא אמר. בן גביר, שאמון על עבודת המשטרה, השיב לו: "אי אפשר לא לאכוף בשוויון. ראיתי שהרביצו למפגינים. המדיניות חייבת להיות שיש אותו דין בקפלן ובכרם שלום".
שר החוץ ישראל כץ אמר לבן גביר: "אתה היית אמור להתייצב ולהיות בכרם שלום ולומר למפגינים לא לחסום את הסיוע ההומניטרי". בן גביר אמר: "ומה הייתי אומר? שיש דין אחד לקפלן ודין שונה לכרם שלום?". שר המשפטים יריב לוין התייצב לצד בן גביר, ואמר: "צודק. בקפלן מתייחסים אחרת למפגינים. אי אפשר להפלות". השר דודי אמסלם, מנגד, הצהיר: "יש החלטה - וחייבים להעביר" - ואליו הצטרף גם השר דיכטר שאמר: "צה"ל והמשטרה חייבים לפעול להכנסת הסיוע".
שרת התחבורה מירי רגב הציעה בדיון כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תכתוב שאסור לחסום את הסיוע ההומניטרי - ושהמשטרה חייבת ליישם, אולם מי שעשה זאת - כאמור - היה לבסוף ראש הממשלה בנימין נתניהו. "מה פתאום היועמ"שית?", מחה השר לוין אחרי ההצעה של רגב. "למה היא צריכה לתת חוות דעת וכזאת החלטה? היא נתנה על קפלן שהמשטרה חייבת ליישם?".
באחד משלבי הדיון, אמר שר הביטחון יואב גלנט: "יש פה משטרה שצריכה לעשות את העבודה שלה. זה לא שכל אחד עושה מה שבא לו. אני פועל על פי החלטות הקבינט. הכי קל לי להגיד אני לא מתעסק בזה. אבל אם אני לא אעשה את זה ונאכוף את ההפגנות עוד שבוע האמריקנים יבואו לראש הממשלה ואז נכנס את הקבינט". השר בן גביר השיב: "זו אכיפה סלקטיבית". גלנט מצידו אמר: "אם זו ההצעה שלך - נשלח את הלוחמים של צה"ל לשמור בכבישים במקום להילחם בחמאס".
2 צפייה בגלריה
רון חולדאי בתביעת לשון הרע נגד מירי רגב
רון חולדאי בתביעת לשון הרע נגד מירי רגב
השרה רגב. לוין ענה: "מה פתאום היועמ"שית?"
(צילום: חגי דקל)
השר בני גנץ אמר בדיון כי "המדיניות היא מדיניות קבועה. הקבינט קיבל החלטה, לא צריך עוד החלטה כמו שבן גביר רוצה. צריך לתת הוראה למשטרה לאכוף את החוק". למרות זאת, אמר בן גביר: "אני מציע לדון מחדש בהכנסת הומניטרי שמגיע בסוף לחמאס. ואם לא, אז דין שווה בין קפלן לכרם שלום".
את הדיון סיכם נתניהו באומרו: "לא צריך הצבעה חוזרת על ההומניטרי לעזה. חוץ מהשר בן גביר כולם מסכימים שצריך להעביר. המשטרה חייבת לאכוף את ביצוע מדיניות הממשלה. אנחנו החלטנו. נכון, צריך אכיפה שוויונית אבל השר גנץ צודק, והמפכ"ל חייב לבצע".
הדיון התקיים אחרי שאתמול הגיעו כ-30 מפגינים לפעילות מחאה במעבר כרם שלום נגד הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה - והתעמתו עם חיילים שהיו במקום. המפגינים דיווחו על עימותים קשים, שכללו גם אלימות פיזית ודחיקה לפינה צפופה. אחד המוחים דיווח כי הוא נפגע בעורפו מאבן גדולה שהוטחה עליו. בהמשך הוא הועבר לקבלת טיפול רפואי.

עוד נטען כי לאחר שניסו לתעד את העימותים, חלק מהחיילים לקחו מהם את הטלפונים הסלולריים והשליכו אותם. כתוצאה מכך נשברו מספר טלפונים. בצה"ל אמרו אמש כי "עשרות מפגינים למעבר כרם שלום, באזור הנתון תחת צו שטח צבאי סגור ואסור לכניסת אזרחים. כוחות צה"ל שהיו במקום ביקשו מהמפגינים מספר פעמים להתפנות, משלא נענו לקריאות, נאלצו להשתמש בכוח כדי לפנותם. אחד המפגינים ניסה לחצות את גדר המערכת בגבול עם מצרים, כוחות צה"ל שהיו בנקודה פעלו למניעת חצייתו לשטח מצרים. המפגין שהתנגד לכוחות נפצע קלות בראשו". בצבא הוסיפו: "כל כניסה למרחב שטח צבאי סגור הינה אסורה בהחלט והתקרבות למרחב הגבול מסכנת חיים. צה"ל ימשיך לבצע את כלל הפעולות הנדרשות לשמירה על ביטחון התושבים".
בשבועות האחרונים אירעו עימותים באזור המעבר לאחר שמפגינים הגיעו מדי יום וניסו למנוע את מעבר משאיות הסיוע לעזה. בין היתר הפגינו באזור משפחות החטופים, וגורמים נוספים המתנגדים לסיוע ההומניטרי לעזה. המפגינים דרשו לסגור את כרם שלום ולהתנות את העברת הסיוע בשחרור החטופים. בתגובה ניסו במשטרה לחסום את הגעתם לאזור ובהמשך אף הוכרז שטח צבאי סגור.