מאור (30) עברה לפני ארבע שנים וחצי את התקופה החשוכה בחייה - היא הואשמה באי דיווח על דבר עבירה, לאחר שלא דיווחה שחברה איתה נסעה לברזיל העבירה שבעה קילו קוקאין במזוודתה. היא שילמה את המחיר היקר בתהליך ארוך שבסופו שהתה חצי שנה במעצר בכלא נווה תרצה. חברתה נעצרה בספרד וריצתה שם עונש מאסר.
כשפרשת "המזוודות הוורודות" נמצאת בכותרות - במסגרתה ארבע הצעירות ארבל מזרחי (23) מתל אביב, אוראל בן חיים (24) ועידן צאובר (24) מכפר סבא ולי פוני (22) מקרית גת חשודות ששימשו כבלדריות וניסו להעביר בטיסה מגרמניה לנתב"ג סמים מסוג קוקאין וקטמין במשקל כולל של 15 ק"ג ובשווי של מיליוני שקלים - נזכרת מאור באותה תקופה. כעת, בשיחה עם ynet, היא חשפה את סיפורה כדי להזהיר נשים אחרות שלא ליפול לאותן הצעות מפתות, שאת המחיר היקר עליהן הן יישאו שנים - בדיוק כפי שקרה לה. "זו מלכודת דבש", היא מדגישה.
4 צפייה בגלריה
מאור אדל קריוטורו
מאור אדל קריוטורו
"הייתי צריכה לחתוך, אבל הפחד שיתק אותי". מאור
מאור נולדה בהתנחלות נילי שבשומרון, אביה עבד באל על ואמה הייתה אשת נדל"ן. בעקבות גירושי הוריה עברה עם אמה לתל אביב. "בשנות ה-20 המוקדמות שלי התחלתי לפגוש אנשים מעט יותר מפוקפקים דרך חברות משותפות", סיפרה. "נפתח לי בתל אביב מן עולם של בילויים ומסיבות שלא הכרתי. בערך בגיל 22 סיימתי מערכת יחסים עם גבר שמאוד אהבתי. נשברתי והכרתי סביבה מאוד לא טובה גם נשים וגם גברים. יום אחד ישבתי עם חברה שהכרתי שלושה חודשים וחייג אליה בווידאו בחור ישראלי שחי בבוליביה. היא ספרה לי ספק בצחוק ספק ברצינות שכל הסמים שיש במדינה זה דרכו".
לדבריה, "סמים לא היו חלק מהחיים שלי, אבל סיקרן אותי מה זה אומר שהוא אחראי על כל הסמים במדינה. היא סיפרה לי בפתיחות שהוא משלם לנשים כסף כדי שיעבירו סמים". כעבור כמה ימים אותו אדם יצר קשר עם מאור ולטענתה אחרי כמה שיחות, ניסה לשדל אותה להיכנס לעסקי הסמים. "בהתחלה הוא שיחק אותה מתחיל איתי. אמר שהוא יגיע לארץ ונשב", היא הוסיפה. "אחרי כמה שיחות וואטסאפ, הוא שאל אם יש לי חברה שהייתי רוצה לבוא איתה לחו"ל. כשהבנתי שזו המטרה שלשמה הוא מדבר איתי, חתכתי ממנו. אחרי שבועיים ניגשה אליי חברה ואמרה לי 'תקשיבי, הכרתי מישהו מדרום אמריקה, ישראלי מיליונר, הוא רוצה לשלוח אותי בחינם לברזיל אבל אני חוששת לנסוע לבד'. לא חשבתי שזה אותו בחור שדיבר איתי ואמר שהוא מבוליביה".
4 צפייה בגלריה
המזוודות של החשודות בהברחת סמים לישראל
המזוודות של החשודות בהברחת סמים לישראל
המזוודות של החשודות בהברחת סמים לישראל. "יכול לקרות לכל אחת"
מאור אמרה שאותה חברה ידעה מה המטרה שלשמה היא נוסעת, אבל הסתירה ממנה את האמת: "הייתה לי תחושה שמשהו לא כשורה אבל לא האמנתי שמדובר בסמים. שיקרתי לאבא שלי שהתקבלנו למרוץ למיליון ואנחנו עושות טסטים בברזיל".
היא סיפרה כי "שבוע לפני הטיסה קיבלתי פיק ברכיים. כל כמה ימים הבחור מברזיל שלח את חברה שלי לאשדוד להביא כסף לטיסה לבזבוזים וכדי שהיא תעביר לו עשרות אלפי דולרים. משהו התחיל להרגיש לי מוזר ואמרתי לה שאני לא רוצה לנסוע. היא שכנעה אותי לנסוע ושאין מה לדאוג. היא הבטיחה שהיא בחיים לא תסבך אותי".
מאור השתכנעה וכעבור כמה ימים היא נחתה בסאו פאולו. אז היא הבינה שהגבר מבוליביה שדיבר איתה בעבר הוא אותו אדם מברזיל. "עוד בשדה התעופה בארץ חברה שלי החליפה מכשיר טלפון והשאירה את כל התכשיטים שלה אצל חברה שלה. הכול היה לנגד עיניי אבל לא ידעתי להגיד שזו מלכודת סמים. היו לי הרבה נקודות יציאה אבל לא ניצלתי אותן", סיפרה. "כשנחתנו לא ידעתי מה לעשות והבנתי שאני בבעיה. בדיעבד הייתי צריכה לחתוך, אבל הפחד שיתק אותי. עלו לי מחשבות שאולי הוא ראש הקרטל בברזיל. אני לא יודעת מי עומד מולי ומה יקרה אם אגיד לא. היינו שם כמעט שלושה שבועות, טיילנו והיינו בכל היעדים בברזיל והכול על חשבון הבחור. הרגשתי על גג העולם".

יומיים לפני החזרה לארץ, נחתה בחדרן מזוודה ענקית בצבע אדום והגבר שטייל איתן נעלם. "אם פותחים את המזוודה, אי אפשר לראות כלום אבל מרגישים שהיא שוקלת הרבה", העידה מאור. "הגיעה מזוודה חדשה לחדר ולא הבנתי מה קורה. חברה שלי החליפה את המזוודה שלה במזוודה החדשה. חשדתי אבל לא ידעתי שמדובר בסמים. רק בדיעבד הבנתי שהחבר'ה של הסמים מאתרים בחורות צעירות שלא מעוררות חשד ומבטיחים לתגמל אותן בסכומים מטורפים של 250 אלף שקל והם דוחפים קילוגרמים של קוקאין למזוודה. מסבירים לצעירות שאין סיכוי להיתפס כי הסמים מוסלקים בתוך המזוודה ואין שום סיכוי שיתפסו אותן. ואם בכל זאת תופסים, הן ישבו כמה ימים במעצר וישחררו אותן". מאור הדגישה כי "הבנות האלה לא יודעות איזה מחיר יקר הן הולכות לשלם. בישראל למשל העונש על כל קילו קוקאין הוא שנת מאסר".
מאור המשיכה לתאר את מה שהתרחש. "הגיע מועד הטיסה חזור ופספסנו את הטיסה לאיסטנבול, שם היה לנו קונקשן, מה שהתברר כנס גדול. בסאו פאולו, ישבתי עם סידור, עם התיקון הכללי, מתפללת ובוכה. נשארתי עם 2,000 שקלים בלבד. לא ידענו מה לעשות ואיך אנחנו סוגרות טיסה. היא חייגה לבחור והסבירה לו שאנחנו בבעיה וכל זה כשיש איתנו מזוודה עם חמישה ק"ג קוקאין. הוא סגר לנו טיסה למדריד. עלינו לטיסה, הכול עבר חלק וחזרתי לנשום".

"השוטר אמר שאם אשאר - אעצר"

אחרי הנחיתה במדריד ורגע לפני העלייה למטוס לישראל, מאור הבינה שהתבדתה. "הגענו לגייט. שמתי את המזוודה שלי ועברתי. החברה העבירה את הדרכון שלה ופתאום אורות אדומים ממש כמו בסרטים. הרגליים שלי הצמיחו שורשים באדמה ולא הצלחתי לתפקד, ממש התקף חרדה", סיפרה. "הגיעו שני בחורים מאוד גדולים מרשויות ספרד ועצרו את החברה לנגד עיניי. לא ידעתי מה לעשות. מה שהכי הפתיע אותי הוא שברגע שעליתי על המטוס הדיילת אמרה לי להודיע למשפחה שלה שהיא נעצרה והיא לא עולה לטיסה. אני דוברת ספרדית והיא לא יודעת אפילו אנגלית. שאלתי את השוטר אם אני יכולה להיות המתורגמנית שלה והשוטר אמר שכדאי לי להעלות על המטוס כי אם אשאר - אעצר. הודעתי לאחותה שהיא נעצרה. הדבר הראשון שהיא שאלה זה כמה קילו נתפס עליה. הבנתי שכולם ידעו".
מאור נחתה בישראל, עברה חיפוש פולשני על גופה וזומנה לחקירה שבה היא הכחישה כל מעורבות ושוחררה לביתה. כעבור שמונה חודשים, היא נעצרה. "זה היה בפורים. נסעתי באיילון ופתאום ברמזור ארבעה בלשים דפקו לי על החלון וקפצו עליי, באור יום מול כל המדינה ואני הובלתי למעצר. לא הבנתי מה קרה אחרי שמונה חודשים. הם לקחו אותי הביתה ושם החוקר שאל אותי 'איפה הכסף?'. לא הבנתי על מה הוא מדבר והוא חזר: 'יש לך בבית חצי מיליון שקל במזומן, איפה הכסף?'. הבנתי שהחברה מספרד מעלילה עליי כדי להשתחרר וביקשתי לדבר עם עו"ד", הוסיפה.
4 צפייה בגלריה
הסמים שנתפסו
הסמים שנתפסו
הסמים שנתפסו בנתב"ג שבוע שעבר. "אסור להתפתות לדברים האלה שנראים נוצצים"
(צילום: דוברות המשטרה)
"מכאן והלאה התחילה מסכת חקירות", סיפרה. "הייתי במעצר חצי שנה בכלא נווה תרצה. אבא שלי שילם לעו"ד מאות אלפי שקלים וזה עוד בלי כסף לקנטינה ולביקורים. למזלי יש לי משפחה תומכת שהאמינה בי לאורך כל הדרך והייתה לה את האפשרות הכלכלית להחזיק את זה, אבל מדובר בסכומי עתק". היא הוסיפה כי "יש גם את הצער הגדול של המשפחה. היו מחשבות קשות שאולי אסיים את החיים בכלא כי מהחקירות הבנתי שהחברה מנסה להפיל אותי. היא אמרה להם שכל קעקוע שעשיתי זו הברחה מוצלחת ושנעזרתי בזה שאבא שלי עבד באל על, שזה פשוט שקר".
הסיוט של מאור נמשך כשנה וחצי מרגע המעצר ועד שסיימה את כל מחויבותיה, אך לדבריה, הוא מעולם לא נגמר: "זה נחת על המשפחה שלי כרעם ביום בהיר. על משפחה נורמטיבית לחלוטין. לאף הורה לא מגיע לחוות את זה. אבא שלי התייצב כל יום שישי מחוץ לנווה תרצה וראה אותי במדי אסירה, הייתי משפילה מבט כי התביישתי שהוא צריך לראות אותי במקום כזה מבעד לזכוכית כשמסביבי יש רוצחות".
מאור סיפרה כי "היו לי רגעי משבר גדולים. באחד הדיונים אחרי חודשיים בכלא, חשבתי שאני משתחררת הביתה ואז השופט האריך את המעצר ונשברתי לחתיכות. לא הפסקתי לבכות. סימונה מורי הייתה כמו אמא שלי. היא רצחה את בעלה אחרי שהתעלל בה ולקחה את החוק לידיים. היא נגשה אליי ואמרה לי 'את יוצאת החוצה, אני פה 22 שנה, את פה חודשיים וחצי'. פתאום הבנתי מה זה חיים שלמים של בן אדם שנהרסים. אני לא רוצה שבחורות אחרות ימצאו את עצמן במקום הזה. לא כל אחד יכול לשאת את הדבר הזה".
אחרי חצי שנה בתא המעצר, חתמה מאור על עסקת טיעון שבה הודתה בסיוע להברחה, אך לדבריה בדיעבד הייתה נלחמת על חפותה. "ברגע שחתמתי על עסקת טיעון והואשמתי בסיוע להברחה, כלומר ידעת ולא דיווחת על העבירה, קיבלתי עונש של עבודות שירות למשך תשעה חודשים וחייבו אותי ללמוד קורס מנטורים על חשבון המדינה. זה היה העונש אחרי העונש הנפשי והמנטלי שעברתי אז ונמשך עד היום. כעסתי על החברה שהכניסה אותי לסיפור הזה ולא סיפרה את האמת. כעסתי שהיא האשימה את אבא שלי שהוא עזר בטיסות שזה לא היה ולא נברא. כעסתי שנים אבל גם זה עבר לי", סיפרה.
4 צפייה בגלריה
הצעירות החשודות בהברחת סמים לישראל. "הן לא יקבלו את הכסף ובטח שלא ייצוג משפטי"
הצעירות החשודות בהברחת סמים לישראל. "הן לא יקבלו את הכסף ובטח שלא ייצוג משפטי"
הצעירות החשודות בהברחת סמים לישראל. "הן לא יקבלו את הכסף ובטח שלא ייצוג משפטי"
(מתוך פייסבוק)
מאור החליטה לחשוף את סיפורה דווקא כעת, כשהיא עוקבת באדיקות אחרי הפרשה שבמסגרתה נחשף כי ארבע צעירות חשודות בהברחת קוקאין. "אני רואה בתגובות שאומרים שאלו בנות מבתים הרוסים, אבל אנשים לא מבינים שזה יכול לקרות לכל אחת. הרשתות מחפשות את הבחורות שנראות טוב, מבתים טובים ושלא מעלות חשד", העידה. "זה בדרך כלל קורה בזוגות או ברביעייה כדי לא לעורר חשד. כאילו טיול תמים של חברות. הבחורות האלה שנתפסו נפגשו בתאילנד. אני מניחה שיש אדם שקישר ביניהן והסביר להן בדיוק מה לעשות. כמובן שהן לא יקבלו את הכסף ובטח שלא ייצוג משפטי כפי שמבטיחים. הן יישבו הרבה שנים בכלא.
"מוסר ההשכל שלי - אין מתנות חינם", העבירה מאור מסר ברור. "מי שמקבלת הצעה כזו, שתדחה אותה ותתרחק כי המחיר שתשלם הוא גבוה מאוד. החינם הזה בסוף עולה ביוקר. גם כלכלי וגם נפשי. כל השהייה שלי בכלא חשבתי מה יגידו כשאצא. עד היום, ארבע שנים וחצי אחרי, השינה לא חזרה ולא תחזור להיות אותו הדבר. אני רואה ניידת ואני ישר בחרדות, עד היום הטריקות וצרחות האיימים של נרקומניות מהכלא שהגוף שלהן כואב מהגמילה מהדהדות לי. יש לזה השלכות כבדות וזה נשאר איתי לתמיד. כואב לי הלב על הבחורות הצעירות האלה שעולמן חרב. אסור להתפתות לדברים האלה שנראים נוצצים כי זו מלכודת דבש. אני יצאתי מזה בסופו של דבר בזול, אבל זה רודף אותי עד היום".