מנכ"ל "וואלה", עורך האתר, הסגנית - ועכשיו גם אחת העורכות: בתיק 4000 מעידה מהבוקר (יום ב') עמית אשל, ששימשה כעורכת וכראש דסק באתר. היא העדה הרביעית במשפט נתניהו, לאחר המנכ"ל לשעבר אילן ישועה, עורך האתר בעבר אבירם אלעד וסגניתו באותה תקופה מיכל קליין.
בתחילת עדותה סיפרה אשל כי סגן ראש מערכת החדשות באתר באותה עת, אבנר בורוכוב, "הבהיר לי לפני שנכנסתי לתפקידי שיש נוהל לפיו כל אייטם שיש לו נגיעה מדינית צריך לעבור דרך עורך האתר באותה תקופה אבי אלקלעי - בכיר ממנו שאין לי ממשק עבודה יומיומי איתו. ברגע שאני מתחילה אייטמים יש בעיה, יש דברים שצריכים פילטר, דברים שקשורים לנתניהו ומשפחתו אי אפשר להעלות אותם. כבר לפני כן ידעתי שיש דברים שאי אפשר לסקר. הופתעתי לשמוע שזה כל כך מוסדר, זה הגיע אחרי תקופה שיש פילטרים על אייטמים מסוימים".
3 צפייה בגלריה
עמית אשל
עמית אשל
עמית אשל, במהלך עדותה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתשובה לשאלה כיצד עבד אותו נוהל, ענתה: "היה צריך לשלוח אותם לגורם מאשר. עורכים ושולחים לאבי אלקלעי אישור טקסט וכותרות. הנושאים היו מדיניים, חקירות שנוגעות למשפחת נתניהו".
אשל נשאלה כמה פניות היו לגבי נתניהו ובני משפחתו ואמרה: "אליי אישית? אני מניחה שעשרות. בחקירה הערכתי מאות באופן כללי. חלק מהבקשות עסקו בדיווחים חדשותיים, פרשנויות, דרישה להעלאת אייטמים מסוימים שעסקו לרוב בשרה נתניהו. לרוב על ידי מישהו מעליי, לרוב אבנר בורוכוב". היא נשאלה כיצד הגיבה, וענתה: "לעיתים הייתי מנסה לדרדר, או להעביר למשמרת אחרת". היא ציינה לצד זאת כי ידעה שבהמשך האייטמים יעלו.
במהלך עדותה נשאלה על כתבה שערכה לגבי תיקון חוק על עונש מאסר על מיידה אבנים, ובו נכתב תחילה כי איילת שקד יזמה את תיקון החוק. "התבקשתי להוסיף את המילים 'יזם נתניהו' לתיקון לחוק. לא זוכרת אם מאלקלעי או מראש הדסק. היה רעש, אלקלעי ניגש אליי ישירות והכתיב לי פסקה שקרא מהנייד ש'בסביבת נתניהו מופתעים לשמוע שאיילת שקד לקחה את הקרדיט לתיקון'. זו לא הדרך שבא מחתימים אייטמים. אבי אלקלעי לא כתב. ככה לא עולים ונכתבים ונערכים אייטמים בוואלה. לא שאלתי את אלקלעי לגבי המקור של זה, הוא מאוד בכיר, אני לא בעמדה כזו. האירוע היה חריג גם לאותה תקופה, הוא היה חריג כי אלקלעי הגיע אליי בעצמו ולא דורדר בשרשרת הרגילה - בדרך כללי קיבלתי הנחיות מראש דסק".
ידיעה אחרת שהוזכרה נגעה לחגיגת יום הנישואין של בנימין ושרה נתניהו. "האייטם עסק בחתונת הכסף שלהם. זו הייתה משמרת שישי ערב והגיעה אליי בקשה, לדעתי מבורוכוב, שצריכים לעלות את זה מהר. הפנה להודעת דוברות ואולי גם לפייסבוק וביקש כמה תמונות שדומות אחת לשנייה, שאין הרבה ערך להוסיף אותן עוד ועוד. זה לא דבר רגיל. בציר שבין חשוב למעניין לא חשבתי שזה מעניין. חשבתי שזה הונחת עליי. זה לא עניין אף אחד אם זה מעניין, אלא היה צריך לעלות עכשיו. זה הובא בצורה מאד ברורה שצריך לעלות את זה מהר עם X תמונות לא מצלמי וואלה אלא מלשכת העיתונות הממשלתית. כל הפנייה הייתה חריגה".
3 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו
בני הזוג נתניהו. "היה צריך לעלות עכשיו"
(צילום: AP)
על כתבה אחרת, פרשנות של אמיר תיבון על הסכסוך הפלסטיני לאחר חזרת נתניהו מהעצרת השנתית של האו"ם, סיפרה אשל: "ערכנו את הכתבה, שלחתי לאישור כותרות עם אבי אלקלעי, הוא אמר לי שתכף יתקן והחזיר כותרת משנה שנכנס אליה משפט 'נתניהו שב מארצות הברית נחוש להילחם בכוחות המחלישים את הממשלה מפנים'".
"שלחתי את הידיעה לאמיר תיבון 'לחמם אותו', רציתי שיתעצבן", סיפרה. "זה טור פרשנות, אין בטקסט את עמדתו של תיבון שיש כוחות שמחלישים את הממשלה מבפנים, לכן התוספת הזו בעייתית מאוד. תיבון דיבר עם אלקלעי והכתבה עלתה בגרסתה המקורית".
גם בידיעה שנגעה לפרשת המעונות סיפרה אשל כי הוכנסו שינויים. לדבריה, לאחר ששלחה אותו למיכל קליין, "לא פורטו החשדות על שרה נתניהו, ירדו המילים 'פעם נוספת'. כל מיני מילים שלא אני כתבתי. יש תוספת של חקירה של גיל שפר שלא אני הכנסתי. אי אפשר להבין כרגע בעיניי את האייטם. המידע לגולשים אמור להיות שלם. לא מצופה מהקורא לזכור איזה חשדות היו על פרשת המעונות. ירדו פסקאות רקע. ניסו להראות שהחקירה של גיל שפר נועדה להפעיל לחץ על נתניהו".
3 צפייה בגלריה
אבי אלקלעי
אבי אלקלעי
עורך וואלה לשעבר אלקלעי. "שלחתי לאישור כותרות איתו"
(צילום: גלעד מורג )
מיכל רוזן עוזר, הסנגורית של איריס אלוביץ', אמרה לפני תחילת החקירה הנגדית כי "עדות אשל רצופה ברעל, לא רלוונטית, לא ראיה, עדויות שמועה בלבד". סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, ניסה להראות בחקירה הנגדית כי לגבי אירועים שהתייחסה אליהם לא היה דבר חריג בהעלאת האייטמים ששונו. בנוסף הוא הציג התבטאויות של אשל ברשתות החברתיות בהן היא תקפה בחריפות את משפחת נתניהו.
בן צור שאל: "האם יום הנישואין של ראש הממשלה אינו אייטם לגיטימי?". אשל: "אני מניחה שתראה שיש אייטם כזה גם ב-ynet, מאז אבל נעשו שינויים באייטם שלנו". בן צור: "ynet עלה ראשון. עלה גם במעריב אותו פרסום. גם במאקו".
בן צור: "אני רואה כתבה שעשיתם על ביקור בספא של מר הרצוג". אשל: "אתה מראה לי ידיעה מ'וואלה סלבס', לא מערכת שעבדתי בה". השופטת רבקה פרידמן פלדמן: "עו"ד בן צור, הוסכם ש'וואלה סלבס' אינו חדשות".
"אנחנו מדברים על 15 אלף כותרות ואת זכרת שלוש", אמר בן צור לאשל. "אולי יש קשר לעמדות? תאשרי לי שאת שוטמת את נתניהו ורעייתו". אשל: "יש מעשים שיש לי סלידה כלפיהם. יש גבול אבל להשפעה של זה על הערכתי ככותבת. עורכת עובדת עם גלם ומשכתבת טקסט של אדם אחר. האתר אינו שלי. אני מותאמת לטקסטים שעוברים אליי".
בן צור הציג פוסט בפייסבוק של משפחת נתניהו לרגל יום המשפחה עם תמונת בני המשפחה ורשום בו "יום משפחה שמח". אשל כתבה לגביו: "הציור השבועי לילד - האם תוכלו למצוא את הבת הנעלמת של נתניהו? צבוע יפה-יפה הציור ותגלו שכולו צבוע".
בפעם אחרת כתבה אשל בטוויטר: "יש מדור מיוחד בגיהינום ליאיר נתניהו ושכמותו. דנה תהיי חזקה ותשמרי על עצמך". אשל התייחסה לכך במשפט נתניהו: "זה מפברואר 2020, מה שיאיר נתניהו עשה לדנה כשדי וקישר אותה לבני נגץ הוא מאוד נמוך מבחינת מוסריות. מה הקשר לזה שערכתי ידיעות לוואלה?".
בפעם אחרת בן צור אמר שאשל כינתה ברשתות את ראש הממשלה "עלוב ופחדן", בהתייחס לרצונו לסגור את התאגיד. "התשובה היא כן, כך חשבתי בנוגע לניסיונו לסגור את התאגיד", אמרה בחקירה הנגדית.
אשל העידה בנוסף על שינויים בכתבה בפרשת המעונות שנעשו לאחר עריכתה. בין היתר, נטען, נוספה לטקסט שורה על גיל שפר שנחקר במשטרה (והתיק נגדו נסגר בהמשך) - לאחר שערכה. אשל טענה שהמידע על שפר לא עבר דרך הכתבים בחקירה ראשית, אך בחקירה הנגדית עו"ד מיכל רוזן עוזר הציגה מידע על כך שהפרטים כן הגיעו מהדסק ולכן הוחזר מה שהכתב ציין במקור. בעקבות זאת אשל אמרה שהיא חוזרת בה מהטענה בהקשר לכך.