ישראל תאפשר לתיירים שהתחסנו בחיסון הרוסי "ספוטניק" להיכנס לארץ החל מ-15 בנובמבר, בתור מחווה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין שנפגש בשבוע שעבר עם ראש הממשלה נפתלי בנט. התיירים המחוסנים בחיסון הרוסי יהיו מחויבים לעבור בדיקה סרולוגית עם נחיתתם בישראל, ובמקרה שיתגלה שאין להם נוגדנים בגופם הם יתבקשו לבחור בין כניסה לבידוד בארץ לבין חזרה לארצם.
3 צפייה בגלריה
ספוטניק V החיסון הרוסי ל קורונה ב סן מרינו
ספוטניק V החיסון הרוסי ל קורונה ב סן מרינו
חיסוני ספוטניק בסן מרינו. מחקר בריטי מצא במרץ: 91% יעילות
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
הונגריה משתמשים בחיסונים חיסון רוסי ספוטניק V רוסיה
הונגריה משתמשים בחיסונים חיסון רוסי ספוטניק V רוסיה
חיסוני ספוטניק גם בהונגריה
(צילום: AP)
מלבד בדיקה סרולוגית בארץ, כל תייר שהתחסן ב"ספוטניק" יידרש לעבור שתי בדיקות PCR. אחת מהן תתבצע עוד לפני העלייה למטוס והשנייה בנחיתה בארץ. בשבוע שעבר ביקש ראש הממשלה בנט לדחות מעט את ההכרה בחיסון הרוסי ל-1 בדצמבר, אולם כעת הוא חזר בו והקדים את המועד בשבועיים. אף גורם בינלאומי מוסמך דוגמת ה-FDA האמריקני או ה-EMA (סוכנות התרופות האירופית) לא הכיר עד כה בחיסוני הספוטניק, וההחלטה תדרוש מישראל שינויי חקיקה.
בשבוע שעבר אמר מקור המעורה בהליך אישור החיסון בסוכנות התרופות האירופית כי האור הירוק מצד אירופה לא צפוי להתקבל השנה, מאחר שנדרש מידע נוסף. "אם המידע הנדרש יתקבל עד סוף נובמבר - הרגולטורים יוכלו כנראה להחליט ברבעון הראשון של השנה הבאה", הוא אמר. הליך אישור החיסון הרוסי החל בסוכנות התרופות האירופית בחודש מרץ האחרון.
לפי מתווה התיירות הנכנסת, ישראל תאפשר מ-1 בנובמבר כניסת תיירים בודדים שהם מחוסנים ומחלימים. למתווה הוכנסה הסתייגות בעקבות גילוי הווריאנט החדש - והוחלט שלא תאושר כניסה של תיירים ממדינות שבהן יש התפשטות של תת-הזן AY4.2.
קבוצות תיירים מחוסנות או מחלימות יהיו פטורות מבידוד כל עוד יתנהלו כקפסולה ויוכלו להגיע לארץ ללא בדיקה סרולוגית, אך הן יצטרכו לערוך בדיקת אנטיגן מדי יום או בדיקת PCR אחת לשלושה ימים. תיירים ששהו במדינה אדומה או במדינה עם אזהרת מסע חמורה בשבועיים שלפני ההגעה לישראל לא יוכלו להיכנס.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נועדים לראשונה בעיר סוצ׳י, רוסיה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נועדים לראשונה בעיר סוצ׳י, רוסיה
פוטין עם בנט בסוצ'י. ההכרה הוקדמה בשבועיים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בין ההחלטות במסגרת מתווה התיירות הסתתרה הכרזה לא פחות חשובה: ישראל מכירה לראשונה בחיסונים שלא ניתנו בישראל. מלבד מחוסנים בשתי מנות של פייזר, מודרנה ואסטרזניקה, גם מחוסנים בחיסונים הסיניים סינובאק וסינופארם (וחלפו שבועיים מהחיסון השני), ותיירים שחוסנו בחיסון אחד של ג'ונסון אנד ג'ונסון יוכלו להיכנס לארץ. גם מחלימים יוכלו להיכנס לישראל, בכפוף להצגת אסמכתא לתוצאה חיובית בבדיקת NAAT (בדיקה מולקולרית כמו PCR), לפחות 11 ימים לפני כניסתם לארץ. תיירים שהחלימו וקיבלו לפחות מנה אחת של חיסון המאושר על-ידי ארגון הבריאות העולמי יוכלו להיכנס גם כן.
כבר בחודש מרץ, יש לציין, הפעילה רוסיה לחצים על ישראל שתכיר בחיסון שלה. הרוסים לחצו על הכרה ישראלית בחיסון בין היתר מאחר שעיני העולם היו נשואות לישראל, המדינה שהייתה המתקדמת בעולם במבצע החיסונים שלה. הבקשה הרוסית הועלתה בכמה הזדמנויות. כזכור, בעסקה לשחרורה של הישראלית שחצתה את הגבול לסוריה, הסכימה ישראל לממן בכ-1.5 מיליון דולר רכישתם של חיסוני ספוטניק שהועברו לסוריה.
במחקר נרחב שתוצאותיו פורסמו בכתב העת הרפואי הבריטי The Lancet במרץ האחרון, עלה שהחיסון הרוסי בטוח ושיעילותו מגיעה ל-91%. בהמשך הודיעה רוסיה כי החיסון יעיל ב-83% נגד וריאנט הדלתא. החיסון הרוסי זכה לביקוש לא מבוטל גם במערב אירופה ובמרכזה. בסך הכול, 70 מדינות ברחבי העולם עושות בו שימוש.
למרות שרוסיה הייתה מהראשונות שפיתחו חיסון לקורונה, המדינה חיסנה עד כה רק כשליש מהאוכלוסייה. בימים אלה נשברים מדי יום שיאי תמותה מקורונה ברוסיה, שם מתו מפרוץ המגפה יותר מ-232 אלף בני אדם - מניין המתים הגבוה ביותר. פוטין הורה על סגירת מקומות העבודה למשך שבוע בתחילת נובמבר בניסיון לבלום את התחלואה, ומוסקבה תיכנס לסגר חלקי ביום חמישי, כאשר רק חנויות חיוניות כמו בתי מרקחת וסופרמרקטים יורשו לפעול. הרשויות ברוסיה מאשימות את קצב ההתחסנות האיטי בעלייה בתחלואה, ופוטין אף הורה לתת לאנשים שיתחסנו שני ימי חופש מהעבודה בניסיון לעודד עוד אנשים להתחסן.