תחקיר ynet שחשף פרקטיקה פסולה שבה קופאיות נאלצות להשלים חוסרים מכיסן ברשתות השיווק הגדולות בישראל עורר הדים, הוביל לפשיטה מיוחדת של משרד העבודה ולחקירה שמתנהלת גם בימים אלה, אחרי שנים שבהן החוק לא נאכף. עם פרסום התחקיר סירבו ויקטורי, רמי לוי, שופרסל, אושר עד ורשתות אחרות להתנצל על הנוהל הפסול, אך כעת מקרה אחד שהתרחש ברשת "מאי מרקט" - שנמצאת גם היא בבדיקה של משרד העבודה - אולי מבשר על שינוי שמתקרב.
2 צפייה בגלריה
שלט שנתלה ברשת מאי מרקט מודיע ש קופאיות יחויבו בעלות המשלוח תחקיר הקופאיות
שלט שנתלה ברשת מאי מרקט מודיע ש קופאיות יחויבו בעלות המשלוח תחקיר הקופאיות
השלט שנתלה במאי מרקט
( צילום: ישראל חינטייב)
הכול החל כשישראל חינטייב נכנס לסופר "מאי מרקט", הקבוע שלו לדבריו בחיפה זה 12 שנה, וגילה להפתעתו שלט עם לוגו החברה והכיתוב: "לכבוד הקופאיות, כל קופאית שטועה במשלוח/חלק ממנו תחויב בעלות המשלוח - 35 שקל". חינטייב העלה פוסט בפייסבוק עם התמונה, וכתב: "נראה לי שאחפש מקום אחר לעשות בו קניות". בהמשך הוא גם פנה למשרד העבודה, והתמונה הגיעה גם לחברת הכנסת נעמה לזימי - שפנתה לשר העבודה יואב בן צור. ל-ynet נודע כי "מאי מרקט" עצמה נמצאת תחת בדיקה של המשרד, יחד עם רשתות רבות נוספות שנחקרות בעקבות תחקיר הקופאיות.
"ממש אחרי ששילמתי, באתי לצאת וראיתי את השלט מאחורי הקופות", אמר חינטייב. "הם אפילו לא הסתירו את זה. שלט גדול שאי אפשר לפספס". לדבריו, הוא ראה את הפרסומים ב-ynet על זעקת הקופאיות - ויודע להגיע כי "קנס מסוג כזה הוא לא חוקי. אסור להוריד לקופאיות מהשכר".
ח"כ לזימי, שנחשפה כאמור לתמונה, כתבה במכתב לבן צור כי "מדובר על טעות אנוש תמימה של קופאית, שלא נובעת מנבזות או ניסיון לגנוב מהסופר – אלא תוצאה של שעות עבודה קשות ורבות. אני מבקשת ממך להתחיל חקירה של משרד העבודה בעניין קיזוז משכורות הקופאיות ברשת 'מאי מרקט' באופן מיידי, ולהטיל עליהם את את העונש הראוי בעניין".
2 צפייה בגלריה
נעמה לזימי  בועדת החוקה, חוק ומשפט - הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון - עילת הסבירות)
נעמה לזימי  בועדת החוקה, חוק ומשפט - הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון - עילת הסבירות)
"הגיע הזמן שמשרד העבודה ימנע את העושק הזה". לזימי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אתמול, במענה לפניית ynet, אמרו ב"מאי מרקט" כי מי שאחראי לשלט שנתלה הוא קבלן המשלוחים - שעשה זאת כדי להרתיע את הקופאיות, שלטענתו טועות לא אחת בכתובות או במספרי הקומה. עם זאת, ברשת אמרו שלמעשה השלט הוסר רק אתמול - יומיים אחרי פרסום הפוסט של חינטייב. "אנחנו לא עובדים בצורה הזאת וזאת אי-הבנה", נמסר. "קבלן המשלוחים שאנחנו עובדים איתו התעצבן ותלה את השלט על דעת עצמו. בהתחלה לא שמנו לב לשלט, ולאחר יומיים (אתמול, רג"ש) הורדנו ישר כששמנו לב. אנחנו בחיים לא חייבנו קופאית והעובדים שלנו יותר חשובים לנו מהלקוחות. הסברנו למשלוחן שאי אפשר לעשות דבר כזה".
ביקשנו לשוחח עם קבלן המשלוחים עצמו, בהתחלה סורבנו - ובהמשך קיבלו את מספר הטלפון. "אני מודה בטעות שעשיתי", אמר. לדבריו, "כל ארגז הוא 15-14 קילו, והקופאיות כל הזמן טועות. אני עולה בגלל זה שבע קומות בבניינים בלי מעלית".
בניגוד לדברים אלה, מנכ"ל בצלמו שי גליק אומר כי פנה בעצמו למאי מרקט בדרישה להסיר את השלט - ושם אמרו לו כי מדובר במדיניות. לאחר מכן הגיש גם הוא תלונה רשמית לממונה על האכיפה במשרד העבודה, וכתב לו שרק לפני כחודש במהלך דיון בכנסת הוא התחייב לטפל בכל מקרה כזה. "לא ייתכן שדווקא העובדים הכי חלשים בחברה ייפגעו", אמר.
עו"ד דיאנה בארון, מנהלת מדיניות ציבורית בקו לעובד, מסרה כי "לקו לעובד מגיעות עשרות פניות בשנה על ניכויים אסורים משכרם של עובדים או 'קנסות' לא חוקיים, בין אם מדובר ברשתות שיווק גדולות, קטנות, תחנות דלק, חנויות בגדים או מקומות עבודה אחרים. לרוב מדובר בעובדים ועובדות מוחלשים שלא יכולים להרשות לעצמם לאבד את מקום העבודה, ולכן נרתעים מלהתנגד או להתלונן.
"משרד העבודה שאחראי על אכיפה נגד הפרות זכויות עובדים הפחית בעשור האחרון את מספר המפקחים מ-120 ל-95 תקנים בלבד - בזמן ששוק העבודה גדל והפערים החברתיים העמיקו. אנו קוראים לכנסת לתקן את חוק הגנת השכר ולהחמיר את הענישה נגד מעסיקים שמפרים את החוק, וקוראים למשרד העבודה להקצות את המשאבים הראויים לאכיפה נגד הפרות של זכויות עובדים כדי למגר את התופעה הפסולה אחת ולתמיד".

גם ח"כ לזימי אמרה ל-ynet כי "הגיע הזמן שמשרד העבודה ישקיע באכיפת החוק וימנע את העושק הזה". לדבריה, "פעם אחר פעם בעלי הרשתות עושים קופה על חשבון האוכלוסיות הכי מוחלשות - הקופאיות שמרוויחות שכר מינימום".
שר העבודה יואב בן צור מסר כי "אנו רואים בחומרה רבה כל מקרה שבו משיתים הוצאות נוספות על העובד בניגוד לחוק. הרשת המוזכרת בכתבה נבדקת גם היא על ידי משרד העבודה יחד עם רשתות נוספות, ונמצה את הבדיקה עד תום לרבות נקיטת הליכים מינהליים ופליליים במידת הצורך. המדיניות שלי היא לפעול ביד קשה מול מפירי זכויות העובדים ובפרט ניצול של עובדים ממעמד סוציו אקונומי נמוך".
והיכן עומדת החקירה שנפתחה בעקבות התחקיר? לדברי בן צור, "בתקופה האחרונה יצא משרד העבודה למבצע אכיפה ארצי רחב היקף ובמסגרתו אנו בודקים סניפים רבים של רשתות קמעונאיות. במסגרת מבצע האכיפה נמצאו מקרים של ניכוי שכר שלא כדין, אי תשלום על שעות נוספות וחוסרים בהפרשות לפנסיה לעובדים. משרד העבודה נמצא בעיצומה של החקירה מול המפרים ומטבע הדברים לא נוכל לחשוף את ההליכים כרגע".