בעוד כחודש, בהרכב מלא - לראשונה בהיסטוריה, ידונו 15 שופטי עליון בעתירות הנוגעות לחוק לביטול עילת הסבירות. יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (הציונות הדתית) התייחס הבוקר (שלישי) לתרחיש שבו ייפסל תיקון לחוק יסוד, ותקף את בית המשפט העליון: "יושבים שם אנשים שמדליקים את המדינה".
2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן בועדת החוקה, חוק ומשפט - הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון - עילת הסבירות)
שמחה רוטמן בועדת החוקה, חוק ומשפט - הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון - עילת הסבירות)
רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא ציין: "אין ספק שאנחנו נמצאים בעיצומו של אחד הקרבות המיותרים ביותר בתולדות העם היהודי. יש קבוצה אחת של פירומנים, אנשים שלא מוכנים בשום פנים ואופן שיהיה פה שקט. הדהרה של בג"ץ למקום שבו הוא מדיר את רוב הציבור הישראלי ומקבל החלטות ערכיות באופן עצמאי בסוגיות הקורעות את המדינה, זה מדליק את האש ואת המדינה. ההתנהלות של בית המשפט, המנסה לכפות ערכים על הציבור, היא דבר מאוד מסוכן ונפיץ העלול להוביל למלחמת אזרחים. תפקידי הוא למנוע אותה".
לדבריו, "אין ספק שהיו אמירות של אנשים מהקואליציה שהדליקו אש או גרמו לחששות בכל מיני תחומים, רובם אגב לא קשורים לרפורמה המשפטית אלא לדברים אחרים - הרבה מהם לדת ולמדינה ולמאבק של ישראל הראשונה וישראל השנייה".
2 צפייה בגלריה
שופטי בית המשפט העליון
שופטי בית המשפט העליון
"מנסים לכפות ערכים על הציבור". בג"ץ
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun/File Photo)
כשנשאל אם יכבד פסיקת בג"ץ על ביטול עילת הסבירות, השיב: "הכנסת אומרת לבית המשפט באופן עקבי שאין לו את הסמכות לבטל חוקי יסוד - זו העמדה הרשמית של הייעוץ המשפטי של הכנסת. אין סמכות, אז אין סמכות. זו בכלל לא שאלה של לקבל או לא לקבל".
הוא הוסיף: "אם טוענים שלבית המשפט יש את הסמכות הזו, אז אי אפשר לבוא ולהגיד שהאחריות היא עליי, זה לא עובד ביחד. האם הסמכות העליונה בנושא חוקי יסוד במדינת ישראל נמצאת בידיים של בית המשפט או בידיים של נבחרי הציבור בכנסת? אם התשובה היא שהסמכות נמצאת בידיים של בית המשפט, אני כאזרח וכנבחר ציבור שואל את עצמי איך יכול להיות שבמדינת ישראל המציאו דמוקרטיה חדשנית הלוקחת את הרוב במדינת ישראל, ואומרת לו 'אתה לא חלק מהמשחק'".

רוטמן הבהיר: "נמשיך לומר כן לכל פתרון שיפתור את בעיות היסוד. אסור לעשות פתרון שמדביק פלסטר ומחר בבוקר זה מתפוצץ לך שוב בגלל פירומנים מהמחאה, מבית המשפט או מכל מקום. פתרון שבאמת פותר את הבעיה, גם אם זה רחוק מחלום חיי, אני חותם עליו. אני מקווה שגם יאיר לפיד וגם בני גנץ יסתכלו ויפעילו את אחריותם. הם גם אחראים למדינה. גם ח"כים באופוזיציה יש עליהם אחריות. אני לא חושב שהמינימום שלנו לא פוגש את המקסימום שלהם, אני חושב שהם יודעים היטב שהמינימום והמקסימום שלנו נמצאים באותו מקום. הגיעו להסכמות בכל הנושאים והם ברחו".
לדבריו, "אני עובד כל הזמן כדי שלא נתקדם על זה חד צדדית, כדי שנגיע להסכמות - ואין סיבה שלא נגיע אליהן. אין שום סיבה שנתקדם על זה חד צדדית, כי אפשר וצריך להגיע להסכמות. אתה יודע כמה פעמים הזמנתי את גנץ לשבת ולדבר? אתה יודע כמה פעמים ניסיתי לשבת עם גדעון סער?".
האם פסילת עילת הסבירות היא מבחינתך מבוא למלחמת אזרחים? "אני לא חושב שזה המבוא, אני חושב שהמבוא זה מה שאהרן ברק כתב ב-2015. אני חושב שאנחנו לצערנו כבר בתוך האירוע מזמן. אנחנו במשבר חוקתי כבר הרבה מאוד שנים. כשלאנשים לא ברור מי מחזיק בסמכות, אתה נמצא ועלול להגיע לאירועים מאוד לא נעימים. זה דבר מאוד מסוכן. חלק ממה שאנחנו רואים היום ברחובות זה תוצאה של משבר חוקתי. אנשים לא מפגינים על צעדי מדיניות אלא נגד תוצאות הבחירות".
בתוך כך, רוטמן התייחס למקרים הרבים שבמסגרתם הודרו לאחרונה נשים בתחבורה הציבורית, ואמר: "זה שיש אנשים גסי רוח כלפי גברים, נשים, ערבים וחרדים במדינת ישראל, הדבר הזה קורה. האם אנחנו אומרים שזה הופך להיות תופעה? האם כאשר מישהו התנהג כך לאדם דתי ברחוב לפני שנה, אמרתי שזה בגלל יאיר לפיד? חברים, חלאס עם השטויות האלו. זה לא קשור לממשלה, לא לחקיקה ולא לרוח גבית. מי שמקשר את האירועים שקורים כמעט כל קיץ ומדווחים כמעט כל שנה לרוח גבית מהממשלה, זה 'פייק' חד וחלק".