האיחוד האירופי אותת הבוקר (יום ב') על כוונתו להגביר את הלחץ על ישראל לעצור את הפעולה ברפיח, שעות אחרי התקיפה הקטלנית שבה חוסלו שני מחבלים בכירים בחמאס – אבל לטענת הפלסטינים גם נהרגו עשרות חפים מפשע. שר החוץ של האיחוד ג'וזפ בורל הצהיר כי ישראל ממשיכה בפעולות ברפיח שבית הדין הבינלאומי לצדק הורה לה ביום שישי לעצור מיד, ואמר כי מדינות האיחוד ידונו בשאלה כיצד ליישם את החלטת הבית הדין.
התקרית הלילית ברפיח: מחבלים חוסלו, חמאס טוען שעשרות חפים מפשע נהרגו

4 צפייה בגלריה
ג'וזפ בורל
ג'וזפ בורל
שר החוץ האירופי בורל. "החלטת בית הדין חייבת להיות מיושמת"
(צילום: FREDERICK FLORIN / AFP)
הכותרת
איך הגענו מ-7 באוקטובר להכרה במדינה פלסטינית? | נחום ברנע
25:37
בורל אמר את הדברים זמן קצר לפני ישיבת שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי בבריסל, והצהיר כי החלטת בית הדין בהאג חייבת להיות מיושמת. האיחוד צפוי לדון בחידוש משימת הסיוע לרפיח, שלא פעלה מאז 2007 - אז השתלט חמאס על הרצועה. דקות אחדות אחרי בורל דיבר שר החוץ של ספרד חוסה מנואל אלברס, שארצו הכריזה בשבוע שעבר על הכרתה במדינה פלסטינית, ואמר כי יבקש משותפותיה של ספרד באיחוד להביע תמיכה רשמית בהחלטת בית הדין לצדק ולדרוש מישראל לכבד את החלטותיו.
"אני מתכוון לבקש מ-26 החברות האחרות להצהיר יחד על תמיכה בבית הדין הבינלאומי לצדק ובהחלטתו", אמר אלברס. "כמו כן, אם ישראל תמשיך לפעול בניגוד לעמדתו של בית הדין, ננסה לנקוט את הצעדים הדרושים כדי לאכוף אותה". את הדברים אמר במסיבת עיתונאים בבריסל לצד שרי החוץ של אירלנד ונורבגיה, שגם הן הכירו בשבוע שעבר במדינה פלסטינית.
גם שרת החוץ של גרמניה אנלנה ברבוק התייחסה לפעולת צה"ל ברפיח בצל החלטת בית הדין בהאג, ואמרה כי ההחלטה המורה לישראל לעצור את פעולתה בעיר הדרומית ברצועה הינה "מחייבת ועליה להיות מכובדת". היא הוסיפה כי "חטופים ישראלים לא ישוחררו אם עוד אנשים יצטרכו להסתתר באוהלים. החוק ההומניטרי הבינלאומי חל על כולם - גם על האופן שבו ישראל מנהלת את המלחמה". שר החוץ של אוסטריה אלכסנדר שלנברג התייחס לאפשרות שמשימת הסיוע לרפיח תחודש, ואמר כי "ייקח זמן ליישמה". כמה דיפלומטים ציינו כי בכל מקרה היא לא תחל לפני שתסתיים הלחימה שם.
4 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
זירת התקיפה ברפיח, הבוקר
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
4 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
4 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
האש בוערת ברפיח בלילה, אחרי חיסולם של שני מחבלי חמאס
(צילום: REUTERS/Reuters TV)
הדברים הבוקר באים כאמור אחרי שאמש חיסל צה"ל ברפיח את יאסין רביע, ראש מטה הגדה של חמאס, וחאלד נגאר, בכיר במטה הגדה. הפלסטינים דיווחו כי התקיפה אירעה במחנה עקורים באזור וגרמה לאוהלי פליטים לעלות באש. משרד הבריאות בעזה, המנוהל על ידי חמאס, טען כי לפחות 35 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו – דיווח שצוטט הלילה והבוקר בכל רחבי העולם וזכה להבלטה רבה.
התקיפה ברפיח באה כשברקע החלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שקבע בסוף השבוע כי "ישראל חייבת לעצור לאלתר כל פעולה באזור רפיח שעלולה להשפיע על האוכלוסייה האזרחית לפי אמנת הג'נוסייד". צה"ל מסר בלילה כי התקיפה בוצעה בחימוש מדויק, בהתאם לדין הבינלאומי, וכי "מוכרים דיווחים שכתוצאה מהתקיפה ומשריפה שהתלקחה במרחב נפגעו מספר בלתי מעורבים. האירוע בבדיקה".