2 צפייה בגלריה
עמר אסעד פלסטיני בן 80
עמר אסעד פלסטיני בן 80
עמאר אסעד. "פשע נגד אדם זקן שמעולם לא עשה בעיות"
בני משפחתו של עמאר אסעד, הפלסטיני בן ה-80 שמת במהלך חקירה צבאית, אינם מסתפקים בצעדים שננקטו נגד המפקדים האחראים למותו. אחיו אמר אתמול (יום ג') כי המשפחה בוחנת צעדים משפטיים נגד החיילים המעורבים באירוע ונגד מדינת ישראל.
"הודעת הצבא על הדחת הקצינים אינה מספיקה ואנחנו לא שבעי רצון", אמר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" אחיו של אסעד. "מדובר בפשע נגד אדם זקן שמעולם לא עשה בעיות". לדבריו, הצעדים נגד הקצינים ננקטו רק משום שלמנוח הייתה גם אזרחות אמריקנית. "הרי כולם בני אדם. זה מעיד על גזענות ומשוא פנים".

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס, אמר אמש כי ארה"ב מצפה "לחקירה פלילית מלאה והטלת אחריות מלאה" על מותו של אסעד. בתדרוך לכתבים נשאל פרייס אם ארה"ב מרוצה מהתשובות שקיבלה מישראל בנוגע למקרה, והוא השיב: "אנחנו ממשיכים להיות מודאגים מנסיבות המוות של אסעד, שהוא אזרח אמריקני. רשמנו לפנינו את הודעת צה"ל, חקירת המפקדים והממצאים שהעלו כי היה כישלון בהגנה על חיי אדם".
התקרית אירעה באזור רמאללה בעת שכוח של גדוד "נצח יהודה" עיכב לחקירה באקראי פלסטינים שחלפו במקום. אסעד, שנהג ברכבו, היה ביניהם. החיילים הובילו אותו למבנה נטוש שם כפתו אותו וחסמו את פיו. לאחר שחקרו אותו הותירו אותו במבנה. מספר שעות לאחר מכן הוא מת, כנראה מדום לב. חלק מהחיילים טענו בחקירתם שהוא נראה רדום. אחרים טענו כי לא הייתה להם אפשרות לדעת מה מצבו הרפואי הפנימי.
הרמטכ"ל כוכבי אימץ את ממצאי התחקיר על הפרשה והחליט כי המג"ד יינזף. בנוסף, מפקד פלוגה ומפקד מחלקה יודחו מתפקידם ולא יוכלו לשמש בתפקיד פיקודי במשך שנתיים. המ"פ שהודח למד בישיבה חרדית והיה מיועד לקידום לתפקיד מג"ד. במהלך שירותו נפצע קל מירי ולאחר שהחלים חזר לשירות.
2 צפייה בגלריה
עמר אסעד פלסטיני בן 80
עמר אסעד פלסטיני בן 80
האזיקון והפלנלית שנמצאו ליד אסעד
כוכבי אמר: "עזיבת הכוחות בלי לוודא את מצבו מעידה על קהות חושים ומנוגדת לערכי צה"ל – ובמרכזם החובה לשמור על כבודו של כל אדם". מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס הגדיר את התנהלות החיילים "אטימות, כשל ערכי חמור בכל הקשור לחמלה וכבוד האדם".
פוקס הודיע כי על רקע ריבוי המקרים הבעייתיים שבהם היו מעורבים חיילי "נצח יהודה" (שלושה בחמשת החודשים האחרונים) יועבר הגדוד מגזרת רמאללה - שבה שירת תקופה ארוכה שגרמה לשחיקה – לגזרה אחרת ביו"ש. האם זה יפתור את הבעיה? ספק רב, שכן במסגרת תפקידם ימשיכו חיילי הגדוד להיות במגע רצוף עם האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית. בתוך כך נמשכת במצ"ח החקירה הפלילית בפרשה, בסיומה תחליט הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, האם יש מקום להגיש כתבי אישום פליליים נגד המעורבים במות הפלסטיני.