אחר הצהריים (רביעי) הסתיים בבית המשפט המחוזי בירושלים יום העדות ה-28 והאחרון של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה (מומו) פילבר. הוא אחד משני עדי המדינה בתיק 4000 (בזק-וואלה) שבו מואשם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים בגין התנהלותו מול הבעלים לשעבר של "בזק" ואתר "וואלה", שאול אלוביץ' ורעייתו איריס. לפי התביעה, פילבר אמור היה לחזק את התזה על יחסי התן וקח בין הצדדים – בעיקר באמצעות עדות על הנחיה שקיבל לכאורה מנתניהו למתן הקלות רגולטוריות לחברת התקשורת. עם זאת, בשלושת החודשים האחרונים ידעה עדותו מהפכים, דרמות ולא מעט מבוכה לפרקליטות.
קשה לסכם 28 ימי עדות מלאים, בעיקר כשסימני השאלה המרחפים מעליה רבים פי כמה מסימני הקריאה. פתרון המשוואה יתקבל רק בהמשך על ידי הרכב השופטים, שיצטרכו להכריע בשקלול כל העדויות והראיות איזה משקל לתת לעדות פילבר, מה הייתה מידת מהימנותו, וכיצד כל זה מתיישב עם העדויות השונות בחלקן שמסר בחקירותיו במשטרה, שהוגשו גם הן לבית המשפט.
לפחות בדבר אחד שמר פילבר על איזון: הן לפרקליטות והן לפרקליטי ההגנה היו השגות לגבי גרסאותיו. הפרקליטות, זו שמטעמה הוא כביכול העיד, ביקשה להכריז עליו עד עוין מוקדם כבר בשלב מוקדם של ההליך. מנגד, אפילו סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, העיר לפילבר בשלב מסוים ש"זה תיק 4000, לא תיק 4,000 הגרסאות".
8 צפייה בגלריה
שלמה פילבר במשפט נתניהו
שלמה פילבר במשפט נתניהו
שלמה פילבר. גרסה פריכה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כך או אחרת, הסנגורים שבעי רצון מקו ההגנה שהציגו, ולו משום שהצליחו לגרום לפרקליטות לבקש לתקן את האישום (לגבי מועד פגישת ההנחיה שעליה העיד פילבר, ראו להלן) - בקשה שנדחתה על ידי השופטים. גורם בצוות ההגנה העריך לאחרונה בסיפוק שעדותו של פילבר "התאיידה" לחלוטין. למרות זאת, בפרקליטות סבורים שהם עדיין יכולים להביא להרשעתו בשוחד של ראש הממשלה לשעבר, בין באמצעות עדותו של פילבר ועדויותיו במשטרה, ובין אם על ידי ראיות נוספות תומכות.
תיק 4000 עוסק כאמור ביחסי נתניהו-אלוביץ' לאורך כמה שנים בעשור הקודם. הפרקליטות מבקשת להוכיח שתמורת היענות חריגה בוואלה לדרישותיו, פעל ראש הממשלה לשעבר – בין השאר באמצעות שלוחו במשרד התקשורת פילבר – לגבי שלושה אישורים רגולטורים ורפורמות שלהם ערך כלכלי אדיר לבזק. ראשית: אישור מיזוג החברות בזק ו"יס", שבוצע כשבועיים אחרי מינוי פילבר למנכ"ל משרד התקשורת. שנית: עיכוב רפורמת השוק הסיטונאי, שעוסקת בתעריפי טלפונים, שלה התנגדה בזק בשל פגיעה ברווחיה. שלישית: רפורמת ביטול ההפרדה המבנית בבזק, כלומר - ביטול החלוקה שלה לחברות בת, דבר שלו יצא לפועל היה מיטיב מאוד עם החברה.
פילבר, מלכתחילה איש אמון ומקורב לנתניהו, מונה למנכ"ל משרד התקשורת ביוני 2015, חודשים ספורים אחרי הבחירות, ונשאר בתפקיד עד יולי 2017. על פי כתב האישום שהגישה הפרקליטות, עדות פילבר במשטרה ביססה את הטענה שנתניהו הפעיל את כוחו וסמכויותיו כדי לקדם את המהלכים הללו. בפועל, בבית המשפט, התברר שהגרסה הייתה יותר פריכה משחשבה. כך נראתה עדותו של פילבר בבית המשפט, שנמשכה לאורך שלושה חודשים.

23 במרץ – החקירה הראשית מתחילה

במענה לשאלות התובעת בתיק 4000, עו"ד יהודית תירוש, תיאר פילבר את מונח המפתח שילווה את המשפט מאז: "פגישת ההנחיה" בינו לנתניהו, שהתרחשה לדבריו לאחר מינויו למנכ"ל המשרד ביוני 2015. הוא טען שנתניהו הנחה אותו לאשר את עסקת בזק-יס ולמתן מחירים ברפורמת "השוק הסיטונאי" ובכך להיטיב עם אלוביץ' ובזק.
8 צפייה בגלריה
ז'ק חן ויהודית תירוש
ז'ק חן ויהודית תירוש
התובעת והסנגור. יהודית תירוש וז'ק חן
(צילום: יואב דודקביץ)
"בסוף הפגישה, כשהוא נעמד ואני עומד, אמר לי מר נתניהו: 'אלוביץ' פנה אליי ואמר לי שיש לו בעיות במשרד... תבדוק את זה. אל תעצור את התחרות, אבל תראה אם אתה יכול למתן את המחירים, ועשה תנועה כזו עם היד (הוא תיאר תנועה של יד ישרה שיורדת כלפי מטה, ג"מ). יש גם את סוגיית הטלפוניה וגם את סוגיית המיזוג של בזק-יס, הוא אמר 'תגמור עם זה'". על עסקת בזק-יס אמר: "הבנתי אני אמור להשלים את המהלך. אני מתניע את התהליך".
בדיון, הוצגה ראיה תומכת לשיחת ההנחיה: בלוק כתיבה של פילבר שבו תיעד בכותרות בימים שאחרי הפגישה את הנושאים הרלוונטיים שנתניהו לדבריו דיבר עליהם. פילבר הוסיף: "נתניהו פנה אליי בנוגע לנושאים שאלוביץ' התלונן עליהם ומבקש לטפל בזה, אז זה אומר לפתור בעיות שאלוביץ' מתלונן עליהן... באף אחת מהחקירות שלי לא אמרתי מילה אחת של שקר... אבל הכול תלוי בקונטקסט... החוקרים היו כמו רוטוויילרים - לא עניין אותם כלום".

28 במרץ – בארבע עיניים עם אלוביץ'

פילבר העיד שאחרי ההנחיה שקיבל לטענתו מנתניהו הוא פעל במשרד התקשורת לקידום עסקת בזק-יס. הוא העביר, ללא ידיעת גורמי המקצוע במשרד, מסרים עם מידע פנימי ממשרד התקשורת לחברת בזק הקשורים לעסקה וקיבל מהם מסרים. בין השאר העיד שנפגש עם אלוביץ' בארבע עיניים במשרדו: "דיברנו על להעביר את מערכת היחסים לשיתוף פעולה. הכל תחת הכותרת 'הייתה לי פגישה עם ראש הממשלה ודיברנו על זה וקיבלתי הנחיה'".
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ארכיון. בנימין נתניהו בבית המשפט
(צילום: אורן בן חקון)
לדברי פילבר, הוא עשה מאמצים להקדים את מועד אישור עסקת בזק-יס לדד ליין שנחוץ לבזק, ולהעבירה במהירות: "אני מעריך שאם נתניהו לא היה מבקש אישית, הייתי אולי מנסה לדחות את זה". בנוסף, טען, הוא החליט לוותר על התנאים הנוספים שיוטלו על בזק במידה שהעסקה תאושר, דבר שמנע אישור העסקה בעבר.

29 במרץ – זה עוין זה

האווירה בבית המשפט המחוזי בירושלים החלה להתחמם. בשל סתירות בעדותו בבית המשפט אל מול הגרסה שמסר במשטרה, ביקשה הפרקליטות להכריז על פילבר עד עוין – דבר שיאפשר לה חקירה אגרסיבית יותר. באופן רשמי הבקשה נדחתה על ידי השופטים, אבל אפשרו לפרקליטות לבצע "חקירה נגדית", וחשוב מכך - להגיש את כל העדויות שלו במשטרה כראיות.
על רקע זה הודה פילבר על הדוכן: "צורת ההתנהלות שלי עם הנהלת בזק הייתה חריגה וגם לא תקינה". הוא אישר שאמר שיועץ בזק "ניהל אותו", בעיקר בהקשר למיזוג בזק-יס, אבל התעקש שככל שעבר הזמן בתפקיד, הוא פיתח עצמאות.

30 במרץ – שרה, את מתכתבת עם איריס?

אחד האדנים שעליהם ביססה הפרקליטות את התזה שלה קשורה בהתנגדות של גורמי מקצוע במשרד התקשורת למהלכים שקידם המנכ"ל החדש שלהם. כאן התייחס פילבר לדרישת נתניהו לפטר את אחד מהם, הסמנכ"ל הרן לבאות במהלך 2016: "קיבלתי שיחת נזיפה מראש הממשלה. הוא שאל אותי 'מי זה הרן הזה? למה הוא נמצא שם? תפטר אותו".
8 צפייה בגלריה
שאול ואיריס אלוביץ' מגיעים לעדות ניר חפץ בשלב ההוכחות בתיקי האלפים
שאול ואיריס אלוביץ' מגיעים לעדות ניר חפץ בשלב ההוכחות בתיקי האלפים
איריס אלוביץ'. סמסים משרה נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
בהמשך הוסיף: "נפגשתי עם נתניהו בתחילת 2016 אמרתי לו 'נפתחה בדיקה במשרד המשפטים בנושא (ניגוד העניינים של נתניהו מול בזק, ג"מ), אנחנו בקשר איתם. הוא רק הנהנן. שרה חלפה על פנינו. הפגישה הייתה בפטיו. הוא שאל אותה 'את מתכתבת עם איריס אלוביץ'?'. היא ענתה: 'התכתבתי או משהו כזה, מחקתי'. והוא אמר לה 'אל תעשי את זה יותר, אל תמשיכי'".

4 באפריל – האצתי מהלכים בשביל בזק

פילבר אישר שביצע תיקונים במכתב שיועד לבזק לגבי רפורמה כלכלית אחרת שהייתה חשובה לחברה - ביטול ההפרדה המבנית. הוא העיד שהסיר מהמכתב חובת שימוע. לדבריו, "לוחות הזמנים היו לדרישת בזק. האצתי תהליכים. זה לא נעשה בניגוד לכללי המנהל התקין. הבנתי שבכל מקרה בסוף נגיע עם בזק להסכמות".

5 באפריל – היה ברור שמדברים על בזק

פילבר אישר שמחק התכתבויות שביצע אחרי שזומן לחקירה ברשות לניירות ערך ב-2017. לדבריו, הוא מחק התכתבויות עם עד מדינה נוסף בתיק, ניר חפץ, שהיה אז דובר ראש הממשלה. לדבריו הוא עשה זאת לבקשת חפץ.
ביום העדות הזה נשאל פילבר על "שיחת המעקב" מ-2016 המוזכרת בכתב האישום, שלפיה, כך סברה הפרקליטות, ביקש נתניהו להתעדכן בהנחיותיו לגבי בזק במשרד התקשורת. "הוא התקשר ושאל אותי מה קורה עם העניינים השוטפים", אמר פילבר. "לא זוכר אם הוזכרה בזק, אבל היה ברור שמדברים על זה. עדכנתי אותו".
8 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
ניר חפץ. "ביקש למחוק התכתבות"
(צילום: יואב דודקביץ')
על שיחה נוספת אמר: "נתניהו פנה אלי אחרי שהיו דיווחים על חקירה בדרך עם איש עסקים, ושאל: 'יש משהו עם בזק שעשינו לא בסדר?'". פילבר אישר שאמר בחקירה במשטרה ש"זו לא הייתה שאלה תמימה".

26 באפריל – תחילת החקירה הנגדית

לשאלת סנגורו של אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, אמר פילבר שגם היום היה מייעץ לקדם את עסקת בזק-יס. חן ביקש מפילבר להבהיר עד כמה היה עצמאי בהחלטותיו במשרד, ושאל: "סברת שיש לסובב את הספינה כלפי בזק לפני ההנחיה?". פילבר אישר שכן. חן שאל על "דרבון הסוסים" – כלומר, דרבון פקידי המשרד - בעניין המיזוג של בזק-יס, ותהה אם הדבר נעשה עוד לפני הפגישה עם נתניהו. פילבר ענה: "כן".

27 באפריל – בעצם, אנשי המקצוע החליטו

פילבר אישר שלפי מסמכים שהציגה בפניו ההגנה בדיון, ההחלטה על אישור עסקת מיזוג בזק-יס התקבלה קודם לכל על ידי גורמי המקצוע במשרד התקשורת. לדבריו, "הם קיבלו את ההחלטה להסיר את התנאים לעסקה בלי קשר אליי". התובעת תירוש מחתה מנגד: "העד מאמץ בחיבה כל תזה שמוצגת על ידי ההגנה".

2 במאי – פילבר נפגש עם כולם

סנגורו של אלוביץ', ז'ק חן, ביקש לערער על קביעת התביעה שלפיה התקיים ערוץ חשאי וחריג בין פילבר לבין בזק במטרה לקדם את האינטרסים שלה הרחק מעיני אנשי המקלוע במשרד. עו"ד חן טען בדיון שבפועל, פילבר נפגש באופן לא פורמלי עם גורמים אחרים מחברות תקשורת שונות שאינן בזק. פילבר אישר שהוא "תמך בהידברות ישירה דרך פגישות לא רשמיות. לא ראיתי בדבר הזה שום דבר פלילי".

3 במאי – זה אני קידמתי

סנגורו של בעלי בזק לשעבר התמקד בסעיפי האישום הנוגעים להטבות הרגולטוריות שפילבר קידם לכאורה בהנחיית נתניהו. בין השאר אמר פילבר: ביטול ההפרדה המבנית בבזק קודמה ביוזמתי, ללא קשר לנתניהו.

10 במאי – "שמו לי צלב על הגב"

פילבר נחקר על ידי סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, ששאל על חקירותיו של העד במשטרה. "איימו עליך שם?", שאלה. פילבר ענה: "הרבה. הבנתי ששמו לי צלב על הגב. מחפשים את אחד האנשים הקרובים אל נתניהו". בן צור הציג טענה שלפיה פילבר אמר אמת דווקא בחקירותיו המוקדמות, אז לא ציין את פגישה ההנחיה עם נתניהו. פילבר אישר שעשה זאת בין השאר כחלק מאסטרטגיה "לקנות זמן", טרם הפך עד מדינה.

11 במאי – "אין שום פגישה עם נתניהו"

אחד ההישגים הבולטים של ההגנה במסגרת החקירה הנגדית: עו"ד בן צור הציג ראיות שלפיהן פגישה ראשונית עם נתניהו כפי הנראה כלל לא התקיימה בשבוע הראשון למינוי פילבר, כפי שטענה התביעה. המשמעות – מעל מועד פגישת ההנחיה, המהווה נדבך משמעותי מכתב האישום, מרחף סימן שאלה גדול.
8 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור. סימן שאלה מעל הפגישה
(צילום: רפי קוץ)
עו"ד בן צור הציג יומנים של נתניהו, איכונים סלולריים וסמסים שתמכו בכך, והטיח בפילבר: "אין שום פגישה עם נתניהו בשבוע הראשון. אמרת שהפגישה היא ב-9-8 ביוני".
פילבר המופתע ענה: "הפגישה לא הייתה סודית... מבחינת ההיגיון... זה מפיל לי עולם שלם שהכרתי עד היום". הוא ניסה להסביר שבעבר העניק פרשנות אחרת לתנועת היד של נתניהו בחקירה מוקדמת, לפני היותו עד מדינה.

15 במאי – הבקשה לתיקון כתב האישום

לאחר שעו"ד בן צור סתר את מועד קיום פגישת ההנחיה, ביקשה הפרקליטות לתקן את כתב האישום ולהרחיב את טווח המועד האפשרי לקיומה.

16 במאי – פילבר מתעקש

חרף הראיות שהציג בפניו עו"ד בן צור בדיונים הקודמים, פילבר מתעקש שפגישת ההנחיה עם נתניהו אכן התקיימה. "אני זוכר את הפגישה", אמר. "אני לא זוכר מתי היא התרחשה, אבל אני זוכר איך פעלתי. אני זוכר שהלכתי להיפגש עם אלוביץ'".

17 במאי – ואולי לא הייתה פגישה?

עו"ד בן צור התמקד בדפדפת שעליה כתב פילבר רשמים מפגישתו עם נתניהו. הסנגור טען שמדובר בדף שפילבר הכין לעצמו לקראת הפגישה ולא אחריה, ולכן כלל לא הייתה "פגישת הנחיה". פילבר לא שלל זאת. נתניהו הגיב באנגלית: "Incredible".

25 במאי – כתב האישום כפלסטלינה

בדיון דרמטי על תיקון כתב האישום טענה הפרקליטה יהודית תירוש כי סוגיית מועד פגישת ההנחיה אינה מהותית. "העיקר הוא עצם ההנחיה", אמרה. "סדר הדברים נותר כשהיה. אולי נעשתה טעות בכך שכתב האישום לא נוסח באופן רחב יותר".
הסנגור ז'ק חן טען מנגד: "מחריבים את היכולת שלנו להתגונן. אי אפשר לעשות מעובדות כתב האישום פלסטלינה".

30 במאי – הפסקת החשמל וחורים שחורים

סנגורו של נתניהו, עו"ד בן צור, הציג מזכר שלפיו בחקירת "פגישת ההנחיה" אירעה תקלה בחדר החקירות שמנעה את ההקלטה שם. תמלול החקירה תועד רק בכתב. בן צור: "יומיים של חורים שחורים, קופסאות שחורות של אותם זמנים שבהם נידון עם פילבר הסכם עד המדינה".

31 במאי – השופטים מנחיתים מכה

עוד מכה לפרקליטות: השופטים דחו את בקשתה לתיקון כתב האישום בנוגע למועד פגישת ההנחיה מחשש שהתיקון עלול "לגרום לפגיעה בזכותם וביכולתם של הנאשמים לנהל את הגנתם". עם זאת, השופטים ציינו בהחלטתם את סעיף 184 לחוק סדר הדין הפלילי, שמאפשר עדיין לפרקליטות להוכיח בראיות שהייתה פגישת הנחיה בתאריכים אחרים.
8 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן. השופטת: "מבקשים ממנכ"ל לייעץ לגוף פרטי"?
ארנון מילצ'ן. השופטת: "מבקשים ממנכ"ל לייעץ לגוף פרטי"?
ארנון מילצ'ן. השופטת: "מבקשים ממנכ"ל לייעץ לגוף פרטי"?
(צילום: GettyImages)
בינתיים המשיך עו"ד בן צור לערער את גרסת כתב האישום, והציג תזה שלפיה "שיחת המעקב" בין נתניהו לפילבר כלל עסקה בעדכון על בזק, אלא בכתבה שפורסמה כמה ימים לפני. פילבר לא שלל זאת.

6 ביוני – מילצ'ן נכנס לתמונה

אמנם מרכז עדותו של עסקה בתיק 4000, אבל ספיחים שלה התייחסו גם לתיק 1000 (המתנות), שבו מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים על רקע יחסיו עם אנשי עסקים שונים. סנגורו של נתניהו בתיק, עו"ד עמית חדד, שאל את פילבר על היכרותו עם איש העסקים ארנון מילצ'ן, שלפי האישום העניק טובות הנאה לראש הממשלה לשעבר. "הוא היה במעגל החברים הקרובים לנתניהו", אמר פילבר. "נתניהו לא ראה ביחסים את הכלכלי אלא האידיאולוגי".
פילבר סיפר שנכח בפגישות בין נתניהו מילצ'ן שבהן הם דנו בהחלטות שקשורות למילצ'ן, שלא בסמכות פילבר, והשופטת פרידמן-פלדמן תהתה: "מבקשים ממנכ"ל משרד ללכת לתת ייעוץ לגוף פרטי?".

7 ביוני – לא כתבתי את התצהיר

פילבר נחקר על ידי עו"ד נוית נגב, הסנגורית של מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס, הנאשם בשוחד בתיק 2000. פילבר נשאל על תצהירו לוועדת הבחירות המרכזית ב-2015 בנושא העיתון "ישראל היום". הוא אישר שלא כתב אותו בעצמו ואמר: "אני יכול להגיד לך שישראל היום מאוד פרו נתניהו". הוא גם אישר שנתניהו לחץ לקדם את ערוץ 20.

13 ביוני – חזרתה של תנועת היד

בחזרה לפגישת ההנחיה ותנועת היד של נתניהו: בדיון העיד פילבר שכפי שטען במשטרה – משמעותה הייתה למתן מחירים לטובת בזק. בכך הוא נסוג מהסבר אפשרי אחר שנתן לכך כמה ישיבות קודם לכן.
עו"ד בן צור הציג מזכר שהפרקליטות שלחה להגנה באיחור, חלק ממו"מ לאפשרות שיהפוך לעד מדינה. צוין בו כי באפשרות פילבר להעיד על מפגש שלו עם נתניהו בסמוך לכניסתו לתפקיד כמנכ"ל משרד התקשורת, שאז אמר לו נתניהו ששוחח עם אלוביץ', והאחרון התלונן בפניו וביקש למתן את התעריפים. צוין שפילבר חש שזו שיחה לגיטימית של מתן הנחיות. בעקבות כך הוא פועל להבשלת עסקת בזק-יס. בן צור העיר: "מה אין לנו פה? אין לנו את כל סיפורי ההמשך".

14 ביוני – מתי הייתה הפגישה?

עו"ד בן צור עבר עם פילבר על טווח תאריכים נוסף - מועדים בין ההחלטה למנות אותו למנכ"ל המשרד ועד למינוי הרשמי שלו בממשלה ב-2015 (בין 22 במאי ל-7 ביוני). הסנגור ניסה לשלול את האפשרות שפגישת ההנחיה התקיימה ביניהן. בן צור: "אתה אישרת כי הפגישה הייתה בוודאות אחרי המינוי בממשלה?". פילבר: "נכון". למרות זאת, עלה בפירוש שפילבר ונתניהו כן נפגשו כמה פעמים בשבועיים שקדמו לכך.

15 ביוני – הפרקליטות חוזרת לחקור

הפרקליטות החלה בחקירה חוזרת שעסקה בתאריכים אפשריים נוספים לפגישת ההנחיה: הוצגו ראיות במטרה לשלול את האפשרות שהפגישה הראשונית בין נתניהו לפילבר התקיימה אחרי הפגישה בין פילבר לאלוביץ'. הוצגו מחקרי תקשורת שהראו שעשרה ימים לפני מינוי פילבר היו לו שתי פגישות רשמיות עם נתניהו, ובנוסף חלונות זמן אחרים שבהם ייתכן שנערכה פגישת ההנחיה.
פילבר: "אני לא יכול לשלול מבחינת מחקרי תקשורת. אבל הפגישה (פגישת ההנחיה, ג"מ) הזו לא הייתה לפני שנכנסתי לתפקיד".
במקביל התייחסה הפרקליטה תירוש לרמיזה של ההגנה להפסקת חשמל "מכוונת" באחת מחקירות פילבר במשטרה. היא הציגה מזכר שמראה שמדובר היה בתקלה טכנית בדיסק המתעד, שנמשכה שש דקות בלבד.

29 ביוני – יום אחרון

תירוש המשיכה בחקירה החוזרת והציגה נתונים על אפשרות קיום פגישת ההנחיה טרם מינוי פילבר, או שלושה ימים לאחריו. היא הראתה שבמועד אחד התקיימה פגישה עם נתניהו, במועד אחר התקיימה פגישה של פילבר עם ראש המטה שלו צמוד למשרד לראש הממשלה. פילבר התעקש: "פגישת ההנחיה הייתה לאחר המינוי".