תופעה בלתי-נתפשת נחשפה היום (שני) בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת. מנכ"לית הלובי למלחמה באלימות מינית, יעל שרר, סיפרה כי "צוותים מצלמים מנותחות מורדמות בעירום בתוך חדרי הניתוח". לדברי שרר, "חלק מהדברים האלה נעשים לצורך שוויץ של הצוות - סלפי בחדר הניתוח - וזה מופץ. הראינו למשרד הבריאות שהיום נהייתה אופנה בטינדר שהרופאים מצלמים עצמם עם המטופלות המורדמות כדי להוכיח שהם רופאים".
נציגת משרד הבריאות, טליה בן אבי שטיינברג הממונה על שוויון מגדרי, אישרה את הדברים: "יצא חוזר מנכ"ל למנוע הטרדות, לבדוק תלונות, לדווח לנציבות - גילנו גם כמה דברים טכניים. מסתבר שיש מדים שהם קצת יותר שקופים, יש מדים שמפתח החולצה גדול ויש גם התנהגויות כמו שיעל הציגה. לא רק התמונות גם הדיבור בחדר הניתוח. אנחנו רוצים לשנות את המצב באמצעות תוכנית שתקבע כללים ברורים של מה מותר ומה אסור".
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
יו"ר הוועדה תמנו שטה. "המערכת לא יודעת לספק את ההגנה הנדרשת"
(צילום: קובי קואנקס)
את הדיון בנושא הטרדה מינית ופגיעה בפרטיות על ידי בעל תפקיד תוך שימוש במצלמות נסתרות יזמה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-תע"ל). יו"ר הוועדה פנינה תמנו שטה מהמחנה הממלכתי, זעמה על דברי נציגת משרד הבריאות ואמרה: "אתם תדאגו שיוצא חוזר מנכ"ל ספציפי - שלא יצלמו נשים ערומות בזמן ניתוח. תציינו שבעקבות הדיון שלנו עלו עדויות קשות מאוד – זה חמור מאוד וזה חייב להיפסק".
במהלך הדיון סקרה תמנו שטה מקרים בהם חיילות, שוטרות ונשות צוותים במערכת הבריאות צולמו ללא ידיעתן בשנים האחרונות. "זאת תופעה מדאיגה של הטרדה מינית על ידי מצלמות נסתרות. אלו ארגונים גדולים ולצערי המערכות לא יודעות לספק את ההגנה הנדרשת כשההתפתחות הטכנולוגית מביאה איתה הרבה פרצות. יש מה לעשות וזאת לא גזירת גורל, זאת מציאות בלתי נסבלת שהביטחון האישי שלנו נפגע", אמרה.
לדבריה, "אני מקדמת הצעת חוק שכל בית חולים או גוף ציבורי גדול יצטרך לעשות בדיקות שאין מצלמות נסתרות אחת לתקופה. זאת מציאות שהיא מגיפה. כמו שיש זכויות סוציאליות צריך שכל גבר או אישה יהיו מוגנים".
3 צפייה בגלריה
בית חולים שיבא תל השומר, רמב"ם חיפה
בית חולים שיבא תל השומר, רמב"ם חיפה
בתי החולים תל השומר ורמב"ם. עובדים הואשמו שצילמו מטופלות בעירום
(צילום: דוברות שיבא, עידו ארז)
היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד ענת מימון, ציינה כי במקרים רבים על מנת שהצילום ייחשב עבירה פלילית הוא צריך לקבל פומביות ופרסום. עו"ד אפרת שהם, ראש פורום עבירות מין בפרקליטות הגיבה לדברים: "יש שני חוקים שמכסים צילום ללא ידיעה. לא נדרש היום מגע כדי שתהיה עבירה. אם אדם מצולם במצב אינטימי לטובת סיפוק מיני אנו נגיש כתב אישום כנגד המצלם בגין מעשה מגונה. בעבירות מין יש די-אן-איי שאנו מצליחים להתאים לכל התפתחות. גם בתי המשפט מפרשים את הצילום כעבירת מין".
בחודש שעבר נעצרו שני גברים העובדים בבתי החולים שיבא בתל השומר ורמב"ם בחיפה בחשד לעבירות פדופיליה. על פי החשד, מטופלות צולמו בעירום ללא ידיעתן בבית החולים, כשאחת מהן ילדה. במהלך החקירה, המשטרה שמה ידיה על תיעוד של אחד החשודים מבצע עבירת מין בתינוקת בת פחות משנה.