אחרי שקיבל את כל העדכונים הרלוונטיים על הפיגוע בקאבול בירת אפגניסטן, שבו נהרגו יותר מ-100 בני אדם ובכללם 13 חיילים אמריקנים, יקיים הערב (יום ו') נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן את הפגישה עם ראש הממשלה נפתלי בנט. הפגישה שנדחתה בעקבות מתקפת הטרור בנמל התעופה בקאבול תחל בשעה 17:25 שעון ישראל.

במרכז הפגישה בחדר הסגלגל בבית הלבן יעמוד איום הגרעין האיראני. בנט הבטיח להציג לביידן תוכנית סדורה לבלימתה של הרפובליקה האיסלאמית בתחום הגרעין, אך גם בנוגע לפעולותיה התוקפניות האחרות ברחבי המזרח התיכון.
זוהי הפגישה הראשונה בין שני המנהיגים, במסגרת ביקורו המדיני של בנט בוושינגטון. בעקבות דחיית המפגש בבית הלבן ביום אחד, נדחה גם המועד לחזרתם של בנט ופמלייתו לישראל: הם היו אמורים להמריא כבר אמש, אך כעת ימריאו ארצה רק במוצאי השבת, על מנת שלא לנחות בישראל במהלך השבת.

המסר של בנט: "רוח חדשה מישראל"

טרם הפגישה התייחסו שורת גורמים בארה"ב ובישראל לאיום הניצב מפני איראן. בכיר אמריקני אמר כי "מאז שהממשל הקודם יצא מהסכם הגרעין, תוכנית הגרעין האיראנית פרצה דרמטית 'אל מחוץ לקופסה', והיא מאיצה משבוע לשבוע".
לדבריו, לאיראן יש יותר צנטריפוגות מתקדמות ומאגר אורניום מועשר כך שה"פריצה לגרעין" - היכולת שלה ליצור פצצת אטום - התקצרה לחודשים ספורים. בצל המבוי הסתום בשיחות הלא-ישירות מול איראן על חזרה להסכם הגרעין, הגורם הזהיר כי אף שממשל ביידן ממשיך לתמוך במהלך דיפלומטי - ישנן "דרכי פעולה נוספות", רמז אולי לתקיפה או חבלה כלשהי בתוכנית הגרעין של טהרן.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נפתלי בנט
ג'ו ביידן נפתלי בנט
הנשיא ביידן ורה"מ בנט
(צילום: AP, יונתן זינדל)
3 צפייה בגלריה
מחאה אנטי ישראלית מול הבית הלבן
מחאה אנטי ישראלית מול הבית הלבן
מחאה אנטי-ישראלית מול הבית הלבן, אתמול
(צילום: AP)
המסר שבנט יעביר לביידן הוא שישראל היא "הפתרון" לבעיה האיראנית, ומשמשת כמקור לעוצמה וליציבות במזרח התיכון - כזה שארה"ב יכולה לסמוך עליו ללא כל חשש. "יש לכם את הגב שלנו", אמר בנט למזכיר המדינה אנתוני בלינקן בפגישתם ביום רביעי. ישראל רוצה גם לתקן את הרושם בארה"ב שהיא חותרת להסלמה מול איראן, ובנט מדגיש לאורך ביקורו כי אינו מגיע מתוך גישה לעומתית, גישה שבה לכאורה נקט ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. "אני מביא מישראל רוח חדשה", אמר בנט לבלינקן.
ההערכה של גורמי המודיעין בישראל, שנתמכת על ידי גורמי מודיעין במערב, היא שהסיכויים לחזרה של ארה"ב להסכם הגרעין המקורי נמוכים יחסית. בעבר סברו שהסיכוי לכך גבוה יותר, אבל אז נבחר לנשיא איראן איברהים ראיסי הקיצוני. בישראל מעריכים כי ראיסי משוכנע שדווקא העימות עם המערב יתחזק את שלטונו ולכן יעדיף לשמר את המצב הקיים. ממילא סין רוכשת יותר ממיליון חביות נפט בחודש ומזרימה לאיראנים מאות מיליוני דולרים שיכולים לאפשר לכלכלתה הרעועה לשרוד. האיראנים, כך נראה, לא צריכים כעת את הסכם הגרעין - ובכל מקרה כבר מעשירים אורניום לרמה של 60%.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בפגישה עם אנתוני בלינקן מזכיר ההגנה של ארה"ב בוושינגטון
נפתלי בנט בפגישה עם אנתוני בלינקן מזכיר ההגנה של ארה"ב בוושינגטון
בנט בארה"ב
(צילום: AP)
במצב שנוצר איראן קרובה מאוד להפוך למדינת "סף גרעינית", כזו שדרך הפריצה שלה אל הפצצה קצרה מאוד. בעולם יש מחלוקת בנושא, כאשר חלק סבורים שהיא במרחק של חודשיים מפריצה לגרעין בעוד אחרים חושבים שיידרשו לה שישה או שבעה חודשים. לפני הפרישה מהסכם הגרעין ההערכות היו כי תידרש לאיראן שנה כדי להגיע לנקודת הפריצה לגרעין.
ולכן, בנט סבור כי אין כל טעם בחזרה להסכם הגרעין הקיים, שלדעתו ייתן כיסוי של חודשים ספורים בלבד ויגרום מנגד נזק רב בשל הסרת הסנקציות. המסר שבנט יעביר לביידן הוא שחשוב להבטיח שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני לצמיתות - ולא רק ב"משמרת" של ביידן, כפי שאמר מוקדם יותר השנה הנשיא האמריקני.
נושא נוסף שבישראל מקווים שיעלה בפגישה בין בנט לביידן הוא מתן פטור מוויזה לישראלים שמבקרים בארה"ב. לאחר ההצהרה של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן - לפיה יש "חשיבות" בהכללתה של ישראל בתוכנית הפטור מחובת אשרות הכניסה לארה"ב - בישראל מקווים לשמוע דברים דומים גם מביידן. הצהרה שלו בנושא תעיד על כיוון שינוי דרמטי מבחינת ארה"ב, שבמשך שנים בלמה את הכללתה של ישראל ב"מועדון היוקרתי" של המדינות הפטורות מוויזה, המונה כיום רק 39 מדינות.
בישראל מדגישים שהפטור מוויזה לא יתקבל במהירות, למרות ההצהרות האחרונות בנושא. אחת האפשרויות הנשקלות כעת היא שוושינגטון תודיע כי החליטה לוותר, מתוך שיקולים מדיניים, על התנאי הבסיסי לקבלת הפטור מהוויזה: שיעור סירוב בקשות לקבלת הוויזה שנמוך מ-3%. שיעור הסירוב לבקשות הוויזה של הישראלים גבוה מהנתון הזה, והסיבה לכך היא שרבים מאלו שמסורבים הם צעירים שהשתחררו מהצבא ותכננו טיול בחו"ל, אך טרם השלימו השכלה גבוהה או החלו לעבוד בעבודה מסודרת - והרשויות האמריקניות חששו לפיכך שבכוונתם להשתקע בארה"ב.