שר החוץ הבריטי, דיוויד קמרון, הודיע בצהריים (יום שני) כי בריטניה מטילה סנקציות על "ארבעה מתנחלים ישראלים קיצונים", שהפרו לטענתה את "זכויות האדם של קהילות פלסטיניות בגדה המערבית".
4 צפייה בגלריה
שר החוץ של בריטניה דייוויד קמרון במפגש עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ב ביירות
שר החוץ של בריטניה דייוויד קמרון במפגש עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ב ביירות
"חלק ממאמצים נרחבים יותר". קמרון
(צילום: JOSEPH EID / AFP)
לפי בריטניה, "בשנה החולפת האלימות של מתנחלים קיצונים בגדה המערבית הגיעה לרמה חסרת תקדים. כמה מתושבי המאחזים וההתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות השתמשו באלימות, בהטרדות ובאיומים כדי ללחוץ על קהילות פלסטיניות לעזוב את אדמותיהן".
המתנחלים שעליהם הוטלו הסנקציות הם משה שרביט, צבי בר יוסף, ינון לוי ואלי פדרמן. מבין הארבעה, רק לוי היה ב"רשימה השחורה" של המתנחלים שעליהם ארצות הברית הטילה סנקציות. מלבדו הטילה ארה"ב סנקציות גם על דוד חי חסדאי, עינן טנג'יל ושלום זיכרמן.
לפי בריטניה, "שניים מבין אלו שיוטלו עליהם הסנקציות היום – משה שרביט וינון לוי – פגעו גופנית בחודשים האחרונים בבני אדם, איימו על משפחות באיומי אקדח, והשחיתו רכוש במסגרת מאמץ מחושב וממוקד שנועד לעקור קהילות פלסטיניות. אחד המאחזים הבלתי חוקיים, שהוקם על ידי צבי בר יוסף, תואר על ידי תושבים פלסטינים מהאזור כ'מוקד של הפחדה ואלימות שיטתיות'".
"הצעדים שננקטים היום יטילו מגבלות כלכליות נוקשות וכן מגבלות מסע נוקשות על אלו שמבצעים את הפעולות הללו", נמסר. "הסנקציות הללו באות בעקבות הודעת שר החוץ הבריטי בדצמבר האחרון לפיה בריטניה מתכננת לאסור על אלו האחראים לאלימות מתנחלים להיכנס לשטחה ולהבטיח שהמדינה לא תוכל לשמש בית לאלו שמבצעים מעשים בלתי מקובלים שכאלה".
שר החוץ הבריטי קמרון מסר כי "הסנקציות שמוטלות היום מטילות מגבלות על המעורבים בכמה מהפרות זכויות האדם המזעזעות ביותר. עלינו להיות ברורים לגבי מה שמתרחש כאן. מתנחלים קיצונים מאיימים על פלסטינים, לעיתים איומים בנשק, ומגרשים אותם בכוח מהאדמה שחוקית שייכת להם. זו התנהגות בלתי חוקית ובלתי מקובלת. על ישראל לפעול באופן משמעותי יותר כדי לעצור אלימות מתנחלים. פעמים רבים רבות מדי אנחנו רואים שהתחייבויות שניתנו ומטלות שניתנו אינן ממולאות ואינן מבוצעות עד הסוף. מתנחלים קיצונים שמסמנים אזרחים פלסטינים כמטרות ותוקפים אותם, חותרים תחת הביטחון והיציבות באזור, הן עבור הישראלים והן עבור הפלסטינים".
4 צפייה בגלריה
משה שרביט (מימין) ואחיו הראל הי"ד שנפל בעזה
משה שרביט (מימין) ואחיו הראל הי"ד שנפל בעזה
משה שרביט (מימין) עם אחיו הראל שנפל בעזה
משה שרביט, הוא אחיו של סרן הראל שרביט ז"ל, בן 33 מהיישוב כוכב יעקב שבבנימין, שנהרג בקרב ברצועת עזה בחודש דצמבר. הראל, ששירת כקצין לוחם בגדוד 7008 עוצבת חצי האש (551), הוא הנופל ה-502 במלחמה.
"לפני כחודש וחצי אחי הראל שרביט הי"ד, אשר היה שותף לדרך והתגורר איתי יחד בחוות בקעת הירדן, נפל בקרב בעזה בהגנה על העם היהודי בארצו", אמר ל-ynet משה שרביט בתגובה לסנקציות של בריטניה. "בחווה אנחנו עוסקים בהתיישבות, בציונות, בשמירה על אדמות המדינה ובהגנה על הגבול המזרחי - בקעת הירדן.
"לצערנו, בזמן שאנו מקריבים את היקר לנו מכל, ישנם פעילי שמאל קיצוני שעוסקים בהוצאת דיבת הארץ, העם וחלוציו, אשר פועלים בחו"ל נגד ההתיישבות והעם בישראל. לא רק ההתיישבות מפריעה לפעילי השמאל ולבריטניה אלא גם פעילות צה"ל בעזה וביו"ש. רדיפת היהודים בידי הגבלות וצווים בינלאומיים זו האנטישמיות החדשה. אנחנו נמשיך בעשייה, בטוב ובדרכו של הגיבור הראל הי"ד. עם ישראל ינצח".
4 צפייה בגלריה
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון. ארכיון
(צילום: מאבק על כל דונם)
בהמשך פירטו הבריטים מה חלקו של כל אחד מהמתנחלים: • משה שרביט – "מתנחל קיצוני שאיים, הטריד ותקף רועים פלסטינים ואת משפחותיהם בעמק הירדן. באוקטובר 2023 אחת הקהילות הפלסטיניות, שבה 20 משפחות, נמלטה לאחר ששרביט תקף את התושבים והודיע להם שיש להם חמש שעות להתפנות". • ינון לוי – "מנהיג מאחז 'חוות מיתרים' שהוקם ב-2021, ומתנחלים שמתגוררים בו השתמשו באלימות גופנית ובהשחתת והרס רכוש כדי לעקור קהילות פלסטיניות כולל את הקהילה בח'ירבת זאנותא באוקטובר 2023". • צבי בר יוסף – "מתנחל שמנהיג את מאחז "חוות צבי", שמאז הקמתו ב-2018 השתמש באיומים ובאלימות כלפי תושבים פלסטינים מקומיים, לרבות איומים באקדח, פעמיים, על משפחות צעירות שערכו פיקניק". • אלי פדרמן – "היה מעורב במספר רב של תקריות נגד רועי צאן פלסטינים בגבעות של דרום הר חברון".
"האלימות בגדה המערבית הגיעה לרמה חסרת תקדים בשנת 2023", טענו הבריטים, ומתחו ביקורת על הממשלה: "היעדר הפעולה ההולמת בנושא מצידה של ישראל הוביל לכך שנוצרה סביבה של חסינות כמעט מוחלטת עבור מתנחלים קיצונים בגדה המערבית".
"ממשלת בריטניה קראה קריאות חוזרות ונשנות לממשלת ישראל לפעול נגד אלו שאחראים לאלימות מתנחלים, לשחרר כספים שהוקפאו ויועדו לרשות הפלסטינית ולעצור הרחבה של התנחלויות. ראש הממשלה הבריטי העלה את הנושא מספר פעמים בפני ראש הממשלה נתניהו, וכן בדצמבר בריטניה ו-13 שותפותיה פרסמו הצהרה שקראה לישראל לנקוט צעדים מיידיים ומשמעותיים כדי לטפל במספר השיא של מקרי אלימות מתנחלים בגדה המערבית הכבושה.
"הצעדים שמוכרזים היום הם חלק ממאמצים נרחבים יותר של בריטניה כדי לתמוך בייצוב הגדה המערבית, דבר שהוא חיוני לשלום ולביטחון גם של הישראלים וגם של הפלסטינים. בריטניה תשקול פעולות נוספות, כגון סנקציות נוספות, ככל שיידרש. בריטניה מוסיפה לפעול עם שותפותיה ובנות בריתה, לרבות אלו שבאזור, על מנת למצוא את הנתיב לעבר הפסקת אש יציבה ובת קיימא, ולעבר שלום קבוע".
4 צפייה בגלריה
משה שרביט אחד המתנחלים שהבריטים הטילו עליהם סנקציות
משה שרביט אחד המתנחלים שהבריטים הטילו עליהם סנקציות
משה שרביט בתיעוד ששלח עו"ד איתי מק לאיחוד האירופי
עו"ד איתי מק, שעוסק בזכויות אדם, שלח ב-19 באוקטובר מכתב לאיחוד האירופי תחת הכותרת: "קריאה דחופה לעזרתכם בהפסקת הטיהור האתני של קהילת הרועים והחקלאים הפלסטינים באזור עמק הירדן". במכתב, פירט עו"ד מק את מעשיו של שרביט, תוך שהוא מצרף מפות ותיעוד מפעילותו באזור. הוא טען כי "קבוצת מתנחלים בבקעת הירדן מנצלת את המלחמה עם חמאס כדי להאיץ את הטיהור האתני המתמשך של הפלסטינים, הרועים והחקלאים".
עו"ד מק ציין באחד מדוחותיו כי ב-20 בפברואר 2021 שני עובדים של שרביט איימו על רועה שלא יגיע לאזור ליד ה"חווה של משה". בדוח נטען כי "הרועה אמר שהוא מספיק רחוק מהמאחז ואז משה איים בצעקות על הרועה ואמר לו שישתוק וכי הוא יחטוף ממנו 'נוגרה'".
עוד צוין כי ב-16 באוקטובר 2022 תקף שרביט פעיל זכויות אדם ישראלי שהגיע ללוות רועים פלסטינים. "התקיפה כללה פגיעת ברך באשכיו של הפעיל, שוט בעורפו ובירך, אגרוף בירך השנייה ודחיפה", נכתב בדוח.
מתנועת לוחמים לשלום נמסר בעקבות הדיווח על הצו שהטילה ממשלת בריטניה: "אנו מחזקים את הממשל הבריטי על ההצטרפות לעמדה חד-משמעית נגד אלימות המתנחלים. בזמן שנציגיהם יושבים בממשלה, נערי הגבעות איבדו כל רסן. זוהי חובה מוסרית להתערב. טוב שהגיעה החלטה כל כך נחוצה בנושא".
מנגד, מארגון חוננו שמייצג את המתנחלים, נמסר בתגובה: "אלפי שנות היסטוריה העמידו את עם ישראל, ובפרט את העשייה היהודית הלאומית והאותנטית, תחת התקפות של גורמים אנטישמיים מסוגים שונים. אנו מצפים מממשלת ישראל לייצג את אזרחיה בנאמנות ולנקוט אגרוף ברזל נגד הצווים המופקרים של מנהיגי העולם, חלקם כאלה הנחשבים 'ידידים' של מדינת ישראל. לכולנו ברור שתכליתם של הצווים היא רמיסת ההתיישבות והרוח הלאומית שמתעוררת בימים אלו בארץ ישראל".
ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע, שלמה נאמן, מסר בתגובה: "הסנקציות של בריטניה על עוד ארבעה תושבים, ביניהם אח שכול, ועוד תושב שנלחם בגבורה בעזה בזו השעה, הן בזויות וממחישות את עוצמת כדור השלג שממנו התרענו. המצב האבסורדי שארגוני השמאל האנרכיסטים מממשיכים לכבוש את השגרירויות הזרות לא יכול להימשך. לא ייתכן שתושבי מדינת ישראל ימשיכו להיפגע מעלילות דם שלהם. אנו שבים ודורשים מראש הממשלה ומשר החוץ לשים בסדר עדיפויות גבוה את הטיפול במחדל המדיני והסברתי הזה ולפעול מול ארצות הברית ובריטניה לביטול סנקציות הזויות אלו".