עימות חריף בין ישראל לאירופה. 17 שגרירי האיחוד האירופי הבהירו היום (שני) לנציגת משרד החוץ כי הם אינם מקבלים את קביעת גורמי הביטחון בישראל שלפיה שישה ארגוני חברה אזרחית פלסטיניים הם ארגוני טרור - ולכן בכוונתם להמשיך לממן אותם.
הפגישה יוצאת הדופן בירושלים, שאותה אירחה ראש חטיבת מערב אירופה במשרד החוץ טליה לדור פרשר, עסקה בהודעת משרד הביטחון בשבוע שעבר על כך שהשר בני גנץ אשרר את ההכרזה מאוקטובר בשנה שעברה בנוגע לשלושה מתוך שישה ארגונים של החזית העממית שפעלו כארגוני טרור בכסות של "ארגוני חברה אזרחית".
בפגישה במשרד החוץ השתתפו בין היתר שגרירי המדינות האירופיות המרכזיות ובכללן גרמניה, צרפת, ספרד ואיטליה. בראש המשלחת עמד שגריר האיחוד האירופי בישראל דימיטר טזאנצ'ב, שציין כי הדיפלומטים העלו את החששות העמוקים שלהם מהפשיטות של צה"ל על ארגוני החברה האזרחית הפלסטינית בשבוע שעבר.
2 צפייה בגלריה
   הלוגואים של ששת הארגונים
   הלוגואים של ששת הארגונים
הלוגואים של ששת הארגונים
לדבריו, "פעולות אלה אינן מקובלות. האיחוד האירופי תומך נחרץ בחברה אזרחית חופשית וחזקה. אנו נמשיך לתמוך בארגוני רווחה פלסטיניים שיש להם תפקיד בקידום זכויות אדם וערכים דמוקרטיים. עד כה לא התקבל מידע מהותי מישראל שיצדיק בחינה מחדש במדיניות שלנו". לדור פרשר אמרה בפגישה כי מדובר בארגוני טרור ושישראל מצפה ממדינות האיחוד שלא להעביר להם מימון.
מדובר בעימות חריף ביותר עם האיחוד האירופי, שעלול להוביל למשבר קשה ביחסים. משמעות ההודעה האירופית היא שמדינות היבשת מתכוונות לממן ביודעין ארגונים שלדעת שירות הביטחון הכללי קשורים לטרור.
מוקדם יותר היום פורסם דיווח שלפיו סוכנות הביון האמריקנית CIA לא הצליחה לאמת את המידע הישראלי ביחס לארגונים. גורם ששוחח עם ה"גרדיאן" הבריטי מסר כי דוח של ה-CIA לא מעלה האשמות כלפי אותם ארגונים.
2 צפייה בגלריה
החיילים במוסד הפלסטיני
החיילים במוסד הפלסטיני
הפשיטה על משרדי הארגונים
בפשיטה האחרונה של צה"ל על משרדי הארגונים, הלוחמים סגרו שבעה מוסדות והחרימו רכוש, בזמן שתושבים מקומיים השליכו אבנים ובקבוקי תבערה לעברם. דובר מחלקת המדינה נד פרייס אמר לאחר הפשיטה כי ארה"ב בוחנת את ההוכחות שישראל העבירה לה - אך הבהיר שארצו לא שינתה את עמדתה בעניין הארגונים. בתגובה לדיווח ב"גרדיאן", הפנה פרייס את העיתון הבריטי אל ה-CIA, אך הסוכנות סירבה להגיב.
במשרד הביטחון אמרו בשבוע שעבר כי מדובר בשלב נוסף במאבק נגד ארגון החזית העממית, וכי הארגונים "ביסאן", "אדמיר" ו"איחוד ועדות הנשים" מהווים זרועות של ארגון הטרור. במשרד הדגישו כי מאז ההכרזה עליהם כארגוני טרור באוקטובר אשתקד הם לא ערערו על כך, וכי ההשגות שהוגשו מצדם, כמו גם מהארגונים "אל-חק" ו"התנועה העולמית להגנה על ילדים - סניף פלסטין", נדחו על-ידי מפקד פיקוד המרכז.
"כלל הארגונים המדוברים פועלים בכיסוי ארגון החזית העממית ובשליחותו, בשטחי יהודה ושומרון וכן בחוץ לארץ", אמרו במשרד הביטחון. "הארגונים פועלים במסווה של ביצוע פעילות הומניטרית לקידום מטרות ארגון הטרור החזית העממית, להתעצמות הארגון ולגיוס פעילים, וכן מסייעים בגיוס כספים לטובת ארגון הטרור תוך שימוש במגוון דרכי זיוף ומרמה".