2 צפייה בגלריה
יהודה בן חמו בבית המשפט
יהודה בן חמו בבית המשפט
"אין מדובר במעידה חד-פעמית - המטרה הייתה בצע כסף". בן חמו במתן גזר הדין, בחודש אפריל
(צילום: יריב כץ)
בית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה וקבע ביום בחמישי האחרון כי מאסרו של ראש העיר כפר סבא לשעבר יהודה בן חמו שהורשע לפני כשנה בעבירות שחיתות ציבורית יוארך בחצי שנה - משנתיים לשנתיים וחצי. בהחלטתם, קיבלו השופטים נועם סולברג, יעל וילנר ורות רונן, קיבלו את עמדת הפרקליטות לפיו עונשו של בן חמו, שנכנס לכלא בחודש יוני, קל מדי. כמו כן, הוחלט להגדיל משמעותית את סכום הקנס שהושת עליו - מ-200 אלף שקלים ל-300 אלף שקלים.
באוקטובר 2021, בן חמו הורשע בעבירות גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ומרמה והפרת אמונים. בית המשפט קבע כי בן חמו פיתח ושלט במנגנון של איסוף תרומות לנזקקים מאנשי עסקים שפועלים בכפר סבא, אך שמר חלק ניכר מהכספים שנתרמו לעצמו ולמקורביו.
המנגנון הופעל בהנחייתו של בן חמו על ידי עוזריו ובסיוע עובדי לשכה נוספים, ובמסגרתו נטען בפני התורמים כי הכסף שיתרמו יחולק לנזקקי כפר סבא בצורה של תווי קנייה לקראת ראש השנה ופסח. לאורך השנים התרומות הצטברו לסך כולל של כ-600 אלף שקלים, שחלקן אכן נמסר למשפחות נזקקות בצורת תווי קנייה, אך חלק ניכר מהתווים, בשווי של כ-250 אלף שקלים, נותר בידיו של בן חמו, ששמר לעצמו 190 אלף שקלים וחילק למקורביו כראות עיניו.

חלק מהתווים שבן חמו שמר לעצמו, בסך של 10,300 שקלים שנתרמו בשנת 2016, נתפסו בחיפוש בארון הבגדים בביתו ובמכנסיים שנמצאו בתיק הספורט שלו. כמו כן, בן חמו ביקש ממנהלת הלשכה שלו לערוך עבורו קניות פרטיות בהיקף של אלפי שקלים לפחות.
בן חמו הורשע גם בעבירה לפי פקודת מס הכנסה לאחר שלא דיווח לרשויות המס על 250 אלף השקלים שלקח במרמה. כמו כן הוכח כי בן חמו עסק וקידם באופן פעיל את ענייניו של חברו הטוב, איש העסקים רפי כחלון, תוך ניגוד עניינים. בן חמו פנה לגורמים הכפופים אליו בעיריית כפר סבא ולגורמים נוספים וביקש מהם לקדם ולזרז את הטיפול בענייניו של כחלון, ואף חתם על היתרים בנוגע לחברות שבבעלותו.
בית המשפט הדגיש בגזר הדין שניתן באפריל האחרון כי "אין מדובר במעידה חד פעמית - המטרה הייתה בצע כסף. חלקו של בן חמו בפרשה מרכזי, הוא מחולל העבירות". לאחר מכן מסר בן חמו כי "מדובר בגזר דין חמור, נלמד אותו יחד עם עורכי הדין ונקבל החלטה כיצד להגיב. אני חושב שבית המשפט נסחף מעט הרבה".
2 צפייה בגלריה
יהודה בן חמו בבית משפט מחוזי לוד
יהודה בן חמו בבית משפט מחוזי לוד
"נטל לכיסו כספים המיועדים לסייע לשכבה החלשה ביותר בחברה". בן חמו בבית המשפט, בשנה שעברה
(צילום: חגי דקל)
בערעור, שהוגש בחודש יוני על ידי מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, עו"ד רחל מטר, ועל ידי עו"ד שרית משגב, צוין כי מעשיו של בן חמו הם חלק מתופעת שחיתות שלטונית שגואה בישראל. עוד נכתב בערעור כי השחיתות פוגעת במרקם החיים במדינה, באמון הציבור במוסדות השלטון, ובמקרה של מעשי הנאשם - אף בערכים בסיסיים של קהילתיות ונתינה לאחר.
"במעשיו, פגע הנאשם לא רק ברכושם של התורמים, אלא גם מעל באמון הציבור במובנו הבסיסי ביותר, בכך שניצל את מעמדו ואת אמון הציבור כדי לקבל את הכספים ברמייה וליטול לכיסו כספים המיועדים לסייע לשכבה החלשה ביותר בחברה. אנשים אשר הוא עצמו, מתוקף תפקידו, אחראי היה לדאוג לרווחתם", נכתב בערעור. עוד צוין כי לא היה מדובר בניצול ספונטני ומזדמן, אלא ב"השלמת הכנסה" בדרך קבע במשך שנים רבות, אליה התרגל בן חמו ועשה בה שימוש שוטף לצורכי ביתו.