"ההחלטה של חברת 'בן אנד ג'ריס' להפסיק לשווק את המוצרים שלה בהתנחלויות תפגע גם בפלסטינים העובדים אצלנו", כך אומר היום (ג') חן ישראלי, המפיץ המרכזי של הגלידה ביהודה ושומרון, יממה אחרי הודעת החרם של החברה.
ישראלי הוא סמנכ"ל בחברת "שגיא גרופ" הפועלת באזור התעשיה מישור אדומים ומעסיקה כ-45 עובדים. לדבריו, מדי שבוע בעשר השנים האחרונות מפיצה החברה שני טונות גלידה ליהודה, שומרון וירושלים.
"אני מפיץ לכל יהודה ושומרון - אריאל, ברקן, בית אל, מעלה אדומים, כל גוש עציון, שילה, עלי ועוד מקומות", הוא מוסיף. "אצלי במפעל מועסקים 10 פלסטינים מהכפרים הסמוכים שזוכים לתנאים שווים כמו לעובדים היהודים. אלו תנאים ושכר שהם לא היו מרוויחים ברשות, אם בכלל הם היו מוצאים שם עבודה. ההחלטה של בן אנד ג'ריס תפגע בהם כי אם יורד לי נתח ההפצה, אז היקף העובדה קטן וזה משליך ישירות על העובדים".
6 צפייה בגלריה
גלידת בן אנד ג'ריס
גלידת בן אנד ג'ריס
המפעל של בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
מכירה של גלידת בן אנד ג'ריס בירושלים
מכירה של גלידת בן אנד ג'ריס בירושלים
מכירה של גלידת בן אנד ג'ריס בירושלים
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ביבנה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ביבנה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ביבנה
(צילום: רועי רובינשטיין)
לדברי ישראלי, כבר אתמול החלו הערכות מצב כדי להבין איך ההחלטה תשפיע על הקניין המקומי. "מאז ההודעה אנחנו בשיחות עם כולם, מנסים לראות איך ממשיכים מכאן", הוא אומר. "אני משווק עוד מוצרים אבל הגלידה אצלי היא נתח משמעותי. צריך להבין שהחלטה כזו קודם כל פוגעת בעובדים, פחות בחברה הגדולה. מדינת ישראל צריכה לתת מענה ולסייע במאבק הזה".
ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם מנכ"ל חברת האם יוניליוור והבהיר כי ישראל תפעל "באופן תקיף" נגד חרם ההתנחלויות. במקביל פנה שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם, גלעד ארדן, ל-35 מושלי מדינות בארה"ב שבהן קיימת חקיקה נגד ה-BDS ונגד החרמת ישראל, וקרא להם לפעול משפטית נגד "בן אנד ג'ריס".
6 צפייה בגלריה
יוסף אלג'ם
יוסף אלג'ם
ד"ר יוסף אלג'ם. "צריך להילחם"
(צילום: רועי רובינשטיין)
6 צפייה בגלריה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ביבנה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ביבנה
משפחת רוקח. "נמשיך להביע תמיכה"
(צילום: בראל אפרים)
6 צפייה בגלריה
 עמית מלמד
 עמית מלמד
עמית מלמד. "המהומה לא משפיעה"
(צילום: רועי רובינשטיין)
בינתיים לחנות המפעל של "בן אנד ג'ריס" ביבנה המשיכו להגיע קונים, בין השאר כדי לתמוך בזכיין הישראלי, שהתנגד לחרם על יהודה ושומרון. "צריך להילחם בזה כמה שאפשר כי לך תדע לאן זה יגיע", אמר ד"ר יוסף אלג'ם, רופא ילדים שעצר בחנות בדרך לקליניקה. "אני מאמין שזה ייפתר, אבל אם לא, הזכיין הישראלי צריך לשנות את השם ל'ג'רי' ולהמשיך למכור גלידה".
חגית רוקח מיבנה סיפרה שגם היא הגיעה במיוחד לסניף כדי להביע תמיכה: "האמת שאף פעם לא הייתי פה אבל אנחנו חייבים לעזור אחד לשני. והגלידה נהדרת. נבוא שוב להביע תמיכה".
עמית מלמד שהגיע עם ילדיו סיפר שלא הושפע מההודעה של החגרה: "אנחנו מגיעים לפה מדי פעם בלי קשר למהומה ונמשיך להגיע. זה לא משפיע עלינו".

"יהודים בעולם לא יקנו, ירגישו את זה בכיס"

במפעל של בן אנד ג'ריס באזור התעשייה באר טוביה שליד קריית מלאכי, העובדים נראו היום מעט המומים, כשמצאו עצמם בלב סכסוך בינלאומי. אבל היה מי שבא לתמוך - למשל זוג האחיות רינה רסמן ושירה שרייר מאפרת. הלילה הן אמורות לטוס לניו יורק, והתחייבו שלא יקנו בחו"ל בן אנד ג'ריס. אבל בישראל בהחלט כן. "נחרים אותם בכל פעם שנהיה בחו"ל אבל בארץ העובדים לא אשמים", אמרו.
"היינו בחוף הים באשקלון והחלטנו בדרך חזרה להיכנס לקנות גלידה דווקא עכשיו. ברור לנו שמה שהם מנסים לעשות לא יצליח להם. הם יפסידו במאבק הזה. מיליוני יהודים בעולם לא יקנו גלידות והם ירגישו את זה היטב בכיס".
גיל הכט מהישוב בית-יתיר סיפר שבא לקנות גלידה לילדים "ולחזק את העובדים שלא אשמים במצב שנוצר. לדעתי הזה יחלוף מהר מאוד והכל יחזור לעבוד כרגיל. בסוף עוד נגלה שהכול היה סתם אקט שיווקי".
אופיר חיים בא עם בתו, בת 11, מקריית מלאכי הסמוכה. "התעשייה הישראלית היא הדבר הכי חשוב", אמר. "אנחנו בעד העובדים והחברה בישראל. החברה בחו"ל מנסה לעשות נזקים אבל אנחנו לא נאפשר להם".