נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שוחח הערב (יום שישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשונה מאז 23 בדצמבר - בצל העיכוב באישור העברת כספי הסילוקין של הרשות הפלסטינית, וכשברקע הולכות וגוברות המחלוקות ביניהם על שאלת "היום שאחרי" ברצועת עזה.
השיחה נמשכה כ-40 דקות, ובמהלכן נתניהו סקר את פעולותיה של ישראל בגזרות השונות, וחזר על מחויבותה של ישראל להשגת יעדי המלחמה, לרבות השבת החטופים. לפי הבית הלבן, השניים דיברו על "ההתפתחויות ברצועת עזה ובישראל". דובר הבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי ביידן בירך את נתניהו בשיחה על החלטה "להכניס קמח לרצועת עזה", אך לצד זאת הדגיש את האחריות הישראלית להפחית את מספר האזרחים שנפגעים. הוא הדגיש כי נשיא ארה"ב "עדיין מאמין" בפתרון שתי המדינות לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
נתניהו וביידן
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90, רויטרס)
לצד זאת, קירבי הוסיף כי ארה"ב עדיין מתנגדת להפסקת אש כוללת בעזה, מתוך הערכה שהדבר יסייע לפעילי חמאס. "אנחנו כן תומכים בהפוגות הומניטריות כדי לנסות לשחרר חטופים ולהכניס סיוע נוסף", הדגיש קירבי. "חשוב לזכור שב-6 באוקטובר הייתה הפסקת אש בתוקף".
בתוך כך, לפי דיווח ברשת NBC השבוע, הממשל האמריקני עובד על תוכנית לרצועת עזה לטובת "היום שאחרי נתניהו", בשיתוף עם סעודיה ומדינות ערביות מתונות נוספות. בדיווח נכתב כי נתניהו דחה יוזמה שרקח מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן עם אותן המדינות, בגלל שהיא כוללת גם "נתיב למדינה פלסטינית".
בממשל ביידן מתוסכלים מכך שנתניהו מסרב לדון במציאות בעזה ביום שאחרי, ככל הנראה בגלל חשש מפירוק הקואליציה. גורמים בסביבת הנשיא האמריקני אף המליצו לו להביע חוסר אמון אישי בראש הממשלה הישראלי - בטענה שהוא "גורר את המלחמה" מסיבות אישיות ומתחמק מדיון בשאלת "היום שאחרי" בעזה. אותם גורמים גם טענו שנתניהו לא שם בראש סדר העדיפויות שלו את שחרור החטופים, ומעוניין להמתין עוד כמה חודשים - למרות החשש שעד אז החטופים לא יישארו בחיים.
ובינתיים, בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנסה הלילה ונמשכה לתוך הבוקר, נדחק הנושא שלשמו התכנסו - קיזוז כספי הרשות הפלסטינית - ברקע הלחץ האמריקני לאשר את העברת כלל הכספים, כולל אלה שמיועדים לעזה. בהמשך היום היו אמורים להכריע השרים בסוגייה במשאל טלפוני, אך ההצבעה נדחתה בסופו של דבר למוצאי שבת או ראשון, במה שמהווה עיכוב נוסף בסוגיה שנגררת זה זמן רב.
ההצעה שעלתה בקבינט, לבקשת האמריקנים, היא שאותם כספי סילוקין לרצועה - כ-200 מיליון שקלים בחודש - יועברו למדינה שלישית. שם המדינה שעלתה במהלך הדיון: נורבגיה. לשרים הובהר כי מדובר בבקשה אמריקנית שנועדה לפתור את הסוגיה ולאפשר לרשות הפלסטינית לקחת את שאר הכסף. לפי המתווה שהוצע, הכסף יחנה אצל נורבגיה.

2 צפייה בגלריה
יואב גלנט, לויד אוסטין
יואב גלנט, לויד אוסטין
גלנט ואוסטין. "מתקרבים לנקודת הכרעה בצפון"
(צילום: Alberto PIZZOLI / AFP)
שר הביטחון יואב גלנט שוחח הלילה עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, ועדכן אותו במצב הלחימה ברצועת עזה. גלנט אמר למקבילו כי ישראל נחושה להמשיך עד להשגת כל המטרות, והדגיש כי "הן לא השתנו". לדבריו, "אנחנו נחושים לשלול את היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס ולהשיב את החטופים המוחזקים בעזה".
שר הביטחון גם התייחס ללחימה מול חיזבאללה בצפון וציין כי "אנו מחויבים להחזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון, ומתקרבים לנקודת הכרעה בנושא". לפי הודעת לשכת גלנט, "השר הדגיש כי מדינת ישראל מעדיפה לעשות זאת בהסדרה אך במקביל ערוכה לעשות זאת גם באמצעות כוח צבאי". מאוחר יותר, בגבול הצפון, אמר גלנט כי חיזבאללה נוחל "הפסד בקרב הטקטי", והוסיף כי "יש דחיקה" של ארגון הטרור הלבנוני מהגדר.