שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ התייחס הבוקר (יום שני) ב-ynet radio למשא ומתן עם לבנון על הגבול הימי ולאיומי חיזבאללה על מאגר הגז כריש, ואמר כי "מדובר באיום מצוץ מהאצבע, איום מלאכותי, שאין לו צל של הצדקה. המאגר הזה נמצא מחוץ לאזור המחלוקת". אתמול דיווח גורם מדיני בכיר על התקדמות במו"מ עם לבנון, ברקע ביקורו של המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין בביירות.
שטייניץ הסביר את הוויכוח: "בשנת 2011 ישראל ולבנון הגישו לאו"ם את המפות של המים הכלכליים שלהן, לפי הערכתן. לא מדובר במים טריטוריאליים, אלא במים שאתה זכאי לנצל את אוצרות הטבע שנמצאים בהם. נוצר פער, כי אנחנו הגשנו קו אחד, והלבנונים הגישו קו אחר, שבממוצע עובר 5 קילומטר דרומית לקו שלנו - ובשיא מגיע לפער של 15 קילומטר. בחלק גדול מהקו גם אין בכלל פער".
3 צפייה בגלריה
יובל שטייניץ
יובל שטייניץ
"האיראנים פחדו מטראמפ". יובל שטייניץ
(צילום: אבי מועלם)
3 צפייה בגלריה
אסדת ''כריש'' והספינה אח''י אילת
אסדת ''כריש'' והספינה אח''י אילת
"הפקת הגז התעכבה רק בגלל הקורונה". נסראללה, אסדת כריש והספינה אח"י אילת
(צילום: דובר צה''ל, AFP)
"התחלתי את המו"מ בתור שר האנרגיה, אבל אני כבר לא מכיר את הפרטים", הדגיש שטייניץ בנוגע למגעים שמתנהלים היום. הוא הניח שבהסכם תהיה "פשרה סבירה", והסביר: "זה טוב מבחינתנו, כי זה יוביל לשקט ולרגיעה באזור. הרי בסוף אנחנו נהנים בצורה בלתי רגילה ממאגרי הגז שלנו כי אנחנו המדינה המערבית היחידה שאין לה משבר אנרגיה ואין בה מחסור בחשמל, שמיוצר מגז. מחיר הגז אצלנו 5-4 דולר, ובאירופה הוא נע בין 30 ל-60 דולר, אפילו יותר בחלק מהמקומות".
לאחר מכן טען שטייניץ: "יכול להיות שחסן נסראללה מחמם את הגזרה בהוראה איראנית ישירה, ואז זה בכלל לא קשור לנושא הגז. הפקת הגז מכריש אמורה להתחיל עכשיו בעיכוב של שנה בגלל הקורונה, שעיכבה את בניית האסדה בסינגפור. החשד הגדול שלי הוא שאיראן רצה לפצצה. לפני שנה היא התחילה להעשיר אורניום ל-60%, שזו רמה מאוד גבוהה, ולדעתי הם מהתלים בכל העולם. ייתכן שהם מנסים לעורר את חיזבאללה לאיזשהו עימות עם ישראל, כדי שבשעה שהיא תרוץ לגרעין - אנחנו נהיה עסוקים כולנו בעימות עם חיזבאללה, וזה יקטין את הסיכוי שנטפל בהם".
שטייניץ הדגיש כי מדובר בהערכותיו בלבד, אך אמר כי ארצות הברית צריכה לרסן את איראן וישראל צריכה לדחוף אותה לכך. "כשטראמפ פרש מההסכם, במשך שלוש שנים המצב היה טוב. היו סנקציות כלכליות שפגעו קשות באיראן וביכולות הצבאיות שלה", העריך שטייניץ. "הם פחדו מטראמפ ולא העזו להעשיר אורניום לרמה גבוהה של 60%. הם לא התקדמו, רק עשו הפרות סמליות, אבל לא באמת רצו לפצצה".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"ביידן ידיד ישראל - אבל מאז שנבחר, האיראנים מרגישים שהאיום הצבאי התפוגג"
(צילום: AFP )
איראן הודיעה שהתחילה להעשיר אורניום לדרגת 60% באפריל 2021, זמן קצר אחרי שביידן נבחר, ובזמן שראש הממשלה היה בנימין נתניהו. נשיא איראן דאז, חסן רוחאני, טען כי העשרת האורניום ל-60% היא "תשובה לרשעות של ישראל", אחרי שזמן קצר קודם לכן אירע פיצוץ במפעל הצנטריפוגות בנתנז שהרס את מערכות החשמל שלו. על אף שמדובר היה בהסלמה משמעותית מצידה, טהרן החלה להפר את ההסכם זמן רב לפני כן - ובכל כמה חודשים החמירה את ההפרות, במטרה להפעיל לחץ על אירופה. נזכיר כי בינואר 2021, עוד לפני העשרת האורניום ל-60%, ההערכה הייתה שאם תוכנית הגרעין האיראנית לא תיבלם, היא עלולה להפוך למדינה סף-גרעינית בסוף 2021 - דבר שלא קרה בסופו של דבר.
"ג'ו ביידן הוא ידיד ישראל, אבל מאז שהוא נבחר האיראנים מרגישים שהאיום הצבאי האמריקני התפוגג - ולכן החליטו להעשיר לרמה גבוהה", טען שטייניץ. "אני שמעתי שחוגגים את זה שההסכם יידחה בחודשיים - אבל מה הטעם? הדחייה הזו שווה משהו רק אם בחודשים האלה יהיה לחץ אמריקני אגרסיבי כדי להשיג הסכם טוב יותר, כולל איום צבאי על איראן".
לדברי שטייניץ, "ב-2013 הצלחנו להביא לדחייה של שבועיים-שלושה בחתימה על הסכם הביניים עם איראן. זו לא הייתה סתם דחייה, כי בתקופה הזו הוכנסו להסכם סעיפים חדשים, שהורידו את העשרת האורניום מ-20% ל-3.5%. הסעיפים הללו גם גרמו לאיראנים להשמיד את כל החומר שהועשר עד אז, כמות מאוד קטנה ברמה נמוכה. כלומר, אם האמריקנים והאירופים ינצלו את הדחייה בחתימה על ההסכם כדי לאיים על איראן בעימות צבאי ולהכריח אותה לחתום על הסכם טוב יותר, זו תהיה דחייה שיש בה טעם. אבל אם ההסכם הגרוע הזה ייחתם בעוד חודשיים במקום עכשיו, אין לזה משמעות. בזמן הזה האיראנים גם ממשיכים להעשיר אורניום ברמה גבוהה, אז יכול להיות שהנזק אפילו עולה על התועלת".
בשבוע שעבר יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.