"לפי החוויה שלי, במינויים שנמצאים בסביבה קרובה יש לשרה מעורבות. פעמים רבות ביוזמתו ולבקשתו של נתניהו, והנימוק שלו שהוא אמר באוזניי זה שיש לה אינטואיציות חזקות מאוד ואינטואיציה יתרה אם אפשר לסמוך על בן אדם". כך אמר הבוקר (ראשון) ניר חפץ בדיון שנערך בבית משפט השלום ברמלה בתביעת הדיבה שהגיש עו"ד דוד שמרון, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ובן דודו, נגד מנכ"ל מכון הייצוא לשעבר דוד ארצי. ראש הממשלה ורעייתו צפויים להעיד מחר במשפט הדיבה.
במרץ 2021 הועלתה ליוטיוב עדות מצולמת של דוד ארצי, מנכ"ל מכון הייצוא לשעבר, שבה הוא סיפר כי עו"ד שמרון חשף בפניו ב-1999 הסכם סודי בן 15 עמודים שבו נתניהו התחייב לכאורה בפני רעייתו שרה להיכנס לדיוניים סודיים ביותר ושמינויי הרמטכ"ל וראש המוסד יועברו לאישורה. עו"ד שמרון טען כי דבריו של ארצי מופרכים מן היסוד, והחליט לתבוע את ארצי בסכום של 420 אלף שקלים. ארצי טען בכתב ההגנה באמצעות עו"ד ליעד ורצהיזר כי שמו הטוב ויושרו בפרט הם ללא רבב ושהוא דובר אמת.
5 צפייה בגלריה
השלום רמלה: הוכחות: עו"ד דוד שומרון נ. עו"ד דוד ארצי
השלום רמלה: הוכחות: עו"ד דוד שומרון נ. עו"ד דוד ארצי
חפץ בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו
בני הזוג נתניהו
(צילום: AFP)
חפץ, לשעבר דובר בני הזוג נתניהו וראש מערך ההסברה במשרד ראש הממשלה, וכיום עד מדינה בתיק 4000 שבו נתניהו מואשם בשוחד, סיפר בתחילת עדותו הבוקר על הליך קבלתו לעבודה: "קיבלתי טלפון מצבי האוזר שהיה מזכיר הממשלה. הייתי בתפקיד בכיר ב'ידיעות' ולא הייתה לי סיבה לעזוב. האוזר נימק ש'זאת משימה לאומית'. לאחר מכן זומנתי לפגישה בבלפור עם נתניהו וישבתי איתו בארבע עיניים, ולאחר מכן זומנתי לפגישה בקיסריה עם נתניהו ושרה. הייתי במעגלים הכי קרובים שלהם, היה לי קשר רגשי עמוק לשרה נתניהו וזה הכביד מאוד (להפוך לעד מדינה. ק"א)".
חפץ נשאל מה הייתה מעורבותה של שרה נתניהו כשראש הממשלה לקח לעצמו בנובמבר 2014 את תפקיד שר התקשורת. "כשארדן הפך לשר הפנים, באופן אוטומטי זה עבר לנתניהו", אמר דובר בני הזוג נתניהו לשעבר. "היה שיג ושיח במעגל הקרוב האם התפקיד יישאר אצל נתניהו או יעבור לחברים אחרים בליכוד. בחלק מהפגישות נכחו יאיר ושרה נתניהו ועמדתם גם השפיעה על החלטתו להישאר שר תקשורת.
"שרה במיוחד רגישה לתחום התקשורת, והם חושבים שלאף אחד זולת נתניהו תהיה את העוצמה לעמוד מול הלחצים של התקשורת. התפיסה של שרה, בנימין ויאיר היא שכל בשר ודם יהיה נאמן ביותר ואיננו בנימין נתניהו - התקשורת מסוגלת לכופף אותו. אהרון שביב (לשעבר האסטרטג של ראש הממשלה נתניהו. ק"א) פוטר מתפקידו כי שיתף פוסט של נפתלי בנט וזה הכעיס את שרה נתניהו. מאז לא נראו עקבותיו במטה הבחירות. אני לא חשבתי שצריך לפטר אותו".
חפץ הדגיש בעדותו: "היו פניות מהתקשורת במשך שנים בקשר ל'הסכם סודי'. נדרשתי לנושא ופניתי לנתניהו שדחה את זה בבוז. פניתי לשרה נתניהו שהיא דיברה כמו חיה פצועה שמנסים ללכוד אותה. לשרה זה אחד הדברים שהכי פצעו את ליבה, כי הטענה הזאת אומרת שנתניהו לא באמת אוהב אותה והוא איתה בגלל הסכם. השקר הזה כמו שהיא ראתה אותו, אני לא יודע אם זה שקר או לא, פצע את נשמתה. נתניהו לא ימנה אנשים שלא מקובלים על שרה ויש לה השפעה גדולה על מינויים בלשכה".
5 צפייה בגלריה
השלום רמלה: הוכחות: עו"ד דוד שומרון נ. עו"ד דוד ארצי
השלום רמלה: הוכחות: עו"ד דוד שומרון נ. עו"ד דוד ארצי
התובע עו"ד דוד שמרון
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
דוד ארצי
דוד ארצי
הנתבע דוד ארצי
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
שאול שמרון מייצג את דוד שמרון
שאול שמרון מייצג את דוד שמרון
עו"ד שאול שמרון שמייצג את דוד שמרון, ועו"ד ליעד ורצהיזר שמייצגת את דוד ארצי
(צילום: גלעד מורג, לירון ויסמן)
בשבוע שעבר העיד בשבועה הנתבע ארצי. הוא חזר בדיון על הטענות שבגינן נתבע, שלפיהן שמרון הציג לו "חוזה סודי" בין בני הזוג נתניהו - שבמסגרתו מחויב ראש הממשלה בין היתר לערב את שרה במינוי בכירים ולא לנסוע ללילה בלעדיה. במקרה של הפרת החוזה מצדו, לטענת ארצי, נכתב בהסכם כי כל רכושם המשותף יעבור לבעלותה של רעיית ראש הממשלה, שתנהל את הכספים.
ארצי סיפר כי עו"ד שמרון צלצל אליו יום אחד בקול בוכה, ואמר לו שהוא מוכרח לפגוש אותו באופן דחוף. הסיבה לכך היא שגיטה שרובר, אשת הון שהעסיקה את שמרון לפי עדות ארצי, פיטרה אותו - והוא ביקש ממנו לדבר לליבה כדי שתשיב אותו לעבודה.
באותה פגישה, שהתקיימה בבית קפה בכפר סבא בשנת 1996, טען ארצי שהוצג לו ההסכם בין בני הזוג. "אני זוכר את זה כאילו זה קרה אתמול, ונבדקתי גם במכונת אמת", אמר ארצי בדיון בבית המשפט. "ישבתי, הוא פתח את התיק והוציא מסמך ואמר לי 'תסתכל, אם אני מטומטם כמו שגיטה אומרת, אז למה בני הזוג נתניהו חותמים הסכם שאני עשיתי אותו?'
"אני עובר על ההסכם והוא מפרט דברים היו 15 עמודים והיה חתום בנימין נתניהו ושרה נתניהו. בסעיף האחרון היה כתוב שהיא מאשרת מינויים של ראש השב"כ, הרמטכ"ל וראש המוסד. היה כתוב שאין לנתניהו כרטיס אשראי אלא רק לה, והיא מנהלת את המזומנים ונותנת לו דמי כיס אם צריך".