בית משפט השלום בירושלים הורה בצהריים (רביעי) לשחרר ממעצר בתנאים מגבילים שני מפגינים שנעצרו אמש בהפגנה ליד מעון ראש הממשלה בירושלים. אחד מהם חשוד בהובלת צעידה לא חוקית, והשני בשבירת אדנית. עם זאת, בתיעוד מההפגנה אמש ניתן לראות את מפקד יס"ם ירושלים שדחף את אחד העצורים - מה שהוביל לנפילת האדנית.
את אלון גרוזוב, המפגין שנעצר לאחר שנשכב תחת מכת"זית הורה בית המשפט לשחרר למעצר בית. עורך דינו של המפגין שנשכב תחת המכת"זית טען בדיון: הוא ביקש להגן על אחרים. שני חשודים נוספים שנעצרו אתמול בהפגנה שוחררו הבוקר בתחנת המשטרה ולא הובאו לבית המשפט.
3 צפייה בגלריה
הפגנה מול הכנסת
הפגנה מול הכנסת
"הוא ביקש להגן על אחרים". גרוזוב מתחת למכת"זית, אמש
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

המשטרה ביקשה לערער על שחרור שלושת המפגינים - ובית המשפט הורה לעכב את השחרור, לצורך הגשת ערר לבית המשפט המחוזי. במהלך הדיון, אמר נציג המשטרה כי "מפגינים קירבו לפידים בוערים אל פניהם וזנבותיהם של הסוסים וגרמו לחריכה של שיער סוסים". הוא ביקש לעכב את החלטת השחרור של המפגינים, וקבע כי הם מסוכנים.
סנגורי החשודים ציינו: "זה מקרה יוצא דופן. יש כאן שלושה אנשים - שניים מהם שירתו במילואים מ-7 באוקטובר עד לפני חודש. השלישי חודשיים וחצי. מדובר בטובי בניה של מדינת ישראל. עצם האמירה שהם מסכנים את הציבור היא בושה".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס היום במליאת הכנסת לעימותים אמש, ואמר: "אני קורא למפגינים לשמור על החוק, ואני קורא למשטרה לשמור על המפגינים". לאחר מכן פנה לפיד לממשלה, ואמר: "אם כבר נשארתם בשלטון תשמרו על החטופים ועל המשפחות שלהם. אם הם מפגינים תוודאו שהם יחזרו הביתה לבכות בשקט לתוך הכרית את גורל יקיריהם. המפגינים צריכים לשמור על החוק, והמשטרה של בן גביר צריכה לשמור על המפגינים. זו חובתה. את החובה הזו בשביל האנשים האלו תיאלצו לקיים".
גם בתנועת "אחים נשק" הביעו התנגדות עקרונית לאלימות בהפגנות. "המחאה הכי צודקת למען עתיד המדינה היא חובתנו האזרחית. למחות נגד ממשלה שמרסקת את המדינה זו זכותנו. זכותנו, חובתנו ודרכנו אינן אלימות ולעולם לא יהיו. המחאה תהיה נחושה. היא תהיה בכל מקום ולא נעצור אותה. המחאה מצידנו תמשיך להיות בלתי אלימה ותכבד את כוחות הביטחון, שהם האחים שלנו", נמסר מארגון המחאה.
אלפים התכנסו גם אמש מחוץ למשכן הכנסת, ביום השלישי למחאות נגד הממשלה ואי-החזרת החטופים. בעצרת, שהתקיימה בעיר האוהלים שהוקמה ממשכן הכנסת ועד לבית המשפט העליון, עלו הורי החטופים לבמה עם לפידים - שאיתם יצאו גם לצעדה בתום העצרת.

בהמשך הצעדה המוחים הקיפו את בית ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה, ניסו לפרוץ מחסומים בדרך למקום והתעמתו עם שוטרים. אחד המפגינים נכנס מתחת למכת"זית לתשואות המוחים: "גיבור ישראל". אחד מהפרשים נפגע מלפיד בוער שהושלך לעברו. המפגינים הצליחו שוב לפרוץ מחסום בדרך לביתו של ראש הממשלה עד שנהדפו, ומכת"זית הופעלה.
עם זאת, היום המשטרה פרסמה הבהרה: "בניגוד לנטען, מפגינים לא פרצו לבית רה״מ ולא הגיעו למרחק של מטרים בודדים מהבית, זאת בזכות פעילות והיערכות המשטרה שהצליחה לבלום אותם עשרות מטרים מהבית, חרף הפרות הסדר האלימות והפסולות שהיו במקום".
3 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי ומפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן בזירה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי ומפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן בזירה
"צר לנו על ניסיונות להטלת דופי במפקדים איפה שאין סיבה לכך". שבתאי ותורג'מן
(צילום: עמית שאבי)
בתגובה לביקורת על כך שמפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ומפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן לא נכחו באירוע, נמסר מהמשטרה: "מפקד מחוז ירושלים פיקד על כלל מערכי המחאות, וגם על מערכי הרמדאן, מחפ"ק המשטרה המחוזי. זאת עד לשעות הלילה המאוחרות, יחד עם כל סגל הפיקוד המחוזי - כפי שמתרחש מזה כשלושה וחצי שבועות במשך שעות ארוכות ברצף, בכל יום ולילה. מפכ"ל המשטרה עקב והתעדכן אחר ההתרחשויות השונות ושוחח עם מפקד המחוז בנושא. צר לנו על ניסיונות להטלת דופי במפקדים איפה שאין סיבה לכך".
לאחר העימותים, ראש השב"כ רונן בר הגיע באופן חריג לביתו של נתניהו בירושלים. היום, פרסם בר אזהרה חריגה: "השיח האלים ברשת וחלק מן המראות שראינו הלילה בירושלים, חורגים מכללי המחאה המקובלים, פוגעים ביכולת לשמור על הסדר הציבורי, עשויים להוביל לחיכוך אלים עם גורמי האבטחה, להפריע להם למילוי תפקידם ואף לפגיעה באישים מאובטחים". לדבריו, "ישנו קו ברור בין מחאה לגיטימית למחאה אלימה ובלתי חוקית. זוהי מגמה מדאיגה שעלולה להוביל למחוזות מסוכנים שאסור להגיע אליהם".
3 צפייה בגלריה
ראש השב"כ רונן בר בדרך למעון רה"מ נתניהו בירושלים
ראש השב"כ רונן בר בדרך למעון רה"מ נתניהו בירושלים
"זו מגמה מדאיגה שעלולה להוביל למחוזות מסוכנים". באופן חריג: ראש השב"כ הגיע אמש לבית רה"מ
גם שר הביטחון יואב גלנט התייחס לאירועי אמש, וציין ברשת X (לשעבר טוויטר) כי הוא "מגנה בתוקף את הפעולות האלימות כנגד ראש הממשלה. גילויי אלימות נגד ראש ממשלה חמורים בכל עת, ובמיוחד בזמן מלחמה". לדבריו, "הפרעה למשימותיהם של שוטרי משטרת ישראל ואנשי השב"כ בימים אלה מסכנת את ביטחוננו, ויותר מכך את אחדותנו, שהיא תנאי להמשך קיומנו".
במחנה הממלכתי נשמעו גם קריאות ביקורתיות על המחאה בירושלים. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר כי "אסור לנו לקבל אלימות משום צד, אסור לקבל התעלמות מהנחיות המשטרה ופריצת מחסומים כפי שראינו אתמול בלילה בירושלים. מחאה היא לגיטימית, הכאב גם הוא מובן, אבל על החוק וכללי המשחק חייבים לשמור. אנו אחים, עם אחד, באחד מרגעיו הקשים - אסור לנו לחזור ל-6/10".
בנוסף, יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער כתב ברשת X: "השלכת לפיד על שוטרים או פריצת מעגל האבטחה סביב בית רה"מ - אינן חלק ממחאה לגיטימית. זו חציית קווים. היא גם לא מועילה לשום מטרה ולא מקדמת שום עניין".
השתתף בהכנת הכתבה: רועי רובינשטיין
פורסם לראשונה: 12:23, 03.04.24