חן פרנקל ביקר את אביו שעובד בקייב, בירת אוקראינה בשבוע החולף. אתמול (שבת), בצל החשש הכבד כי פלישה רוסית למדינה השכנה היא עניין של ימים, הוא חזר ארצה ונחת בנתב"ג סמוך לחצות - אך לא בגלל החרפת אזהרת המסע של משרד החוץ. "הייתי אמור לחזור בכל מקרה", סיפר ל-ynet.
עם זאת, הוא מודה כי הוא דואג לאביו, שעדיין נמצא שם. "אבא שלי עובד בקייב וגר שם, הוא יחזור השבוע לישראל כדי לא לקחת סיכונים מיותרים. ביקשתי ממנו שיחזור, עדיף שיהיה פה. פוטין יפלוש, לא יפלוש, לך תדע", אמר. הוא טען כי בקייב, לא ראה "פאניקה מיוחדת", כלשונו, "אך בכל מקרה עדיף שאבא שלי יחזור לישראל".
8 צפייה בגלריה
נוחתים מאוקראינה מביעים חשש מפלישה רוסית
נוחתים מאוקראינה מביעים חשש מפלישה רוסית
"ביקשתי מאבא - 'תחזור'". חן פרנקל
(צילום: אריק מרמור)

8 צפייה בגלריה
בנט וטנק של צבא אוקראינה בתרגיל שערכה בצל החשש מפלישה רוסית
בנט וטנק של צבא אוקראינה בתרגיל שערכה בצל החשש מפלישה רוסית
בנט קיים הערכת מצב, בישראל נערכים לרכבת אווירית
(צילום: רויטרס, AFP)
בטיסה שבה הגיע חן היו בין היתר תיירים שהגיעו לישראל לחופשה מתוכננת, וגם ישראלים שמודים שהלחץ מפלישה הכניע אותם. "נסעתי לשם לפגישה עסקית וברחתי מהר, כשהתחיל הלחץ - נחשפתי אליו בפרסומים בתקשורת הישראלית", משחזר רונן שטיינר ששהה בימים האחרונים באזור הרגיש יותר - בגבול עם רוסיה.
דווקא בתקשורת המקומית, לדבריו, אין תחושה של "מלחמה" בפתח. "ההודעה של הממשלה תפסה אותי בגבול שבין אוקראינה לרוסיה, ולא נראה שם לחץ אצל המקומיים. כנראה שטומנים את הראש בחול, או שהתקשורת שם מסננת", ניסה להסביר.
8 צפייה בגלריה
חצי חצי ולדימיר פוטין ומתנדבים ל צבא אוקראינה ב תרגיל הכנות לפלישה של רוסיה
חצי חצי ולדימיר פוטין ומתנדבים ל צבא אוקראינה ב תרגיל הכנות לפלישה של רוסיה
"לך תדע מה יעשה פוטין"
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
רונן שטיינר
רונן שטיינר
"בחרתי מהר". רונן שטיינר
(צילום: אריק מרמור)

בשדה המתינה צעירה לאסוף את חברתה שהגיעה לחופשה בישראל כדי לבקר את אמה המתגוררת כאן בארץ. לטענתה, "ללא קשר למה שקורה בין רוסיה לארצות הברית והחשש ממלחמה, היא מגיעה לבקר את אמא שלה".
בעקבות הערכת המצב שקיים ראש הממשלה נפתלי בנט אמש, בשל המתיחות הגוברת וההערכות האמריקניות שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין כבר החליט שיפלוש לאוקראינה, במשרד החוץ נערכים לרכבת אווירית מקייב. כ-15 אלף ישראלים שוהים בימים אלה באוקראינה, ואמש כאמור הוחרפה אזהרת המסע - הקוראת לישראלים הנמצאים במדינה לחזור מיד לישראל.
8 צפייה בגלריה
אדוארד אוברוצקי
אדוארד אוברוצקי
"הייתי יכול להישאר שם עוד חודש, חזרתי בגלל העבודה". אדוארד אוברוצקי, פחות נלחץ מהמצב
(צילום: אריק מרמור)
8 צפייה בגלריה
דימה קופרמן
דימה קופרמן
"הלחץ הוא יותר בישראל מאשר בקייב". דימה קופרמן
(צילום: אריק מרמור)
חברות התעופה הישראליות הוסיפו טיסות מאוקראינה, בתקווה להטיס כמה שיותר ישראל לאחר קריאת הממשלה לחזור לארץ. אדוארד אבורוצקי אמנם חזר עם בת זוגו מטיול באוקראינה, אך לדבריו לא הייתה לא בעיה להישאר שם עוד חודש.
"האוקראינים הם עם חזק. הם ידעו לפתור את הבעיה, כמו שישראל פותרת את הבעיות שלה עם ערבים. ברחוב האווירה והחיים שלהם מצוינים", הוא ציין. אדואר הסביר מדוע בכל זאת חזר: "בגלל העבודה".
דימה קופרמן היה בחופשת סקי, ומספר ימים לפני ששב ארצה שהה בקייב. "שמעתי שהממשלה מבקשת לחזור הביתה, ובכל מקרה הייתה לי טיסה חזור שנקבעה מראש. הייתי בקייב, כמה ימים, ומרגישים ברחובות מעט מתיחות, אבל זה לא נורא", אמר.
הוא טוען כי "הלחץ הוא יותר בישראל מאשר בקייב. מדברים על זה שם באופן מוגבל ולא משדרים לחץ. אני הייתי יותר לחוץ בגלל החדשות שקיבלתי מהארץ, ולא מהחדשות בקייב".

סגן השגריר באוקראינה: "החרפת אזהרת המסע? יש לנו אחריות"

יואב ביסטריצקי, סגן שגריר ישראל בקייב, ליווה הבוקר את משפחתו לשדה התעופה בבירת אוקראינה, לאחר החלטת משרד החוץ לפנות את משפחות השגרירים והשליחים מהמדינה ברקע המתיחות.

"היום המשפחות שלנו חוזרות לישראל, מתפנות מאוקראינה יחד עם משרדי ממשלה נוספים ושליחים שנמצאים פה. המשפחות עוזבות והצוות הדיפלומטי נשאר, השגרירות ממשיכה לעבוד ותיתן שירות לאלפי ישראלים שעדיין נמצאים באוקראינה", הבהיר בריאיון לאולפן ynet.
- אתה שולח את המשפחות לארץ בלב שלם או שזו 'היסטריה' מוקדמת? "ההחלטה לפנות משפחות, ובכלל להחריף את אזהרת המסע לישראלים באוקראינה, הגיעה אחרי שבועות ארוכים מאוד של הערכות מצב וקבלת אינפורמציה מגורמים רבים ושונים. אנחנו מבינים שנכון לעכשיו אנחנו צריכים לנקוט במשנה זהירות ולכן בעצם הולכים על המהלך, זה נכון שברוב אוקראינה החיים מתנהלים רגיל לחלוטין - מסעדות, בתי קולנוע, מוסדות ציבור, תחבורה ציבורית, שדות התעופה פתוחים. אבל במקרה של ישראל אנחנו אחראים על האזרחים שלנו".
- אז הפינוי הזה הוא 'זהירות' "בהחלט, זהירות וחישוב מושכל. התחשבות בכלל הנתונים, יש פה גם החרפה של האינדיקציות שהתקבלו מנאט"ו וארה"ב ולכן עושים את השיקול הנכון כרגע כדי לפנות ישראלים מפה".
8 צפייה בגלריה
"נמשיך לעבוד ולתת שירות". שגרירות ישראל בקייב
"נמשיך לעבוד ולתת שירות". שגרירות ישראל בקייב
"נמשיך לעבוד ולתת שירות". שגרירות ישראל בקייב
(צילום: משרד הפנים של אוקראינה)
הוא סיפר כי מאז פרסמה השגרירות המקומית את הלינק שבו ישראלים מדווחים על עצמם ככאלה שחיים באוקראינה, נרשמו בשלושת השבועות האחרונים בערך 5,000 איש. "לפי הערכתנו יש כאן כמעט פי שלושה", ציין. חלק מהישראלים שנמצאים באוקראינה הם אנשי עסקים או עובדים בענף התיירות - ואחרים הם בעלי אזרחות כפולה - ישראלית ואוקראינית. "אנחנו קוראים לכולם לחזור הביתה", הדגיש ביסטריצקי.
לדבריו, בשגרירות ערוכים למקרה שבו יצטרכו להעלות יהודים מאוקראינה ויגבירו בהתאם את קצב מתן האישורים לטובת עלייה. "נכון לעכשיו זה עדיין לא קורה", ציין. הוא הסביר: "השגרירות יחד עם הסוכנות היהודים ונתיב שאחראים על העלאת יהודים לישראל פעלו בכל התקופה הזו באוקראינה, גם בשיא הקורונה, והתורים פה יחסית לא ארוכים. אנחנו נמצאים בקשר עם יהודים ומנהיגי קהילות ומקשיבים להם.
- ישראל באיזושהי דרך מעורבת? מתווכת? "זה לא סוד שאנחנו בקשר מצוין גם עם הרוסים, גם עם האוקראינים וגם עם האמריקנים. נכון לעכשיו אנחנו מקווים שהמאמצים הדיפלומטיים יצליחו ולא תהיה הסלמה או החמרה במצב. אנחנו בקשר מצוין עם כל הצדדים ומקווים שיהיה בסדר".
את ישיבת הממשלה השבועית פתח בנט בקריאה לישראלים שעוד נמצאים באוקראינה, וקרא להם לשוב לישראל בהקדם. "אנחנו לא יודעים מה יהיו ההתפתחות בין רוסיה ואוקראינה, וכמו כל העולם מקווים שהמתיחות תסתיים ללא הסלמה. אבל חובתנו הראשונה היא לדאוג לאזרחים הישראלים. לכן במהלך השבת דאגנו, שר החוץ, אני והצוותים שלנו, להגביר את קצב הטיסות לישראל. אני קורא שוב לישראלים באוקראינה - שובו הביתה. אל תקחו סיכון מיותר. אל תחכו למצב שבו מאוד תרצו לחזור, וזה כבר יהיה בלתי אפשרי. גלו אחריות לחייכם, צאו מאוקראינה במהירות האפשרית ובואו הביתה".
בתוך כך, בנט יערוך היום דיון דחוף לאור ההסלמה באוקראינה, ובו יעלה גם נושא הקהילה היהודית. שר התפוצות נחמן שי פנה לבנט ואמר כי המדינה צריכה להיערך לקליטה של אלפי יהודים מאוקראינה ולהשיב את אלפי הישראלים שנמצאים במדינה.
8 צפייה בגלריה
הערכת מצב במשרד החוץ
הערכת מצב במשרד החוץ
הערכת המצב במשרד החוץ
(צילום: יוגב כהן, משרד החוץ)
בתום הערכת המצב שערך הבוקר שר החוץ אמר לפיד כי ב-48 השעות הקרובות יהיו 10 טיסות חילוץ, ולשבוע הקרוב מתוכננות 32 טיסות בסך הכל. משפחותיהם של כל השליחים הרשמיים עושות כבר את דרכן ארצה. "אנחנו מתגברים את השגרירות בקייב על מנת לתת מענה טוב יותר, ואנחנו המדינה היחידה שמתגברת", אמר לפיד. בדיון הוצגו הערכות מדיניות וקונסולריות למגוון תרחישים, ומלשכתו של לפיד נמסר כי המשרד יקיים שני חיתוכי מצב בכל יום וימשיך לעבוד במתכונת חירום.