רצף הפיגועים הקשים שגבה את חייהם של 14 בני אדם, חידד עוד יותר את האתגר המשמעותי שעמו מתמודדים כוחות הביטחון – סוגיית השב"חים (שוהים בלתי-חוקיים) הפלסטינים והפרצות בגדר המערכת.
רק בסוף החודש שעבר שעבר חצה מחבל פלסטיני מהכפר יעבד הסמוך לג'נין עם רכב לתוך שטח ישראל ללא כל הפרעה – ורצח חמישה בני אדם בבני ברק. נוסף על כך, בשישי האחרון הודה הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי באופן מרומז במחדל שאפשר את הפיגוע בתל אביב בחמישי האחרון: הפרצות הרבות בגדר, שכעת מנסה צה"ל לסתום באמצעות פריסה של מאות חיילים באזור.
במקביל, שר הביטחון בני גנץ אישר אמש (ראשון) בקבינט המדיני-ביטחוני תוכנית לחיזוק מכשול התפר. 360 מיליון שקלים יוקצו להחלפת הגדר הישנה בחומת בטון "מאסיבית", מצפון השומרון עד בת חפר.
3 צפייה בגלריה
הפירצות בגדר
הפירצות בגדר
פרצות בגדר ההפרדה
(צילום: אריק מרמור)
ראש המועצה האזורית עמק חפר ד"ר גלית שאול אמרה הבוקר לאולפן ynet כי בעניין הגדר, "הכתובת הייתה על הקיר". היא הבהירה: "אני ראשת המועצה כבר שלוש וחצי שנים. כבר ביום הראשון שלי בתפקיד שלחתי לראש הממשלה מכתב בנושא, התושבים שלי נמצאים צמוד לקו התפר". שאול הוסיפה כי "באופן עקרוני הנושא של קו התפר נמצא אצלי בעדיפות עליונה כבר מהדקה הראשונה. כל מה שצפינו – מתגשם עכשיו".
3 צפייה בגלריה
גלית שאול
גלית שאול
"התרענו ללא הפסקה". ד"ר גלית שאול, ראש המועצה האזורית עמק חפר
(צילום: יאיר שגיא)
בעצם אתם חשופים לגמרי. יש גדר – אבל היא גדר "כביכול". "היא יותר חורים מאשר גדר, צריך להגיד את זה כך. התושבים שלי סובלים יום ולילה מפריצות, ילדים מפחדים להסתובב בחוץ, יש פחד להתעורר באמצע הלילה ולראות רעולי פנים בתוך הבית".
את מדברת על פריצות. מה לגבי החשש מאז שהחל גל הטרור הנוכחי? "כשאת רואה בתוך הבית שלך פורץ רעול פנים, את לא יודעת אם מדובר במניע פלילי או לאומני. כשנאנסת נערה צעירה בדרך חזרה מבית הספר על ידי שוהה בלתי חוקי – את יכולה לסווג את זה כאירוע פלילי, בעיניי מדובר באירוע לאומני שמבצע מישהו שמגיע מעברה השני של הגדר. כל הזמן אמרנו – מכאן ייצא המפגע הבא, וכל מה שאמרנו – התגשם. שני מפגעים עברו דרך פרצות בגדר, ואני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם לא היו מערבים את הכוחות, ומגיעים למציאות שבה על כל מטר יש חייל".

"כוחותינו פרוסים לאורך כל קו התפר"

סרן סער וילנאי הוא מפקד פלוגה בחטיבת חילוץ, ומשרת צמוד לקו התפר. בתגובתו לדבריה של שאול אמר לאולפן ynet כי "זה אירוע שאנחנו מתמודדים איתו כל יום. בסופו של דבר, המטרה היא להגיע לאפס חציות – שלא יהיה מצב שאנשים עוברים או מגיעים לישראל ללא אישורים".
זה ריאלי? הכוחות יכולים לחסום הרמטית את הפרצות האלה? "עם תכנון נכון ועבודה נכונה – מצליחים. כמובן שזה קורה לאט-לאט, תוך כדי למידה של האזור והשטח. אנחנו מצליחים לשפר את ההישגים שלנו ולעמוד במשימה. אפשר לראות את הכוחות שלנו באופן משמעותי לאורך כל התפר".
כמה הופתעת לראות במו עיניך את היעדרה של גדר ההפרדה, שכולנו כבר 20 שנה מרגישים שהיא מעניקה לנו "ביטחון מזויף"? אני אישית פחות חושב שזה משהו שקשור ל'ביטחון מזויף'. הצבא וגם אני כמ"פ התעסקתי בזה בגזרות השונות. אומנם לא באותה עצימות, אבל התעסקנו בזה באופן משמעותי, והיום אנחנו לוקחים את זה צעד אחד קדימה".
3 צפייה בגלריה
סער וילנאי
סער וילנאי
"המטרה - אפס חציות". סרן סער וילנאי, מ"פ בחטיבת חילוץ


כאמור, שר הביטחון גנץ אישר אתמול תוכנית לחיזוק מכשול התפר. לאור אישור התוכנית, ראש המועצה האזורית הגלבוע עובד נור ביקש אף הוא להבהיר את חומרת פרצות הגדר באזור: "הפקרת 25 הקילומטרים לאורך הגבול עם ג'נין עד למחסום ג'למה, פירושה כי קו הגבול העובר בין מדינת ישראל לכל נפת ג'נין – יישאר פרוץ ומופקר. מדובר ברשלנות פושעת, התרענו שמתהווה מוקד מסוכן ובוער בג'נין והתעלמו מאיתנו. 'הגדר' בין המחסומים ג'למה וסאלם רוויית פרצות – חלקן ברוחב של תשעה מטר. ההתעלמות מהקול שלנו בפריפריה – משמעה מחירים כבדים וכואבים במרכז".