השב"כ עושה "עבודה נסתרת גדולה מאוד", גיבוי גם ל"שיטה" שבה מנהיג הרמטכ"ל את המערכה. ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם אחר הצהריים (יום ב') שבחים לראשי מערכת הביטחון, יממה אחרי סערת הציוץ שבו תקף אותם וסימן אותם כאשמים במחדל 7 באוקטובר, ציוץ שאותו נאלץ למחוק ולהתנצל אחרי הביקורת הרבה שגרר.
תחילה שיבח נתניהו את ראש השב"כ רונן בר: "השב"כ, תחת ראש השב"כ, עשו ועושים עבודה נסתרת גדולה מאוד, גם בשילוב זרועות הביטחון האחרים וגם פעולה נסתרת שמצילה חיים כל הזמן - אני מצדיע להם". את הדברים נתניהו במהלך ביקור בבסיס יחידת הגדעונים (יחידה 33, למודיעין צבאי), לצד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ומפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי.

בהמשך פרסמה לשכת ראש הממשלה את נאומו מישיבת הממשלה שנערכה בצהריים, ובו הביע גיבוי לרמטכ"ל הרצי הלוי (שכמו ראש השב"כ - ובניגוד לנתניהו עצמו - כבר לקח אחריות לאירועים שקדמו למתקפת הפתע של חמאס): "אנחנו נותנים אמון מלא, גם בשיטה, גם בהנהגה תחת הרמטכ"ל, ואנחנו עושים זאת כל העם וכל הנהגת העם".
לדברי נתניהו, "אנחנו בעיצומה של המלחמה, אנחנו הצבנו יעד ברור להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס. את הדברים האלה אנחנו עושים באופן שיטתי; קודם כל שלב הבלימה שהסתיים. השלב השני - כתישה מן האוויר שנמשכת כל הזמן. השלב השלישי - צה"ל הרחיב את כניסתו הקרקעית לתוך רצועת עזה, הוא עושה את זה בצעדים מדודים, מאוד עוצמתיים, תוך התקדמות שיטתית צעד אחד צעד". נתניהו הוסיף: "יהיו גם צעדי המשך, אי אפשר לפרט אותם כאן, אבל אנחנו מדברים עליהם בתוך קבינט המלחמה".
נתניהו התייחס גם למצב החטופים, ואמר: "אנחנו ממשיכים את המאמצים לשחרר את החטופים, גם במהלך התמרון, והתמרון אפילו מייצר אפשרויות להשיג שחרור ואנחנו לא נחמיץ אותן. המערכה הזו תיקח זמן, יהיו מהמורות, יהיו קשיים, יהיו אבידות, יהיו גם הפתעות, אבל בסופה אני מבטיח לכם דבר אחד: החמאס יוכה שוק על ירך. החמאס יובס, תהיה עזה אחרת. לצורך זה אנחנו זקוקים לאורך רוח, אנחנו זקוקים לזמן. כדי לייצר את הזמן, אנחנו צריכים להבטיח תמיכה מדינית. אני בקשר יומיומי עם נשיא ארה"ב, הצוות שלנו מדבר עם המקבילים שלהם כל הזמן. אנחנו מבהירים שאנחנו נלחמים לא רק את המלחמה שלנו, אלא גם את המלחמה שלהם; כי אם החמאס לא יובס, אז ציר הרשע ינצח, ואם ציר הרשע ינצח, העולם החופשי יפסיד".
בסוף הנאום ביקש ראש הממשלה: "אם יש לכם שאלות, הצעות, רעיונות, הדלת שלי פתוחה - תבואו אליי. יש לנו גם צוות שעובד בעניין הזה, אני אשמח לשמוע מכם. אבל העיקר - יחד ננצח".
בביקור שערך מוקדם יותר בבסיס יחידת הגדעונים, התייחס נתניהו גם לתפקוד משטרת ישראל: "יותר מ-50 שוטרים ושוטרות הקריבו את חייהם כדי להציל את אזרחי המדינה. אנחנו מרכינים ראש לזכרם, לגבורתם ולהקרבתם. יחידת הגדעונים נלחמת כל ימות השנה, ונלחמה גם באותה שבת ארורה. משטרת ישראל תחת המפכ"ל עושה עבודה קודש, כל הזמן, להגן עלינו, כולל הבוקר. במיוחד בימים האלה - אני מצדיע בפניכם. אתם עובדים גם בשיתוף פעולה מלא עם כוחות אחרים ועם השב"כ, עם הרמטכ"ל, עם המפקדים, עם צה"ל, שנמצאים בקו החזית ומגינים על המולדת שלנו. אנחנו נלחמים על הבית - ואנחנו ננצח, בעזרת האנשים האלה ואחרים שחדורים ברוח לחימה, ברוח הקרבה, ברוח הניצחון. תודה לכם".
הדברים נאמרים כיממה אחת בלבד לאחר סערת הציוץ שנמחק, ובו הפנה נתניהו אצבע מאשימה כלפי ראשי שב"כ ואמ"ן, והבהיר כי לא הובא לידיעתו כל מידע באשר לכוונות חמאס והאפשרות של מלחמה. הציוץ, שפורסם ב-01:10 בלילה, עורר סערה וזעם בקרב בכירי מערכת הביטחון, חבר הקבינט בני גנץ, יאיר לפיד, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ואחרים, שהבהירו כי על נתניהו לחזור בו מדבריו.
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, רונן בר
בנימין נתניהו, רונן בר
בנימין נתניהו, רונן בר
(צילום: עמית שאבי, יאיר שגיא)
הציוץ פורסם לאחר מסיבת העיתונאים שבה עומת ראש הממשלה עם שאלה בנוגע להתרעות מראש אמ"ן ומראש השב"כ על סבירות גוברת למלחמה. אז הסיקה רעייתו שרה שיש לפרסם הכחשה ברורה. בתום ויכוחים סוערים, שבהם היה מעורב גם הבן ממיאמי, פורסם הציוץ שהסעיר את ישראל. בלשכת ראש הממשלה הכחישו שהייתה מעורבות של שרה ויאיר נתניהו.
"הבוקר הזה במיוחד אני מבקש לגבות ולחזק את כל גורמי הביטחון וחיילי צה"ל – כולל הרמטכ"ל, ראש אמ"ן וראש השב"כ", כתב יו"ר המחנה הממלכתי גנץ. "כשאנחנו נמצאים במלחמה, מנהיגות צריכה לגלות אחריות, להחליט לעשות את הדברים הנכונים ולחזק את הכוחות באופן שהם יוכלו לממש את שאנחנו דורשים מהם. כל פעולה או אמירה אחרת - פוגעות ביכולת העמידה של העם ובכוחותיו".
3 צפייה בגלריה
הציוץ של נתניהו
הציוץ של נתניהו
הציוץ של נתניהו
3 צפייה בגלריה
ציוץ טוויר בנימין נתניהו
ציוץ טוויר בנימין נתניהו
וגם ההתנצלות
לאחר מחיקת הציוץ, נמסר מטעם לשכת ראש הממשלה: "במהלך הלילה, לאחר מסיבת העיתונאים, חזרו ועלו ההאשמות החמורות לפיהן ראש הממשלה קיבל התרעות ספציפיות למלחמה, דבר שלא היה. על כך הגיב ראש הממשלה. ראש הממשלה ממוקד בהובלת המערכה ונותן אמון מלא בצה"ל וגורמי הביטחון וביכולתם להשיג את מטרות המלחמה".