אתמול הם ישבו זה לצד במסיבת העיתונאים, הבוקר השר בני גנץ תקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו - אחרי ההודעה הלילית החריגה שלו, שכללה האשמות כלפי ראש השב"כ וראש אמ"ן. גם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי קרא לנתניהו למחוק את הציוץ שעורר סערה ופורסם ב-1:10 - והבוקר נתניהו מחק אותו, אך בכל זאת הדגיש: "לא קיבלתי התרעות ספציפיות למלחמה".
לאחר מכן נתניהו כבר נשמע אחרת ואמר: "טעיתי. דברים שאמרתי בעקבות מסיבת העיתונאים לא היו צריכים להיאמר ואני מתנצל על כך. אני נותן גיבוי מלא לכל ראשי זרועות הביטחון. אני מחזק את הרמטכ"ל ואת מפקדי וחיילי צה"ל שנמצאים בחזית ונלחמים על הבית. יחד ננצח".

3 צפייה בגלריה
ציוץ טוויר בנימין נתניהו
ציוץ טוויר בנימין נתניהו
ההתנצלות שפרסם נתניהו
הכותרת
להפוך את עזה ל"שטח B נחות" | היום שאחרי המלחמה עפ"י יעקב נגל
19:59
המחיקה וההתנצלות הגיעו בעקבות ביקורות חריפות במיוחד על ראש הממשלה, גם מצד חבריו בקבינט המלחמה. "הבוקר הזה במיוחד אני מבקש לגבות ולחזק את כל גורמי הביטחון וחיילי צה"ל – כולל הרמטכ"ל, ראש אמ"ן וראש השב"כ", כתב יו"ר המחנה הממלכתי גנץ. "כשאנחנו נמצאים במלחמה, מנהיגות צריכה לגלות אחריות, להחליט לעשות את הדברים הנכונים ולחזק את הכוחות באופן שהם יוכלו לממש את שאנחנו דורשים מהם. כל פעולה או אמירה אחרת - פוגעות ביכולת העמידה של העם ובכוחותיו".
גנץ, שנכח במסיבת העיתונאים לצד נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, אמר מפורשות כי "‏ראש הממשלה חייב לחזור בו מאמירתו אמש, ולחדול מהעיסוק בנושא. ‏אמרתי אתמול שמשא כבד רובץ על כתפי ראשי זרועות הביטחון על שהיה ועל שיהיה. הבוקר אני מבקש להדגיש - כולנו אתכם ומאחוריכם, החברה הישראלית כולה נושאת במשא. אל תביטו למעלה או לאחור - המשיכו במשימתכם. ‏אוהב אתכם, מעריך אתכם ומגבה אתכם".

3 צפייה בגלריה
יואב גלנט, בני גנץ ובנימין נתניהו
יואב גלנט, בני גנץ ובנימין נתניהו
גנץ לצד נתניהו, אתמול
(צילום: דנה קופל)
השר חילי טרופר, אף הוא מהמחנה הממלכתי אמר: "בשעת חצות, כשהלוחמים והמפקדים שלנו בעזה או סביבה, מוטב להתפלל למענם ולגבות אותם. בוודאי לא להתחשבן איתם. סומכים עליכם, חיילי ומפקדי צה"ל והשב"כ". גם חברו של גנץ בעבר למפלגה, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, קרא לנתניהו לחזור בו. "‎אדוני ראש הממשלה נתניהו, הסר את הציוץ מהלילה. אנחנו במלחמה", כתב אשכנזי, שנפגש עם נתניהו בשבוע שעבר. כאמור, הבוקר נתניהו מחק את הציוץ.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף בחריפות את ראש הממשלה: "נתניהו חצה הלילה קו אדום. ‏בזמן שלוחמי ומפקדי צה"ל לוחמים בגבורה נגד חמאס וחיזבאללה, הוא עוסק בנסיונות להפיל עליהם את האשמה במקום לתת להם גיבוי. ‏הניסיונות לחמוק מאחריות ולהפיל את האשמה על מערכת הביטחון מחלישים את צה"ל בזמן שהוא נלחם באויבי ישראל. ‏נתניהו חייב להתנצל על דבריו".
3 צפייה בגלריה
הציוץ של נתניהו
הציוץ של נתניהו
הציוץ שעורר סערה, ונמחק
התגובות הללו נאמרו לאחר שהלילה, בשעה 1:10, פורסמה הודעה בעמודים של נתניהו ב-X (טוויטר לשעבר) ובטלגרם, שבה נכתב: "בניגוד לטענות השקריות, בשום מצב ובשום שלב לא ניתנה התרעה לראש הממשלה נתניהו על כוונות מלחמה מצד החמאס. להיפך, כל גורמי הביטחון, כולל ראש אמ"ן וראש שב"כ, העריכו שחמאס מורתע ופניו להסדרה. זאת ההערכה שהוגשה פעם אחר פעם לראש הממשלה ולקבינט על ידי כל גורמי הביטחון וקהילת המודיעין, כולל עד פרוץ המלחמה".
הבוקר נשאל על הציוץ דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, וסירב לראשונה במלחמה להשיב על שאלה במסיבות העיתונאים היומיות שלו. "אני לא אענה לשאלה הזו, עכשיו אנחנו מרוכזים במלחמה. נעשה תחקיר נוקב עם עצמנו ונציג את הכול לציבור", אמר.
הרקע להודעה הלילית החריגה של נתניהו הייתה שאלה שנשאל במסיבת עיתונאים: "בחודשים שלפני המלחמה קיבלת מסמכים כתובים מראש אמ"ן אהרון חליוה וראש השב"כ רונן בר שמתריעים על סבירות הולכת וגוברת למלחמה. האם זה נכון שלא התייחסת למכתבים ומה הממשלה בראשותך עשתה כדי להיערך טוב יותר למלחמה אפשרית כזו?".
נתניהו, שבמסיבת העיתונאים שוב סירב לקבל אחריות למחדל שהוביל למתקפת הפתע של חמאס, ענה כך: "המשימה שהגדרתי לצה"ל היא להשמיד את חמאס ולהבטיח שעזה לא תהיה איום על ישראל. התיאור שלך על מה שהיה לפני איננו נכון. אני שומע שאני גם רציתי לחזק את החמאס. בטח שלא רציתי לחזק אותו, אני הובלתי שלוש מערכות נגדו כולל חיסול בכיריו. הפעולות האלו היו משמעותיות. הן החלישו את יכולות חמאס ומנעו ממנו להתחזק. בדיעבד זה לא היה מספיק. עכשיו אנחנו נחושים להשלים את המלאכה, ואנחנו נשלים אותה".

לאחר מחיקת הציוץ, נמסר מטעם לשכת ראש הממשלה: "במהלך הלילה, לאחר מסיבת העיתונאים, חזרו ועלו ההאשמות החמורות לפיהן ראש הממשלה קיבל התרעות ספציפיות למלחמה, דבר שלא היה. על כך הגיב ראש הממשלה. ראש הממשלה ממוקד בהובלת המערכה ונותן אמון מלא בצה"ל וגורמי הביטחון וביכולתם להשיג את מטרות המלחמה".
"הבעיה אינה ההתרעה הנקודתית, אלא הקונספציה השגויה כולה", אמר על כך השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "מדיניות ההכלה, ההרתעה המדומיינת, ורכישת השקט הזמני במחיר מופקע, הם אבות כל חטאת. אבל כל זה לא עכשיו. יהיה הרבה זמן אח"כ לחשבון נפש נוקב. כעת חיילנו, כולם יחד, נלחמים כתף אל כתף על הבית. רק באחדות ננצח".
הרמטכ"ל לשעבר וחבר קבינט המלחמה, השר גדי איזנקוט, קרא לראש הממשלה אחרי מחיקת הציוץ והודעתו של נתניהו כי עליו "לחדול לאלתר ממתיחת ביקורת על המערכות שתחת אחריותו. בעת הזו חיוני לתת גיבוי מלא לראשי מערכת הביטחון ולעמוד לצידם, ללא כל תנאי". כאמור, לאחר מכן נתניהו פרסם הודעת התנצלות חריגה.
ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי אמר בריאיון ל-ynet Live כי "גנץ קרא לנתניהו למחוק את הציוץ - וכך הוא עשה. מה שאני יודע שהקבינט המצומצם עובד בצורה מקצועית ועניינית. הציוץ לא נותן רוח גבית לכוחות הביטחון. העולם מתחלק לשניים: מה שמחזק אותי ומה שמחליש אותי. מה שמחליש לא מעסיק אותי. עכשיו אנחנו במלחמה ונתעסק במה שמחזק אותנו. להתעלם מקולות של חיפושי האשמות ולהתעסק במה שיוביל אותנו לניצחון".
ח"כ עמית הלוי מהליכוד סירב לגנות את האשמות נתניהו ואמר כי "יהיה זמן לדבר על זה אחרי המלחמה. הדבר הכי חשוב עכשיו זה שצה"ל יפציץ את כל המתקנים. קורא לדרג המדיני ולראש הממשלה, לפעול על פי הדין הבינלאומי, שאומר שמתקנים אזרחיים לא יכולים לשמש חסינות לאויב, עוד לפני שאמרנו שמי שאנס ושרף וערף ראשים לא היו רק מחבלי חמאס אלא גם תושבי עזה".
פורסם לראשונה: 09:01, 29.10.23