ועדת החוקה של הכנסת אישרה הבוקר (רביעי) תקנות החדשות המחילות את התו הירוק על עובדים במוסדות רפואה, במוסדות רווחה ובכל מקום עבודה שפתוח לציבור, כמו מסעדות ואטרקציות ילדים. התקנות ייכנסו לתוקף ביום שלישי הקרוב, כדי לאפשר זמן התארגנות למקומות העבודה. בדיון השתתפה ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות - שהשיבה במרומז לביקורת שהטיח ראש הממשלה נפתלי בנט במומחי הבריאות שקראו להחמרת ההגבלות. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
"במשרד הבריאות עובדים במקצועיות ובמסירות, וזה שבוועדה בכנסת אנשים לא מערערים על המקצועיות של בכירי משרד הבריאות ובכירי מערכת הבריאות, זה מאוד חשוב", אמרה ד"ר אלרעי פרייס - רגע לפני שסיימה את השתתפותה בדיון דרך הזום. בנט, נזכיר, תקף את מומחי הבריאות במהלך ביקורו בניו יורק, שם נאם בעצרת הכללית של האו"ם. אולם בצל הסערה שעוררו דבריו, הבוקר הדגיש לפני המראתו חזרה ארצה כי הוא מכבד את המומחים. עם זאת, גם אז הוסיף: "למרות הלחצים, אנחנו נימנע בשלב הזה ממגבלות גורפות על כלל האוכלוסייה".
4 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי פרייס בוועדת החוקה
ד"ר שרון אלרעי פרייס בוועדת החוקה
ד"ר שרון אלרעי פרייס בדיון קודם של ועדת החוקה. השיבה לביקורת של בנט
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בצל הביקורת הזו, כמה חברי כנסת הביעו במהלך הדיון בוועדה תמיכה באלרעי-פרייס. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר לה: "אני מבקש לחזק אתכם מול דברי ראש הממשלה נגדכם, גם אם יש ביקורת עדיין לא ראוי ולא מוצדק לעשות שיימינג כזה, אנחנו כולנו פה נציגי הציבור מחזקים אתכם כנגד מה שנעשה נגדכם".
בדיון הבוקר בוועדת הכנסת הדגישה אלרעי פרייס כי הרחבת התו הירוק לא נועדה לכפות על העובדים להתחסן – אלא כדי להפחית את התחלואה, על רקע הנתונים שמראים כי אנשים שחוסנו רק בשתי מנות חיסון מדביקים יותר ככל שעובר הזמן. היא ציינה כי "לא הממשלה היא שהחליטה לגבי התו הירוק והצורך בבוסטר – אלו נתונים אפידמיולוגיים שמראים שהמוגנות מהחיסון דועכת".
לדברי אלרעי פרייס, "אנחנו יודעים לאורך כל המגפה שב-50% מהמקרים אדם לא יודע ממי נדבק, אבל ב-50% שבהם הוא כן יודע – המקום הראשון הוא הבית, השני הוא מוסדות חינוך והשלישי הוא עבודה. בין 15% ל-25% מההדבקות הידועות הן במקומות עבודה".

היא הוסיפה: "המטרה של התו הירוק היא לא להכריח חיסונים, אפילו לא לעודד חיסונים בתור מטרה ראשית. המטרה הראשית היא להפחית תחלואה... אין היגיון לדרוש תו ירוק במקומות עבודה ללא קהל כי רוצים להכריח חיסונים. מצד שני במקום של התקהלויות או כשהרבה אנשים יכולים לבוא במגע עם מישהו בקבוצות סיכון או לא מחוסן – תמיד ניתן אופציה של בדיקה כי המטרה היא לא להכריח אנשים להתחסן. כל אחד זכאי להחלטתו אבל כשהוא מסכן אחרים, ראוי שייבדק בכניסה".
עוד ציינה אלרעי פרייס כי "רואים הבדלים בין הדבקות של מחוסנים ולא מחוסנים. ולכן אנחנו מעוניינים שבמקומות שבהם יש סיכון לאנשים אחרים – כשיש התקהלויות, קבלת קהל, כשבאים במגע עם אוכלוסיה בסיכון כמו בבתי אבות, או באים במגע עם אוכלוסיה לא מחוסנת – שאותם אנשים שמגיעים יגיעו בתו ירוק. כלומר, או מחוסנים או מחלימים או עם בדיקה פעמיים בשבוע".
בנוגע לבדיקות הסרולוגיות אמרה ראש שירותי בריאות הציבור: "אין כרגע איזושהי רמה שבה יודעים שבן אדם מוגן. אנחנו רואים שאנשים נדבקים גם כשיש להם רמת נוגדנים של 300, וגם מעל 500. אין עדיין קורלציה ברורה לגבי רמת הנוגדנים שמגנה".
4 צפייה בגלריה
גלעד קריב בוועדת החוקה
גלעד קריב בוועדת החוקה
ח"כ גלעד קריב, יו"ר ועדת החוקה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
פרייס הביעה תמיהה בנוגע למצב הנוכחי, שכעת אמור להשתנות עם התקנות החדשות: "אני לא מבינה את ההיגיון שמקום שמחויב בתו ירוק, אבל העובדים שלו לא מחויבים. האמירה של הקבינט הייתה שכל המקומות יהיו בתו ירוק, לשם האחדות".
בנוגע למדיניות באטרקציות הילדים אמרה: "זאת שאלת מדיניות של הממשלה. כשיצאנו מהסגר הקודם הייתה אמירה ברורה שיש דברים בתו ירוק ויש בתו סגול. האמירה שהייתה עכשיו בקבינט היא שרוצים שהכול יהיה בתו ירוק. לשם האחדות, הפשטות, לשם האמירה שככה אנחנו רוצים להשאיר את המשק פתוח, עם אלפי מאומתים, ועדיין לנסות להגביל תחלואה והדבקות".
בדבריה הדגישה ד"ר אלרעי פרייס כי החיסון לא מהווה הגנה מוחלטת מפני הנגיף: "החיסון הוא לא אפוד קרמי. ברגע שבן אדם מתחסן זה לא שיש לו 100% מוגנות והוא לא יידבק לעולם. אבל זה כן מעלה את הסיכוי שלו ברגע שהוא בא במגע עם מאומת לא להידבק. מה זה אומר? אנחנו מדברים על מועילות חיסון. בישראל ראינו שהמוגנות מהחיסון היא 95%. מה זה אומר? שכשיש מאה אנשים שלא מחוסנים ויגיעו במגע עם מאומת ויידבקו - אם אותם מאה היו מחוסנים, 95 מהם לא היו נדבקים. 5 כן".

בינתיים לא תהיה סנקציה פלילית

בפתח הדיון אמר חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) כי התקנות החדשות מהוות "עליית מדרגה והרחבה בשימוש במנגנון התו הירוק - ולא רק הרחבה כמותית על מספר הישראלים שיידרשו להתמודד עם המנגנון הזה. יש פה גם כניסה לראשונה בוועדה זו לתחום של דיני עבודה או מקומות העבודה של האדם ובמובן הזה יש פה לא רק הרחבה כמותית אלא גם קפיצת מדרגה מהותית בשימוש במנגנון הזה של התו הירוק".
4 צפייה בגלריה
התורים לבדיקות הקורונה המהירות בגן החיות התנ"כי
התורים לבדיקות הקורונה המהירות בגן החיות התנ"כי
תור לבדיקות קורונה מהירות. לפחות פעמיים בשבוע לעובדים
(צילום: משה מזרחי)
במהלך הדיון הסכים משרד האוצר לבקשתו של קריב לבטל בשלב זה את הסנקציה הפלילית על הפרת הוראות התו הירוק לעובדים. זאת לאחר שקריב אמר כי בניגוד לתקנות הקורונה האחרות, שבהן הסנקציה הפלילית מומרת לקנס, התקנות שהובאו כללו סנקציה של כתב אישום פלילי בלבד.
לדבריו, על חברי הכנסת "לשקול בכובד ראש את הצעד הזה". בין היתר תהה ח"כ קריב באשר ליעילות האכיפה של התקנות: "צריכים לוודא שמנגנוני האכיפה מותאמים לעניין וגם שעובדים בצורה ראויה – כי עמדנו על זה שבמקום שאין אכיפה, ההצדקה למגבלות משמעויות מתפוגגת. כעומק האכיפה כך עומק ההגבלות". הוא הביע גם ספק באשר לסמכות של הטלת הגבלות שכאלו בתקנות ממשלה, ואמר שייתכן כי היו צריכות לעבור בחקיקה ראשית.
על פי החלטת הממשלה מלפני כשלושה שבועות, שבה דנה הבוקר הוועדה, יש להחיל את התו ירוק על עובדים במקומות עבודה שלהם מאפיינים המעלים סיכון מוגבר להדבקה ולתחלואה, ביניהם, מוסדות החינוך, הפורמלי והבלתי פורמלי, בתי החולים, מרפאות, מוסד לטיפול במשתמשים בסמים, מוסדות שיקום לפגועי נפש, דיור מוגן ובלי אבות, מוסדות רווחה מקום ציבורי או עסקי הפתוח לציבור.
המעסיק במקום עבודה יידרש ליידע את כלל העובדים שעליהם חלה הדרישה להצגת אישור תו ירוק לעובד בדבר תחולתה, ותחול עליו חובה שלא לאפשר כניסה למקום העבודה או שהייה בו של עובד שלא עומד בתנאי התו הירוק. מעסיק שיעבור על החוק צפוי לקנס.
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה
ועדת החוקה
ועדת החוקה של הכנסת. "לשקול בכובד ראש"
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
לפי החלטת הממשלה, בתקופה שבה תחול חובת תו ירוק על עובדים במקומות העבודה המדוברים - יעמוד לרשותם מערך בדיקות אנטיגן מהירות בפריסה גאוגרפית ובזמינות רחבות, שיאפשר את בדיקת העובדים שנדרשים לכך פעמיים בשבוע. הבדיקה תהיה תקפה ל-84 שעות. לעובדים במוסדות במסגרת תוכנית "מגן אבות ואמהות", תינתן האופציה להצגת בדיקת PCR שתהיה תקפה לשבוע ימים.
המדינה לא תישא בעלות הבדיקות שהעובדים הלא-מחוסנים יידרשו לבצע, למעט לאדם מנוע חיסון. עובדים שמעוניינים להיבדק באופן רציף במתחמי הבדיקות המהירות יוכלו לשלם מראש עבור מספר בדיקות במחיר מופחת. במערכת החינוך לא תתאפשר הוראה מרחוק לעובד שאינו בעל אישור תו ירוק.
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש הבהיר ביום שני כי לא ניתן לחייב באופן גורף הצגת תו ירוק בכניסה לבית חולים, מתוקף היות השירות הרפואי שירות חיוני. "כידוע, מקום שניתן בו שירות רפואי הוחרג מהמקומות המוסדרים במסגרת התקנות בנושא 'התו הירוק'", אמר אש. הוא ציין עוד כי בית החולים רשאי לבצע ממטופל לבצע בדיקת קורונה מהירה והבהיר כי ניתן להגביל כניסת מבקרים שאינם מטופלים או מלוויהם.
פורסם לראשונה: 10:20, 29.09.21