רשת CNN פרסמה הבוקר (יום שישי) תחקיר מקיף על התעללות בפלסטינים במחנה שדה תימן, שמוגדר בכתבה כ"בית מעצר חשאי בנגב". אל המחנה, נציין, מועברים עזתים החשודים כמחבלים. הם מוחזקים בו עד להכרעה אם יועברו לבית סוהר של שב"ס, או - אם נוקו מחשד - ישוחררו חזרה לרצועה. בתחקיר, שמבוסס על "חושפי שחיתויות ישראלים" וקיבל את הכותרת הראשית באתר הרשת, מתואר כי עצירים מוחזקים במתקן כשהם מרותקים, מכוסי עיניים, עם חיתולים.
התחקיר מתפרסם בעיתוי בעייתי במיוחד עבור ישראל, על רקע עיכוב משלוחי הנשק מארצות הברית והאיום של הנשיא ג'ו ביידן שהזהיר שלא יספק פצצות ופגזים לישראל אם תפתח בפעולה נרחבת ברפיח. בחודשים האחרונים מתמקד הסיקור העולמי בעיקר בסבל של העזתים, ותקריות שנתפסות כהפרת זכויות אדם זוכות לכותרות בולטות בכלי תקשורת מרכזיים - מה שמגביר את הלחץ והביקורת הבינלאומיים על ישראל. לצד זאת, נושא החטופים - שסוקר בהרחבה בתחילת המלחמה - מסוקר כעת בעיקר בהקשר למשא ומתן להפסקת אש.
3 צפייה בגלריה
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
התמונות משדה תימן, שפורסמו ברשת CNN
( צילום: CNN )
3 צפייה בגלריה
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
( צילום: CNN )
התחקיר נפתח בתיאור שתי תמונות שצילם עובד ישראלי במחנה, שלדבריו "ממשיכות לרדוף אותו". בתמונות נראים העצירים יושבים על מזרנים דקים מנייר, מגודרים בתיל, כולם מכוסי עיניים. הוא תיאר כי היה באוויר "סירחון רקוב", ועל העצירים נאסר לדבר זה עם זה - אז הם מלמלו לעצמם. "אמרו לנו שאסור להם לזוז, והם צריכים לשבת זקופים", אמר. "אסור להם לדבר. אסור להם להציץ מתחת לכיסוי העיניים שלהם". השומרים קיבלו הוראה "לצעוק 'אוסקוט'" (שקט בערבית) - ונאמר להם "לבחור אנשים בעייתיים ולהעניש אותם".
לפי CNN, עובדים ישראלים במתקן סיפרו כי רופאים נאלצו לכרות איברי עצירים עקב פציעות שנגרמו להם כתוצאה מהאיזוק הממושך. הם הוסיפו כי הליכים רפואיים מבוצעים לפעמים על-ידי חובשים "חסרי כישורים", מה שמקנה למקום מוניטין של "גן עדן למתמחים". האוויר, לדבריהם, מלא בריח של פצעים מוזנחים שנותרו להירקב.
הרשת ציינה כי שלושה ישראלים שעבדו במחנה הם שהעניקו לה את העדויות על המתרחש בו, ו"כולם התבטאו תחת סיכון של השלכות משפטיות ופעולות תגמול מצד ארגונים התומכים במדיניות הקשוחה של ישראל ברצועת עזה". על-פי העדויות, המתקן - שלא רחוק במיוחד מהרצועה - מחולק לשני חלקים: מתחמים שבהם כ-70 עצורים פלסטינים מוחזקים תחת "ריסון פיזי קיצוני", ובית חולים שדה שבו עצורים פצועים קשורים למיטותיהם, לובשים חיתולים ואוכלים באמצעות קשיות.
3 צפייה בגלריה
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
כותרת התחקיר
( צילום: CNN )
"הם הפשיטו מהם כל דבר שדומה לבני אדם", אמר אחד הישראלים, שעבד כחובש במחנה. עובד אחר סיפר: "הם מקבלים מכות לא כדי לאסוף מודיעין - אלא מתוך נקמה. זה היה עונש על מה שהפלסטינים עשו ב-7 באוקטובר, ועונש על התנהגות במחנה".
צה"ל אמר ל-CNN כי הוא דואג להתנהגות נאותה כלפי עצירים, והוסיף כי "כל טענה להתנהגות בלתי הולמת של חיילי צה"ל נבדקת ומטופלת בהתאם. במקרים המתאימים נפתחות חקירות מצ"ח, כשיש חשד להתנהגות בלתי הולמת שמצדיקה זאת. עצורים מוחזקים אזוקים על בסיס רמת הסיכון שלהם ומצבם הבריאותי. לא ידוע על אירועי איזוק בלתי-חוקיים".
ב-CNN ציינו כי צה"ל לא הכחיש במישרין דיווחים על עצירים שהופשטו או נאלצו ללבוש חיתולים, אך אמר כי הצבא מחזיק לעצורים את בגדיהם לאחר שנקבע שאין בהם סיכון ביטחוני.
בעבר, נציין, כבר דווח על התעללות בשדה תימן - אבל כעת מדובר בעדות נדירה מצד עובדים במתקן, שב-CNN האשימו ש"שופכת אור על התנהלותה של ישראל בזמן המלחמה, עם ההאשמות חדשות להתעללות". התחקיר, נכתב, מטיל ספק רב בהצהרותיה של ממשלת ישראל שלפיהן היא "פועלת בהתאם לפרקטיקות ולחוק הבינלאומיים המקובלים".
במחנות המעצר הצבאיים, מציינים ב-CNN, ניתן להחזיק עצורים למשך 45 ימים ללא צו - ולאחר מכן יש להעבירם למערכת הכליאה הרשמית של מדינת ישראל. המחנות משמשים כנקודת סינון בתקופת המעצר, כשהעצורים שנחשדים בקשר לחמאס מועברים לשב"ס - ואילו אלה שלא מוחזרים חזרה לרצועת עזה.
"רשת CNN ראיינה יותר מתריסר עצירים עזתים לשעבר שנראה כי שוחררו מהמחנות הללו", נכתב בתחקיר. "הם אמרו שהם לא יכולים לקבוע היכן הם הוחזקו מכיוון שעיניהם היו מכוסות במשך רוב הזמן, והם היו מנותקים מהעולם החיצון". העצירים סיפרו דברים שתואמים את אלה שסיפרו העובדים הישראלים במתקן.
בין היתר מתוארת עדותו של ד"ר מוחמד אל-ראן, שהוחזק במעצר וסיפר שנעצר ב-18 בדצמבר בבית החולים האינדונזי בצפון רצועת עזה. הוא תיאר כיצד הופשט עד לתחתוניו, הושלך לחלק האחורי של משאית לצד עצורים כמעט עירומים נוספים ש"נערמו זה על גבי זה" - והם הועברו למחנה מעצר באמצע המדבר. הוא הוחזק במתקן 44 ימים, ש"היו מלאים בתפילות, דמעות ותחנונים שהקלו על הייסורים שלנו". לדבריו, "בכינו ובכינו. עבור עצמנו, עבור האומה שלנו, עבור אהובינו, עבור הקהילה שלנו. בכינו על כל מה שעבר לנו בראש".
העובדים הישראלים סיפרו כי לעיתים, כשהיה מוסר חשד מאחד העצירים, הוא היה הופך ל"מפקח" שמתווך ביניהם לסוהרים. צה"ל הכחיש כי החזיק בעצורים שלא לצורך או השתמש בהם למטרות תרגום, והדגיש כי "אם אין סיבה להמשך מעצר - העצורים משוחררים חזרה לרצועת עזה".
"דיווחי העובדים והעצורים מטילים ספק בטענת צה"ל", נכתב. "אל-ראן מספר שהוחזק כמפקח במשך כמה שבועות לאחר שנוקה מקשר לחמאס". לרוב, אותם עצירים שנבחרים יודעים לדבר עברית, וכך יכולים לתרגם את פקודות הסוהרים לעצירים. אל-ראן תיאר שאושר לו להוריד את כיסוי העיניים בעקבות המעמד החדש, ואז נאלץ לראות את העצירים האחרים עוברים עינויים - לדבריו.
אל-ראן ועובד ישראלי סיפרו כי מדי לילה היה נוהג שבו משחררים כלבים גדולים, שהלכו על גבי העצירים הישנים. "זו הייתה יחידה מיוחדת של המשטרה הצבאית שעשתה את מה שנקרא ה'חיפוש'", אמר אחד הישראלים. "אבל זה היה תירוץ להכות אותם. זה היה מפחיד. היו הרבה צרחות ונביחות כלבים".
בבית החולים שדה שהוקם במחנה, מספרים הישראלים, עברו העצירים "משהו שגובל בעינויים פסיכולוגיים". לדבריהם, הם נאלצו להעניק לעצירים הפלסטינים טיפולים שלא הוכשרו לתת, "לעיתים קרובות ללא הרדמה". כשהעציר מתלונן על כאב - נותנים לו אקמול. "רק להיות שם הרגיש כמו שותף להתעללות", אמר אחד הישראלים.
אחד הישראלים סיפר שהיה עד לקטיעת שבוצעה לאדם עקב פציעות שנגרמו לו מקשירה מתמדת של פרקי הידיים שלו. הדבר תואם גם פרטים שפורסמו ב"הארץ" בחודש אפריל. דובר צה"ל הכחיש זאת ואמר כי ההליכים הרפואיים בשדה תימן התקיימו ב"זהירות יתרה" ובהתאם לחוק הישראלי והבינלאומי.